ВІЙСЬКОВОПРИКЛАДНІ ВИДИ СПОРТУ ЯК ЕФЕКТИВНІ ЗАСОБИ РОЗВИТКУ РУХОВИХ ЯКОСТЕЙ ТА ФОРМУВАННЯ ПРИКЛАДНИХ НАВИЧОК СТАРШОКЛАСНИКІВ У ПРОЦЕСІ ДОПРИЗОВНОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

  • E. BORODAI

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2020.75-76.226366

Ключові слова:

багатоборства, військовоприкладні види спорту, фізична підготовка, військовослужбовці, захист України, допризовна підготовка, старшокласники

Анотація

У статті розглянуто теоретичні основи застосування військово-прикладних видів спорту як ефективних засобів розвитку фізичних навичок старшокласників у процесі допризовної підготовки. З’ясовано, що правильний вплив на фізіологічний розвиток формує загальну морально-психологічну готовність воїна. Найбільш ефективним засобом фізичної підготовки старшокласників під час допризовної підготовки є впровадження в освітній процес військово-прикладних видів спорту, серед яких провідне місце займають військово-спортивні багатоборства, що мають комплексний вплив на розвиток старшокласників, оскільки передбачають високий загальний рівень фізичної підготовленості у поєднанні із формуванням військово-прикладних навичок та вмінь. Сучасні науковці виявили, що сучасні методики і системи проведення змагань з багатоборств максимально адаптовані до реальних умов бою, тому не тільки підвищують рівень фізичної підготовленості майбутніх призовників, а сприяють покращанню їх морально-психологічного стану на полі бою. Також у статті визначено комплекс вправ, які мають безпосередній вплив на формування вольової та емоційної стійкості військовослужбовця. Зокрема, виховання сміливості та рішучості здійснюється під час виконання завдань, які є новими для виконання, зокрема ходьба по колодах, пеньках; подолання висотних перешкод; перестрибування траншей, парканів; влізання на високі перешкоди; стрибки у воду, подолання водних перешкод. Розвиток ініціативності, кмітливості та винахідливості відбувається у процесі розв’язання задач, які потребують прийняття самостійних рішень: подолання ділянок замкнутого простору; пірнання у довжину в обмундируванні; рукопашний бій. Вправи, які передбачають значних та тривалих фізичних навантажень та психологічного напруження, по типу марш-кидку, що поєднано із подоланням перешкод, транспортування пораненого, перенесення ящиків, перетягування мішків; переповзання по-пластунськи в складних погодних умовах, виховують у військовослужбовців наполегливість і завзяття. Виконання вправ, які потребують точності руху, незважаючи на фізичні навантаження та психічне напруження, та відбуваються у швидкій динаміці змін (плавання в спорядженні та зі зброєю; відпрацювання дій у воді під час подолання водних перешкоду; затримка дихання під водою; перебування тривалий час у холодній воді; подолання елементів психологічної смуги перешкод) сприяють розвитку витримки і володіння собою.

Посилання

Andres, A. S. (2006). Udoskonalennia fizychnoi pidhotovky bahatobortsiv viiskovosportyvnoho kompleksu [Improving the physical training of allrounders of the militarysports complex]. (Extended abstract of PhD. disseration]. Lviv [in Ukrainian].

Finohenov, Yu. S. (2015). Kontseptsiia fizychnoi pidhotovky Zbroinykh Syl Ukrainy [The concept of physical training of the Armed Forces of Ukraine]. In Kontseptualni napriamy rozvytku systemy fizychnoi pidhotovky v Zbroinykh Sylakh Ukrainy v suchasnykh umovakh ta normatyvnopravovi akty, shcho zabezpechuiut yii funktsionuvannia [Conceptual directions of development of the system of physical training in the Armed Forces of Ukraine in modern conditions and normative legal acts that ensure its functioning] : Proceedings of the Scientific Conference, Kyiv, October, 2122 (pp. 7-12). Kyiv: NUOU [in Ukrainian].

Kolomiiets, N. M., Kyrpenko, V. M., Poltavets, A. I., & Bozhko, Ye. V. (2016). Sportyvne oriientuvannia yak zasib pidhotovky viiskovosluzhbovtsiv [Orienteering as a means of training servicemen]. In Vdoskonalennia systemy fizychnoi pidhotovky u Zbroinykh Sylakh Ukrainy v umovakh sohodennia ta pryvedennia yii do sumisnosti zi standartamy armii krainchleniv NATO [Improving the system of physical training in the Armed Forces of Ukraine in today’s conditions and bringing it into line with the standards of the armies of NATO member countries] : Proceedings of the Scientific Conference, Kyiv, December, 1314, 2016 year (pp. 291-294). Kyiv: NUOU [in Ukrainian].

Kyrpenko, V. M., Romanchuk, V. M., Romanchuk, S. V., & Fedak, S. S. (2015). Spetsialna fizychna pidhotovka yak zasib pidvyshchennia efektyvnosti profesiinoi diialnosti viiskovosluzhbovtsiv Sukhoputnykh viisk [Special physical training as a means of increasing the efficiency of professional activity of servicemen of the Land Forces]. Physical activity, health and sport, 4(22), 12–18 [in Ukrainian].

Lodjaev, N. F. (1988). Voennoe troebor’e [Military triathlon]. Moskva: Voenizdat [in Ukrainian].

Lozhkin, H. V. (2003). Psykholohichne suprovodzhennia viiskovosluzhbovtsiv u diialnosti za ekstremalnykh umov [Psychological support of servicemen in activities under extreme conditions]. Kyiv: MOU [in Ukrainian].

Stasiuk, V. V. (2020). Napriamky formuvannia psykhichnoi stiikosti u voiniv pered vykonanniam boiovykh zavdan [Directions of formation of mental stability in soldiers before combat missions]. In Zbirnyk naukovykh prats Viiskovoho humanitarnoho instytutu NUOU [Collection of scientific works of the Military Humanitarian Institute of NUOU] (Vol. 2, pp. 61-64). Kyiv [in Ukrainian].

Volokhova, H. O., & Kashchenko, O. A. (2015). Psykholohichna pidhotovka kursantiv yak neobkhidnyi protses v umovakh suchasnoi viiny [Psychological training of cadets as a necessary process in modern warfare]. In Kontseptualni napriamy rozvytku systemy fizychnoi pidhotovky v Zbroinykh Sylakh Ukrainy v suchasnykh umovakh ta normatyvnopravovi akty, shcho zabezpechuiut yii funktsionuvannia [Conceptual directions of development of the system of physical training in the Armed Forces of Ukraine in modern conditions and normative legal acts that ensure its functioning] : Proceedings of the Scientific Conference, Kyiv, October, 2122 (pp. 120-123). Kyiv: NUOU [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-12

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ