ПЕРЕДУМОВИ СТАНОВЛЕННЯ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИХ СЛУЖБ ДЛЯ ДІТЕЙ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • V. FAZAN
  • A. BOIARSKA-KHOMENKO
  • O. KUZNETSOVA
  • L. SHTEFAN

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2022.79.264604

Ключові слова:

діти, психолого-педагогічні служби, становлення, Україна, передумови

Анотація

У статті проаналізовано передумови становлення психолого-педагогічних служб для дітей в Україні. З’ясовано, що зміст психолого-педагогічної роботи із різними категоріями дитячого населення проаналізовано в працях Світлани Бикасової, Олени Караман, Людмили Міщик, Юрія Нагорного, Валентини Оржеховської, Віри Поліщук, Алли Рижанової, Ірини Трубавіної, Сергія Харченка, Людмили Штефан та ін.
Вивчення науково-педагогічних матеріалів приводить до висновку, що створення дитячих психолого-педагогічних служб в Україні починається з другої половини XIX століття. Цьому процесу сприяли різноманітні економічні та соціальні чинники. Відкриття дитячих психолого-педагогічних служб в Україні було пов’язане і з працями зарубіжних (П. Барт, А. Дістервег, Д. Дьюї, М. Річмонд та інші) та вітчизняних (П. Каптєрєв, П. Наторп, В. Преображенський та інші) педагогів.
У процесі наукового пошуку встановлено, що під керівництвом Міністерства народної освіти була зроблена одна із перших спроб організувати так звані психолого-педагогічні центри, котрі діяли при всіх державних закладах освіти. До передумов становлення психолого-педагогічних служб для дітей в Україні можна віднести і діяльність батьківських комітетів з якими узгоджувались кандидатури педагогів-вихователів, особливості організації дозвілля дітей – проведення екскурсій, діяльність гуртків, колективне відвідування театрів та сінематографа й ін. Саме в цей період дітям намагалися прищепити такі цінності, як: особиста свобода та незалежність; ініціативність; критичне ставлення до проявів соціальної несправедливості; почуття громадянської відповідальності тощо.
Доведено, що вагомий внесок у справу становлення психолого-педагогічних служб для дітей у кінці XIX – на початку XX століття зробили й недержавні благодійні об’єднання, котрі займалися філантропічною діяльністю. До передумов створення психолого-педагогічних служб для дітей в Україні варто віднести і започаткування шкіл для дітей з особливими потребами – глухонімих, сліпих та розумововідсталих, – і установ для неповнолітніх правопорушників, хліборобських колоній та ремісничих притулків для морально знівечених юнаків, поширення сирітських і виховних будинків. Засновниками зазначених установ були земства та приватні благодійні товариства (Товариство трудової допомоги глухонімим, Всеросійське опікунство сліпих та ін.). У кінці ХІХ століття подібні притулки існували в Харкові, Києві, Одесі, Сімферополі, Чернігові й деяких інших містах України.

Посилання

Berezivska, L. (2006). Novi pidkhody P. M. Ihnatieva do reformy shkilnoi osvity (1915-1916 roky XX st.) [New approaches of P. M. Ihnatieva to reforming school education (1915-1916 roky XX st.)]. Ridna shkola [Native school], 3, 64-67 [in Ukrainian].

Bilotserkivskyi, V. Ya. (1999). Istoriia Ukrainy. Kurs lektsii [History of Ukraine. Course of lectures]. Kharkiv [in Ukrainian].

Bykasova, S. A.(2015). Stanovlennia ta rozvytok sotsialno-pedahohichnoi sluzhby v zahalnoosvitnikh shkolakh Ukrainy (20-90-ti roky XX stolittia) [Organization and development of social and pedagogical services in general comprehensive schools of Ukraine]. (PhD. dissertation). Kharkiv [in Ukrainian].

Denysiuk, O. M. (2003). Rol prosvitnytskykh tovarystv ta hromadskykh orhanizatsii kintsia XIX-pochatku XX st. u poperedzhenni brodiazhnytstva ta bezdohliadnosti ditei [The role of educational societies and public organizations in the late XIX – early XX in the prevention of vagrancy and neglect of children]. Ukrainian Society, 1(2), 129-136 [in Ukrainian].

Kyivske pedahohichne tovarystvo vzaiemodopomohy (statuty, zvity, protokoly y in), 1902-1906 r. [Kyiv Pedagogical Society for Mutual Assistance (statutes, reports, protocols, etc.)], (1902-1906)]. Natsionalna biblioteka Ukrainy im. V. I. Vernadskoho [Vernadskyi National Library of Ukraine]. F. 139. Spr. 4. 203 ark. [in Ukrainian].

Shtefan, L. A. (2003). Stanovlennia ta rozvytok sotsialnoi pedahohiky yak nauky v Ukraini (20-90-ti rr. XX st. ) [Formation and development of social pedagogy as a science in Ukraine (20-90s of the XX century)]. (D. dissertation). Kharkiv [in Ukrainian].

Trotsko, A. (Ed.). (2008). Istoriia pedahohiky [History of Pedagogy]. Kharkiv: KhNPU imeni H. S. Skovorody [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-19

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕОРІЇ ТА ОСВІТНЬОЇ ПРАКТИКИ