ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ВИХОВАННЯ І ОСВІТИ В НІМЕЧЧИНІ В 1933-1945 РР.

Автор(и)

  • A. GOBOZASHVILI

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2021.77.239299

Ключові слова:

система освіти, школа, нацизм, фюрер, Націонал-соціалістична робітнича партія Німеччини, школи Адольфа Гітлера, «Майн Кампф», «Пімпфе», «Юнгфольк», «Гітлерюгенд», «Юнгмедхен», «Бунд дойчер медхен»

Анотація

Виявлено, що освіті і вихованню націонал-соціалісти приділяли чималу увагу, ставлячи перед цими сферами конкретні завдання: поширення і підтримка нового світогляду.
Упродовж декількох років обличчя німецької освіти було докорінно змінене: вона стала слугувати єдиній меті – вихованню фанатиків, не здатних до критичного сприйняття реальності, що їх оточує. Концептуальні побудови освіти і виховання в Третьому рейху не відрізнялися ані оригінальністю мислення, яке поступилося свободою через заідеологізованість, ані сумлінністю педагогічного розуму.
Встановлено, що освіта в Третьому рейху, на думку А. Гітлера, не повинна була зводитися до занять у задушливих навчальних класах: її потрібно було, відповідно до певних вікових груп, доповнити спартанським, політичним і військовим навчанням.
Здійснено аналіз процесу централізації системи освіти Третього рейху. У 1933 р. були прийняті урядові постанови про початок нацифікації всієї освітньої системи країни від початкової школи до університетів. Першими практичними кроками в реалізації цього курсу стали ухвалені у травні 1934 р. декрети про створення імперського міністерства науки, виховання та народної освіти на чолі з Бернгардом Рустом, та заміну децентралізованої системи освітнього керування на централізовану.
Встановлено, що шкільні підручники були перероблені в расистському та антисемітському дусі. Відповідно до ідеологічних вимог змінився характер викладання окремих предметів, зокрема географії. Так, шкільні навчальні мапи були замінені з географічних на «геополітичні» з метою навіяти молоді, що державні кордони повинні постійно змінюватися, залежно від розвитку потреби Німеччини в «життєвому просторі». З’явилися й нові, необхідні для підготовки молоді для здійснення агресивних планів нацистів, предмети. Окрім військової справи, з 1934–1935 навчального року було введено дисципліну «орієнтування на місцевості». Охарактеризовано мережу позашкільних нацистських дитячих та молодіжних організацій: «Пімпфе», «Юнгфольк», «Гітлерюгенд», «Юнгмедхен», «Бунд дойчер медхен».
Доведено, що за 12 років існування Третього рейху стався катастрофічний занепад всієї системи освіти, коли її розпочали підганяти під стандарти нацистської диктатури. «Реформи», проведені нацистським керівництвом в системі освіти в Німеччині, мали катастрофічні наслідки. Зокрема, відбулося різке зниження рівня інтелектуальної та професійної підготовленості учнів; система, яка раніше користувалася загальною повагою завдяки якості та обсягу знань, гідності та обґрунтованості, перетворилася на додаток до нацистського міністерству пропаганди; з року в рік рівень підготовки учнів стрімко падав на всіх етапах – від початкової школи до університетів.

Посилання

Babina, M. S. (2016). Vysshee obrazovanie kak instrument politicheskoi vlasti v Tretem Reikhe [Higher education as a tool of political power in the third reisch]. Tomsk State University Journal, 404, 27-31 [in Russian].

Berkovich, E. (2008). Nauka v teni svastiki [Science in the shadow of the swastika]. Neva, 5, 175-189 [in Russian].

Bernadinera B. (Ed.). (1934). Germanskii fashizm u vlasti [German fascism in power]. Moskva: Politizdat [in Russian].

Bronnikov, V. D., & Pryimak, O. V. (2013). Vplyv politychnoi kon’iunktury na osvitu i nauku v Nimechchyni 1933-1945 rr. [The influence of political conditions on education and science in Germany in 1933-1945]. Grani, 1, 100-103 [in Ukrainian].

Bullok, A. (1998). Gitler i Stalin: zhizn i vlast [Hitler and Stalin: life and power] (Vol. 1). Smolensk: Rusich [in Russian].

Chernukha, O. V. (2015). Stan nauky ta osvity v Tretomu reikhu [Third Reich science and education state]. Hileya, 102, 97-101 [in Ukrainian].

Dem’ianenko, B. (2001). Osvita ta vykhovannia v umovakh totalitaryzmu [Education and upbringing in conditions of totalitarianism].

New Politics, 3, 41-45 [in Russian].

Galkin, A. (1989). Germanskii fashizm [German fascism]. Moskva: Nauka [in Russian].

Gitler, A. (2003). Main kampf [Mein Kampf]. Kharkov: Svitovid [in Russian]. Gukasova, N. R. (2010). K nekotorym problemam

formirovaniia natcional-sotcialisticheskoi pedagogikiv [On some problems of the formation of National Socialist pedagogy]. Psikhologiia i pedagogika: metodika i problem [Psychology and Pedagogy: Methodology and Problems], 12(1), 124-129 [in Russian].

Kapitonov, E. N., & Kapitonov, I. E. (2008). The situation in German science under the Nazis [Sciences in Germany under Nazis]. Transaction TSTU, 14(2), 409-415 [in Russian].

Konopelko, O. V. (2013). Realizatsiia ideolohichnoi funktsii derzhavy: dosvid Nimechchyny [Realization of ideological state function:

experience of German]. Law and safety, 2(49), 33-38 [in Ukrainian].

Kultaieva, M. (2018). Filosofiia osvity i vykhovannia Tretoho reikhu: vytoky, polityko-ideolohichni konteksty ta kontseptualni konstrukty [Philosophy of Education of the Third Reich: origin, political and ideological contexts and conceptual constructions]. Philosophy of Education, 1 (22), 25-82 [in Ukrainian].

Levin, V. I. (2010). Nauka pri totalitarizme: Germaniia, 1933–1945 []. Alma mater, 1, 71-75 [in Russian].

Pashkov, V. O. (2018). Systema vyshchoi osvity yak predmet politychnoho upravlinnia u Tretomu reikhu: tsili ta naslidky [The system of higher education as a subject of political management in the Third Reich: goals and consequences]. Herald of the National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute”. Politology. Sociology. Law, 1(37), 28-33 [in Ukrainian].

Piker, G. (1998). Zastolnye razgovory Gitlera [Hitler’s table conversations]. Smolensk: Rusich [in Russian].

Plenkov, O. Iu. (2011). Tainy Tretego Reikha: kultura na sluzhbe vermakhta [Secrets of the Third Reich: culture in the service of the Wehrmacht]. Moskva: OLMA Media Grupp [in Russian].

Rozanov, G. (1964). Germaniia pod vlastiu fashizma [Germany under the rule of fascism]. Moskva: Nauka [in Russian].

Salata, O. O. (2015). Diialnist Ministerstva narodnoi osvity i propahandy Nimechchyny v systemi natsystskoi ideolohii v 1933–1941 rr. [Activities of the Ministry of Education and Promotion System in Germany of Nazi ideology in the 1933–1941 biennium].

Hileya, 99, 101-106 [in Ukrainian].

Shirer, U. (1991). Vzlet i padenie tretego reikha [The rise and fall of the third Reich] (Vol. 1). Moskva: Voenizdat [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-28

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕОРІЇ ТА ОСВІТНЬОЇ ПРАКТИКИ