СТАВЛЕННЯ ВИКЛАДАЧІВ ДО ВПРОВАЖЕННЯ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ У ПРОЦЕС ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ: ЕМПІРИЧНИЙ АНАЛІЗ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2474.2021.77.239281Ключові слова:
змішане навчання, заклади вищої освіти, професійна підготовка, майбутні вчителі фізичної культури, інноваційні освітні технології, ставлення викладачівАнотація
Розвиток інформаційно-комунікаційних технологій та їх інтеграція в освітній простір закладів вищої освіти зумовили виникнення нових моделей професійної підготовки фахівців. Однією з інноваційних стратегій, що поєднує кращі практики традиційної (віч-на-віч) та електронної (синхронної/асинхронної) навчальної взаємодії є змішане навчання. Сприйняття викладачів, які забезпечують освітній процес, є основним предиктором впровадження таких стратегій та моделей. Мета дослідження полягає в узагальненні та інтерпретації розуміння та досвіду викладачів ЗВО організації змішаного навчання, визначення можливостей та перспектив його використання в процесі професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури. Дослідження було проведено шляхом анонімного та добровільного анкетування за допомогою відкритої електронної анкети. Вибірку склали 28 викладачів, які здійснюють професійну підготовку майбутніх учителів предметної спеціальності 014.11 Середня освіта (Фізична культура) у різних закладах вищої освіти України. Аналіз містить опис кількісної та змістової інтерпретації отриманих даних.
Узагальнення отриманих даних та їх аналіз засвідчив, що змішане навчання загалом позитивно сприймається викладачами як технологія, що сприяє гнучкості навчального процесу, доступності освітнього контенту, покращенню відвідуваності занять студентами, збагаченню засобів навчання, їх інтерактивності, а відтак підвищенню ефективності професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів фізичної культури. Попри виклики та труднощі організації освітнього процесу в умовах змішаного навчання, встановлено, що організація такого навчання також сприяє підвищенню фахової майстерності викладачів, вдосконаленню академічних курсів, творчому пошуку ефективних педагогічних та технологічних рішень для забезпечення якості освіти.
Посилання
Alammary, A., Sheard, J. & Carbone, A. (2014). Blended learning in higher education: Three different design approaches. Australasian Journal of Educational Technology, 30(4), 440-454. 2014. Retrived from https://ajet.org.au/index.php/AJET/article/view/693/1061
Analitychna dovidka shchodo tendentsii orhanizatsii dystantsiinoho navchannia u zakladakh fakhovoi peredvyshchoi ta vyshchoi osvity v umovakh karantynu u 2020/2021 navchalnomu rotsi [Analytical information on trends in the organization of distance learning in institutions of professional prehigher and higher education during quarantine in the 2020/2021 academic year]. (2021). Retrived from https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2021/02/37776.pdf [in Ukrainian].
Anthony, B. Jr, Kamaludin, A., Romli, A., Farihan, A., Nincarean, D., Aziman, A. A., Ming, G. L., Shukor, N. A., Nordin, M. S. & Baba, S. (2019). Exploring the role of blended learning for teaching and learning effectiveness in institutions of higher learning: An empirical investigation. Education and Information Technologies, 24, 3433–3466. DOI:10.1007/s10639-019-09941-z. Retrived from https://link.springer.com/article/10.1007/s10639-019-09941-z
Berezenska, S. M., Buhaichuk, K. L., Kukharenko, V. M., Oliinyk, N. Yu., Oliinyk, T. O., Rybalko, O. V., Syrotenko N. H., & Stoliarevska, A. L. (2016). Zmishane navchannia [Blended Learning]. Kharkiv [in Ukrainian].
Bonk, C., Graham, C., Cross, J., & Moore, M. (2006). The Handbook of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs. San Francisco. Retrived from http://eu.wiley.com/WileyCDA/WileyTitle/productCd-0787977586.html
Donnelly, R. (2006).Blended Problem-based Learning for Teacher Education: Lessons Learnt. Journal of Learning, Media and Technology, 31(2), 93-116. Retrived from https://doi.org/10.1080/17439880600756621
Horbatiuk, R. M., & Ozhha, M. M. (2016). Zmishane navchannia yak nova tekhnolohiia pidhotovky maibutnikh inzheneriv-pedahohiv [Blended learning as a new technology for training of future engineers-teachers]. In New Trends of Global scientific ideas. 2016 : Proceeding International scientificpractical congress of pedagoguses, psychologists and medics, the 10th of March, 2016 (pp. 72-81). Geneva [in Ukrainian].
Jokinen, P., & Mikkonen, І. (2013). Teachers’ experiences of teaching in a blended learning environment. Nurse Education in Practice, 13(6), 524-528. DOI: 10.1016/j.nepr.2013.03.014. Retrived from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23608218/
Keengwe, J., & Kang, J. (2013). A review of empirical research on blended learning in teacher education programs. Education and Information Technologies, 18(2), 479-493. DOI:10.1007/s10639-011-9182-8. Retrived from https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10639-011-9182-8
Kobysia, A. P. (2017). Informatsiine osvitnie seredovyshche yak platforma dlia realizatsii zmishanoho navchannia u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Іnformation educational environment as a platform for implementing blended learning in higher education institutions]. Information Technologies and Learning Tools, 57(1), 75-82 [in Ukrainian].
Kukharenko, V. M. (2014). Zmishane navchannia [Blended learning]. Retrived from http://www.wiziq.com/online-class/2190095-intel-blended [in Ukrainian].
Kuo, Y.-C., Belland, B. R, Schroder, K., & Walker, A. E. (2014). K-12 teachers’ perceptions of and their satisfaction with interaction type in blended learning environments. Distance Education, 35(3), 360-381. DOI: 10.1080/01587919.2015.955265. Retrived from https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01587919.2015.955265 Matheos, K., & Cleveland-Innes, M. (2018). Blended Learning: enabling Higher Education Reform. Revista Eletronica de Educazgo, 12(1), 238-244. Retrived from https://core.ac.uk/download/pdf/193050379.pdf
Osadcha, K. P., Osadchyi, V. V., Kruhlyk, V. S., & Naumuk, I. M. (2020). Zmishane navchannia yak forma suchasnoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv profesiinoi osvity [Blended learning as a form of modern training for future specialist in vocational education]. Information Technologies and Learning Tools, 71 (2), 187-192. [in Ukrainian].
Rasheed, R. A, Kamsin, A., & Abdullah, N. A. (2019). Challenges in the online component of blended learning: A systematic review. Computers & Education, 144(1), 103701. DOI:10.1016/j.compedu.2019.103701 Rashevska, N. V. (2011). Prohramni zasoby mobilnoho navchannia [Software for mobile mobility]. Information Technologies and Learning Tools, 1 (21). Retrived from http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/2011_1/Rashevska.pdf [in Ukrainian].
Spirin, O. M. (2018). Problemy informatyzatsii vitchyznianoi profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity ta shliakhy yikh rozv’iazannia [Problems of domestic professional(vocational) educationinformatizationandways to solve them]. InO. M. Spirin, L. M. Petrenko, O. V. Bazeliuk, L. A. Maiboroda,& A. A. Kalenskyi, Tekhnolohii dystantsiinoho profesiinoho navchannia [Technologies of distance vocational training] (pp. 6-11). Zhytomyr : Polissia [in Ukrainian].
Watson, J. (2008). Blended Learning: The Convergence of Online and FacetoFace Education. Promising Practices in Online Learning. Retrived from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED509636.pdf