ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА СФОРМОВАНОСТІ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ УЧНІВ У ТРУДОВОМУ НАВЧАННІ

Автор(и)

  • A. DEDENEV
  • A. TSYNA

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2022.79.264514

Ключові слова:

громадянська відповідальність, трудове навчання, сформованість

Анотація

У статті розглядається проблема формування громадянської відповідальності учнів на уроках трудового навчання. Визначено феномен громадянської відповідальності як інтегративний вияв низки її складових компонентів: просуспільно-активна життєва позиція; самостійність, наполегливість, самоаналіз, самоконтроль та самоорганізація у суспільних відносинах; виконання громадянських норм і цінностей; чесність; готовність відповідати за власні вчинки; привласнення норм і принципів суспільної моралі; національна і планетарна свідомість. Зроблено висновок, що показником набуття учнями оптимальних рівнів громадянської відповідальності є опанування ними її складовими компонентами. Визначено критерії сформованості громадянської відповідальності, які визначають міру опанування її складниками учнями за ознакою продуктивності їхнього вияву в освітній діяльності та розвитку громадянських якостей школярів: знання та розуміння громадянських норм і цінностей; сформованість ціннісних ставлень до складових громадянської відповідальності; активність вчинків у застосуванні практичного досвіду громадянської відповідальності. На підставі обґрунтованих критеріїв та показників сформованості громадянської відповідальності учнів визначено рівні її сформованості: високий, достатній, середній та початковий. Експериментальним шляхом виявлено результативність формування громадянської відповідальності учнів основної школи на уроках трудового навчання. Позитивну динаміку зростання було виявлено на трьох рівнях сформованості громадянської відповідальності (достатньому, середньому і початковому), а на високому рівні було встановлено регресію. Позитивна динаміка зростання початкового рівня та негативна регресія на високому рівні сформованості громадянської відповідальності свідчать про те, що наявні традиційні підходи до формування громадянської відповідальності учнів основної школи у процесі трудового навчання є недостатньо ефективними та потребують концептуального коригування і відповідної організації за спеціально підібраними методами навчання.

Посилання

Diatlenko, S. M., Leshchuk, R. M., & Medvid, O. Yu. (2017). Trudove navchannia. 5-9 klasy [Work training. Grades 5-9]. Kharkiv: Ranok [in Ukrainian].

Holina, I. V., & Kyiashko, L. O. (2002). Mistse hromadianskoi aktyvnosti u protsesi formuvannia osobystosti yak sub’iekta politychnoho zhyttia [The place of civic activity in the process of forming a person as a subject of political life]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu im. V. N. Karazina. Seriia: Psykholohiia [Bulletin of VN Karazin Kharkiv National University. Series: Psychology], 771, 65-74 [in Ukrainian].

Hollob, R., & Vaidinher, V. (2012). «Zrostaiemo v demokratii» : plany urokiv dlia pochatkovoho rivnia z pytan osvity dlia demokratychnoho hromadianstva ta osvity prav liudyny dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Growing up in a democracy: Lesson plans for entry-level democracyand human rights] (Vol. 2). Kyiv: Osnova. Retrived from https://www.schools-for-democracy.org/images/documents/83/zrostaemo_u_demokratiyi_ua.pdf [in Ukrainian].

Hollob, R., & Krapf P. (2008). Navchannia demokratii: zbirnyk praktychnykh zaniat z osvity ditei dlia demokratychnoho hromadianstva ta osvity z prav liudyny [Teaching Democracy: A Collection of Practical Lessons on Educating Children for Democratic Citizenship and Human Rights Education] (Vol. 6). Kyiv: Osnova. Retrived from: https://www.living-democracy.com/uk/textbooks/volume-6/ [in Ukrainian].

Hryshchenko, M. (Ed.). Nova ukrainska shkola : kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [The new Ukrainian school: conceptual principles of secondary school reform]. Retrived from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].

Iakobson, P. M. (1981). Psikhologicheskie komponenty i kriterii stanovlennia zreloi lichnosti [Psychological components and criteria for the formation of a mature personality]. Psychological Journal, 4, 141-149 [in Russian].

Ikonnikova, S. N., & Lisovskii, V. G. (1982). Na poroge grazhdanskoi zrelosti: ob aktivnoi zhiznennoi pozitcii molodogo cheloveka [On the threshold of civic maturity: about the active life position of a young man]. Leningrad: Lenizdat [in Russian].

Krapf, P. (2016). Beremo uchast u demokratii : plany urokiv z pytan osvity dlia demokratychnoho hromadianstva ta osvity prav liudyny dlia starshykh klasiv serednoi shkoly [Participating in Democracy: Lesson Plans for Education for Democratic Citizenship and Human Rights Education for High School Seniors] (Vol. 6). Kyiv: Osnova. Retrived from https://www.living-democracy.com/uk/textbooks/volume-4/ [in Ukrainian].

Makarenko, A. S. (1990). Metodyka vykhovnoi roboty [Methods of educational work]. Kyiv: Rad. Shkola [in Ukrainian].

Ovcharuk, O. V. (2013). Kharakterystyky osvity dlia demokratychnoho hromadianstva: yevropeiskyi kontekst [Characteristics of education for democratic citizenship: the European context]. Postmethods, 3. Retrived from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Postmetodyka_2013_3_12 [in Ukrainian].

Prasanth, J. K. (2004). Methods Of Teaching Civics. New Delhi : Discovery Publishing House.

Rafalska, M., Boiarchuk, O., Herasym, N., Dovzhenko, I., Yevtushenko, R., Kidalova, N., Koroliuk, S., … & Chushak, Kh. (2017). Hromadianska vidpovidalnist: 80 vprav dlia formuvannia hromadianskoi ta sotsialnoi kompetentnostei pid chas vyvchennia riznykh shkilnykh predmetiv. 5-9 klas [Civic responsibility: 80 exercises for the formation of civic and social competencies in the study of various school subjects. Grades 5-9]. Kyev [in Ukrainian].

Sukhomlynskyi, V. O. (1977). Vybrani tvory [Selected works] (Vol. 4). Kyiv: Rad. shk. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-19

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ