ВИХОВАННЯ ЧУЙНОСТІ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В ПРОЦЕСІ ЗАЛУЧЕННЯ ДО ДОБРОЧИННИХ АКЦІЙ

Автор(и)

  • L. ZIMAKOVA

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2021.78.249781

Ключові слова:

чуйність, милосердя, моральне виховання, доброчинна акція, доброчинна діяльність

Анотація

У статті на основі вивчення вітчизняної і зарубіжної літератури здійснено термінологічний аналіз педагогічної сутності поняття «чуйність», як провідної моральної якості особистості, фундамент якої закладається в дошкільному дитинстві. Поняття чуйність потрактовано як уважне і сердечне, доброзичливе, прихильне ставлення до людей, до чийого-небудь горя, до чиїхось переживань, потреб; турбота про потреби, запити і бажання людей, уважність до їхніх проблем, інтересів; співчуття до навколишніх, готовність прийти на допомогу; здатність активно, швидко реагувати на життєві події, факти усним схваленням або дією підтримки з приводу нещастя, горя, що спіткали кого-небудь.
Розглянуто проблему залучення дітей дошкільного віку до добровільної, благодійної, вмотивованої, суспільно корисної діяльності й виховання у них чуйності як базової якості особистості. Доведено, що доброчинні акції виступають активною формою освітньої практики, за якої дитина стає ініціативною та самостійною у виборі способів вияву своїх інтересів, у наданні безкорисливої допомоги тим, хто її потребує.
Розкрито значення соціально-педагогічних і екологічних акцій, як середовища, де у дошкільників формується готовність приходити на допомогу, виявляти співчуття і співпереживання, розуміти проблеми іншої людини (тварини) та нюанси її душевного і фізичного стану. Наголошено, що залучення дітей дошкільного віку до доброчинної діяльності сприяє вправлянню у здатності бачити труднощі інших людей (тварин), адекватно на них реагувати, приходити на допомогу з власного бажання, діяти безкорисливо, радіти проявам своєї доброзичливості й турботи про інших, вихованню небайдужості до оточуючих.

Посилання

Bekh, I. (2011). Vykhovannia osobystosti [Education of a personality]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Bezsonova, O. K. (2019). Volonterska diialnist u zakladakh doshkilnoi osvity: starshyi doshkilnyi vik [Volunteer activity in preschool education institutions: senior preschool age]. Ternopil: Mandrivets [in Ukrainian].

Bielienka, H., Havrysh, N., Vasylieva, S., Marshytska, V., Nechai, S., Orlova, H. … & Shkliar, N. (2015). Vykhovuiemo bazovi yakosti osobystosti starshoho doshkilnyka v umovakh DNZ [We bring up the basic qualities of the personality of a senior preschooler in a school]. Kharkiv: Madryd [in Ukrainian].

Blahodiinyi fond dopomohy bezprytulnym tvarynam [Charitable fund to help homeless animals]. (2021). Retrived from https://happypaw.ua [in Ukrainian].

Havrysh, N., Brezhnieva, O., Kindrat, I., & Reipolska, O. (Eds.). (2015). Rozumne vykhovannia suchasnykh doshkilniat [Smart education of modern preschoolers]. Kyiv: Slovo [in Ukrainian].

Sabyrova, O. V. (2018). Volonterstvo – sovmestnoe delo semy y detskoho sada [Volunteering as a joint activity of a family and a kindergarten]. Nauka y obrazovanye: novoe vremia, 5, 69-71 [in Russian].

Shovkomud, E. A. (1991). Ehmocional’naya otzyvchivost [Emotional sensitivity]. Sovetskaya pedagogika [Soviet pedagogy], 3, 79-83 [in Russian].

Skrypnyk, N. I. (2011). Vykhovannia tolerantnykh vzaiemostosunkiv ditei starshoho doshkilnoho viku [Education of tolerant relationships of older preschool children]. Uman: Zhovtyi [in Ukrainian].

Skytova, H. S. (Ed.). (2016). Shkola volonteriv [School for volunteers]. Kyiv [in Ukrainian].

Tabachnyk, I. H., & Piekharieva, A. S. (2016). Efektyvnist spetsialno orhanizovanykh zaniat z ditmy starshoho doshkilnoho viku v protsesi vykhovannia empatiinosti ta chuinosti. [The effectiveness of specially organized classes with older preschool children in the process of educating empathy and sensitivity]. Spirituality of personality: methodology, theory and practice, 4, 166-174 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-29

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ