ОСНОВНІ ПРОБЛЕМИ ІНКЛЮЗИВНОГО ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ

Автор(и)

  • A. HOOK
  • I. BODNAR

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2022.79.264512

Ключові слова:

інклюзивне фізичне виховання, діти, особливі потреби, загальноосвітня школа, проблеми

Анотація

В статті описано організаційні і педагогічні проблеми інклюзивного фізичного виховання дітей з освітніми потребами. Питання освітньої інклюзії в сфері фізичної культури дітей з освітніми потребами має низку проблем. Серед них недосконалість матеріально-технічного забезпечення, відсутність адаптованих програм інклюзивного фізичного виховання, непідготовленість педагогічних кадрів, недосконалість системи соціальної підтримки, архітектурна недоступність освітніх закладів, «особливе» ставлення оточення до дітей з порушеннями у психофізичному розвитку. Описано практичні рекомендації вчителю фізичної культури, який здійснює інклюзивна фізичне виховання: проводити комплексні уроки інклюзивного фізичного виховання; заняття проводити в різних побудовах (у колі, у вільному розподілі по залу, у колоні, в розімкненій шерензі, на місці і в русі); загальнорозвивальні, корекційні та прикладні вправи доцільно проводити у формі імітаційних вправ та ігрових завдань, об’єднаних в комплекси; учителю необхідно працювати в тісному контакті з лікарями; пам’ятати про найбільш типових протипоказання; здійснювати індивідуальний підхід до дозування фізичних навантажень на уроці; оцінку успішності на уроках інклюзивного фізичного виховання вчителю здійснювати обережно, підходити до оцінки кожного учня індивідуально.

Посилання

Aksenov, A. V. (2011). Povyshenie effektivnosti protcessa fizicheskogo vospitaniia detei mladshego shkolnogo vozrasta v usloviiakh inkliuzivnogo obrazovaniia [Increasing the efficiency of the process of physical education of children of primary school age in the context of inclusive education]. (PhD. diss.). Sankt Peterburg [in Russian].

Aksonova, O. P., & Pivnenko, Yu. V. (2018). Metodyka rozrobky spilnykh navchalnykh zavdan dlia uchniv inkliuzyvnykh klasiv [Metho

ds of developing common learning tasks for inclusive students]. Retrived from http://konferenciazoippo2018.blogspot.com/p/v.html. [in Ukrainian].

Balsevich, V. (1996). Kontceptciia alternativnykh form organizatcii fizicheskogo vospitaniia detei i molodezhi [The concept of alternative forms of organization of physical education of children and youth]. Physical education: education, training, 1, 23-25 [in Russian].

Coates, J. K. (2012). Teaching inclusively: are secondary physical education student teachers sufficiently prepared to teach in inclusive environments? Physical Education and Sport Pedagogy, 17(4), 349-365.

Dympylova, L. (2004). Psykholohichna reabilitatsiia ditei, kotri strazhdaiut DTsP [Psychological rehabilitation of children with cerebral palsy]. Sotsialne zabezpechennia [Social welfare], 1, 39-41 [in Russian].

Gordeeva, A. V. (2001). Reabilitatcionnaia pedagogika: ot teorii k praktike [Rehabilitation pedagogy: from theory to practice]. Moskva [in Russian].

Guskov, S., & Zotov, A. (2001). Fizicheskoe vospitanie v shkolakh zarubezhnykh stran [Physical education in schools of foreign countries]. Moskva [in Russian].

Horopakha, N. M. (2014). Fizychne vykhovannia doshkilnykiv ta molodshykh shkoliariv u konteksti inkliuzyvnoi osvity: problemy nastupnosti ta perspektyvnosti [Physical education of preschoolers and primary school children in the context of inclusive education]. In S. S. Palchevskyi (Ed.), Onovlennia zmistu, form ta metodiv navchannia i vykhovannia v zakladakh osvity [Update the content, forms and methods of teaching and education in educational institutions] (Vol. 10, pp. 11-15). Rivne: RDHU [in Ukrainian].

Iovchuk, N. M. (2012). Problemy integrativnogo doshkolnogo vospitaniia [Problems of integrative preschool education]. Psychological Science and Education, 1, 1-7 [in Russian].

Kizenko, O. M. (2017). Fizychne vykhovannia uchniv z osoblyvymy potrebamy [Physical education of students with special needs]. Sotsialnyi pedahoh [Social pedagogue], 3(123), 57-59 [in Ukrainian].

Kolupaieva, A. A. (2010). Inkliuzyvna osvita yak transformatsiina stratehiia suchasnoi osvitnoi polityky [Inclusive education as a transformational strategy of modern educational policy]. Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy [Current problems of education and upbringing of people with special needs], 7, 11-19 [in Ukrainian].

Lebedeva, S. A., & Konfederatova, E. (2013). Psikhologo-pedagogicheskoe soprovozhdenie rebenka. Inkliuzivnoe obrazovanie. Teoriia. Opyt [Psychological and pedagogical support of the child. Inclusive education. Theory. An experience]. Saarbrücken: LAP LAMBERT Academic Publishing [in Russian].

Lefransua, Gi. (2003). Psikhologiia dlia uchitelia [Psychology for the teacher]. Moskva: Praim- evroznak [in Russian].

Mamaieva, O. V., & Mamaiev, D. Yu. (2010). Fizychna kultura i sport yak chynnyk sotsializatsii osobystosti [Physical culture and sports as a factor in the socialization of the individual]. Medical-Biological Problems of Physical Training and Sports, 7, 58 [in Ukrainian].

Myhaliuk, V. (2014, November). Podolannia vad zasobamy fizychnoho vykhovannia [Overcoming defects by means of physical education]. Defektoloh [Defectologist], pp. 20-24 [in Ukrainian].

Ohorelkova, L. (2004). Zahalni ta indyvidualni osoblyvosti keruvannia protsesom fizychnoho vykhovannia ditei-invalidiv po zoru [General and individual features of the management of the process of physical education of visually impaired children]. Young sports science of Ukraine, 7(1), 370-372 [in Ukrainian].

Pasichnyk, V. (2016). Napriamy udoskonalennia zmistu fizychnoho vykhovannia ditei doshkilnoho viku za dopomohoiu ihrovykh zasobiv [Directions for improving the content of physical education of preschool children with the help of play tools]. Sportyvna nauka Ukrainy [Sports science of Ukraine], 4(74), 17-25 [in Ukrainian].

Pro vnesennia zmin do deiakykh zakoniv Ukrainy pro osvitu shchodo orhanizatsii inkliuzyvnoho navchannia [On amendments to some laws of Ukraine on education regarding the organization of inclusive education]. № 1324-VII. (2014). Retrived from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1324-18#Text [in Ukrainian].

Pro vnesennia zmin do zakonu Ukrainy “Pro osvitu” shchodo osoblyvostei dostupu osib z osoblyvymy osvitnimy potrebamy do osvitnikh posluh [On Amendments to the Law of Ukraine “On Education” Regarding the Peculiarities of Access of Persons with Special Educational Needs to Educational Services]. № 2053-VIII. (2017). Retrived from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2053-19#Text [in Ukrainian].

Prochukhaeva, M. M., & Lisiutenko, O. N. (2009). Vse my pokhozhi: pervye shagi k tolerantnosti [We are all alike: the first steps towards tolerance]. Retrived from https://studfile.net/preview/9793526/page:8/ [in Russian].

Prystupa, Ye. N., Petryshyn, Yu. V., & Bodnar I. R. (2013). Inkliuzyvne fizychne vykhovannia shkoliariv 1-3 hrup zdorov’ia [Inclusive physical education for students of 1-3 health groups]. Pedagogics Psychology Medical-Biological Problems of Physical Training and Sports, 1, 62-67 [in Ukrainian].

Savchuk, L. O., & Yukhymets, I. V. (Comps.). (2013). Osoblyvosti roboty z ditmy z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v umovakh inkliuzyvnoho navchannia [Features of working with children with special educational needs in the context of inclusive education]. Rivne: ROIPPO [in Ukrainian].

Smith, A. (2004). The inclusion of pupils with special educational needs in secondary school physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 9(1), 37-54.

Solomin, V. (2010). Primenenie spetcialistami po fizicheskoi kulture gumanitarnykh tekhnologii v usloviiakh inkliuzivnogo obrazovaniia [ Application of Humanitarian Technologies by Specialists in Physical Education in Conditions of Inclusive Education]. Adaptivnaia fizicheskaia kultura [Adaptive physical culture], 15-17. Retrived from http://sportfiction.ru/articles/primenenie-spetsialistami-po-fizicheskoy-kulture-gumanitarnykh-tekhnologiy-v-usloviyakh-inklyuzivnogo-obrazovaniya/ [in Russian].

Turchyk, I. (2003). Osoblyvosti fizychnoho vykhovannia shkoliariv Velykobrytanii [Features of physical education of schoolchildren]. Young sports science of Ukraine, 7(2), 172-175 [in Ukrainian].

Turchyk, I., & Shyian, O. (2004). Intehratsiia uchniv z osoblyvymy potrebamy u navchalnyi protses iz fizkulturnoi osvity (FKO) v Anhlii [Integration of students with special needs into the educational process of physical education (PFE) in England].

The Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series: Pedagogy, 4, 143-145 [in Ukrainian].

Voronin, D. M. Osnovopolagaiushchie elementy inkliuzivnogo obrazovaniia [Methods of using cyclic physical exercises in health-improving physical culture]. In A. V. Gluzman, E. A. Ablaev, V. S. Zasluzheniuk, L. I. Redkina, N. V. Gorbunova, T. V. Shushara, … & O. B. Martyniuk (Eds.), Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniia Ser.: Pedagogika i psikhologiia [Problems of Modern Pedagogical Education Ser.: Pedagogy and Psychology] (Vol. 56(6), pp. 57-66). Ialta: RIO GPA [in Russian].

Voronin, D. M., & Voronina, E. G. (2017). Metodika ispolzovaniia tciklicheskikh fizicheskikh uprazhnenii v ozdorovitelnoi fizicheskoi culture [Methods of using cyclic physical exercises in health-improving physical culture]. In D. S. Voronin (Ed.), Innovatcionnye tekhnologii v fizicheskom vospitanii, sporte i fizicheskoi reabilitatcii [Innovative technologies in physical education, sports and physical rehabilitation] : Proceeding of the III Scientific Conference (pp. 70-81). Orekhovo-Zuevo [in Russian].

Zaitcev, D. V. (2004). Integrirovannoe obrazovanie detei s ogranichennymi vozmozhnostiami [Integrated education for children with disabilities]. Sociological Studies, 7, 127-132 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-19

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ