ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ З РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ КАР’ЄРИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ТЕХНОЛОГІЙ: НАУКОВО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИЙ ПІДХІД

Автор(и)

  • T. OLEFIRENKO

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2022.79.264553

Ключові слова:

компетентність з розвитку професійної кар’єри майбутніх учителів трудового навчання та технологій, кар’єрна компетентність, професійна кар’єра, кар’єрна компетентність майбутнього вчителя

Анотація

У статті надано сутнісну характеристику поняттю «компетентність з розвитку професійної кар’єри майбутніх учителів трудового навчання та технологій» як динамічної комбінації знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей, що визначають здатність майбутнього вчителя трудового навчання та технологій до кар’єрного цілепокладання, кар’єрного планування, усвідомлення власного кар’єрного потенціалу та відповідно ефективно вибудовувати кар’єрний шлях, успішно долаючи кар’єрні проблеми.
На основі науково-експериментального підходу визначено та схарактеризовано структуру компетентності розвитку професійної кар’єри майбутніх учителів трудового навчання та технологій у сукупності таких складників: мотиваційний, когнітивний, діяльнісний, рефлексивний. Відповідно до цього було виокремлено й обґрунтовано критерії, показники та рівні (початковий; низький; середній; високий) сформованості досліджуваного феномена, надано їх характеристику. Зокрема, мотиваційний критерій визначено такими показниками як: 1) позитивне ставлення до побудови кар’єри; 2) прагнення до самовираження та самореалізації в професійній діяльності; 3) наявністю цінностей, спрямованих на розвиток необхідних компетентностей з метою здійснення кар’єри в системі освіти; когнітивний схарактеризовано як наявність та постійне оновлення знань: 1) про галузь освіти, об’єкти та види обраної професійної діяльності, 2) про можливі шляхи розвитку кар’єри, 3) щодо прогнозування, планування кар’єри у системі освіти; діяльнісний визначено як сукупність умінь та навичок: 1) щодо включення в професійну діяльність на етапі здобуття освіти; 2) швидкої адаптації до професійної діяльності в динаміці зовнішніх умов; 3) щодо володіння досвідом з кар’єрного зростання; рефлексивний – здатністю до: 1) аналізу вимог, що висуваються до майбутніх учителів трудового навчання та технологій з боку професійного середовища; 2) оцінювання власних можливостей для професійного та кар’єрного зростання; 3) рефлексії з метою подолання кар’єрних криз та вирішення кар’єрних проблем.

Посилання

Andrushchenko, V. P. (2015). Osvita yak kliuchovyi chynnyk suchasnykh tsyvilizatsiinykh protsesiv [Education as a key factor in modern civilizational processes]. In V. P. Andrushchenka (Ed.), Osvitnia polityka: filosofiia, teoriia, praktyka [Educational policy: philosophy, theory, practice] (pp. 13-33). Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova [in Ukrainian].

Bazyl, L. O., & Yershova, L. M. (2019). Orhanizatsiia konsultuvannia z profesiinoi kar’iery uchniv profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladiv [Organization of professional career counseling for students of vocational and technical educational institutions]. Zhytomyr: Polissia [in Ukrainian].

Bobrytska, V. I. (2015). Tsinnisno-motyvatsiini aspekty profesiinoi adaptatsii fakhivtsiv z vyshchoiu osvitoiu [Valuemotivational aspects of professional adaptation of specialists with higher education]. In S. V. Kyrylenko (Ed.), Problemy osvity [Problems of education] (84, pp. 64-68). Zhytomyr ; Kyiv [in Ukrainian].

Bratanych, A. A. (2019). Metodychni osnovy osobystisno oriientovanoi informatychnoi pidhotovky pidhotovka maibutnikh uchyteliv tekhnolohii u pedahohichnomu universyteti [Methodological foundations of personally oriented IT training in the preparation of future technology teachers at a pedagogical university]. (Extended abstract of PhD. dissertation). Kyiv [in Ukrainian].

Dvoretckii, S. I., Muratova, E. I., & Fedorov, I. V. (2009). Innovatcionno-orientirovannaia podgotovka inzhenernykh, nauchnykh i nauchno-pedagogicheskikh kadrov [Innovation-oriented training of engineering, scientific and scientific-pedagogical personnel]. Tambov: Izd-vo Tamb. gos. tekhn. un-ta [in Russian].

Pro vyshchu osvitu [About higher education]. № 1556-VII. (2014). Retrived from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [in Ukrainian].

Pro osvitu [About education]. № 2145-VIII. (2017). Retrived from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

Kilderov, D. E. (2018). Teoretychni i metodychni zasady zabezpechennia yakosti pidhotovky maibutnikh uchyteliv tekhnolohii na osnovi intehrovanoho navchannia [Theoretical and methodological principles of ensuring the quality of training of future technology teachers based on integrated learning]. (D. dissertation). Kyiv [in Ukrainian].

Lozovetska, V. T. (2015). Profesiina kar’iera osobystosti v suchasnykh umovakh [Professional career of an individual in modern conditions]. Kyiv [in Ukrainian].

Luk’ianova, M. (2005). Teoretychni aspekty problemy rozvytku zdatnosti vchytelia do samoanalizu v protsesi roboty [Theoretical aspects of the problem of developing the teacher’s ability to introspect during work]. Pedagogy, 10, 56-61 [in Ukrainian].

Olefirenko, T. O. (2021a). Osoblyvosti pidhotovky maibutnikh uchyteliv do rozvytku profesiinoi kar’iery v umovakh standartyzatsii vyshchoi osvity [Peculiarities of training future teachers for professional career development in conditions of standardization of higher education]. Educational Discourse, 34(6), 47-61 [in Ukrainian].

Olefirenko, T. O. (2021b). Pedahohichni umovy pidhotovky maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia ta tekhnolohii do rozvytku profesiinoi kar’iery [Pedagogical prerequisites for training the pre-service teachers of handicrafts and technology to be ready to self-develop their professional career]. The Sources of Pedagogical Skills, 27, 190-195 [in Ukrainian].

Pryhodii, M. A. (2011). Suchasni aspekty pidhotovky vchyteliv tekhnolohii [Modern aspects of technology teacher training]. Chernihiv: ChNPU imeni T.H. Shevchenka [in Ukrainian].

Bobrytska, V. I. (2013). Value measuring of psychophysical adaptation of a teacher-beginner. In The Strategies of Modern Science Development : Proceeding International scientific-practical conference (pp. 153-158). Yelm. Retrived from http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/2987/PSYCHOPHYSICAL%20ADAPTATION%20OF%20A%20TEACHERBEGINNER.pdf?sequence=1

Olefirenko, T. O., Bobrytska, V. I., Batechko, N. G., Reva, T. D., & Chhalo, O. M. (2021). Involving University Stakeholders in Upgrading the Fostering of Students’ Readiness to Embark on a Career. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 20(4), 152-171.

Garanina, Zh. G., Andronova, N. V., Lashmaykina, L. I., Maltseva, O. E., & Polyakov, O. E. (2017). The Structural Model of Future Employees̕ Personal and Professional Self-Development. Integration of Education, 21(4), 596-608.

Tomassini, M., & Zanazzi, S. (2014). Reflexivity and self-development of competencies as key drivers in individuals’ learning and career paths: cases from Italy. Research in Comparative and International Education, 9(3), 301-312.

Wallis, A. (2020). How to Create a Personal Growth and Professional Development Plan. Retrived from https://www.snhu.edu/about-us/newsroom/2018/07/personal-development-plan

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-19

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ВИЩОЇ ШКОЛИ