Застосування діагностичних компетентнісно орієнтованих завдань як засіб подолання освітніх втрат майбутніх учителів географії

Автор(и)

  • Л. Вішнікіна
  • Л. Галушка

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2025.1.54

Ключові слова:

здобувачі вищої освіти, навчальні прогалини, навчальні розриви, штучний інтелект, методична модель

Анотація

Актуальною є проблема виникнення та подолання освітніх втрат майбутніх вчителів географії у закладах вищої освіти України за умов сучасних викликів: наслідків пандемії COVID-19, військових дій та воєнного стану. Метою дослідження було теоретичне обґрунтування методичних засад застосування діагностичних компетентнісно орієнтованих завдань як засобу мінімізації освітніх втрат здобувачів на основі емпіричного дослідження. У дослідженні застосовано методи аналізу, синтезу та систематизування при опрацюванні джерельної бази. Задля з’ясування причин виникнення освітніх втрат, визначення їх обсягу і змісту використовувались методи тестування, педагогічного спостереження та бесіди. Здійснено систематизування термінів «освітні втрати», «навчальні прогалини», «навчальні розриви» як педагогічних категорій; проаналізовано причини виникнення освітніх втрат, масштаб і тривалість їхнього впливу, способи їх подолання. Обґрунтували поетапний алгоритм корегування освітніх втрат, необхідність використання цифрових засобів навчання, схарактеризували позитивні й негативні наслідки застосування штучного інтелекту задля подолання освітніх втрат здобувачів. У роботі визначено сутність діагностичних компетентнісно орієнтованих завдань, проведенню дослідження обсягу і змісту освітніх втрат на основі їх застосування, наведено приклади авторських діагностичних завдань з дисципліни «Методика навчання географії», розроблено графічну схему процесу усвідомлення та корекції освітніх втрат за допомогою цих завдань. Результатом дослідження авторів стала розроблена методична модель оцінювання й подолання освітніх втрат, яка має прикладне значення і може бути використана викладачами закладів освіти.

Посилання

Bakhmat, N., Krasnoshchok, I., & Voron, O. (2023). International experience of using e-learning during pandemicsand military conflicts. E-Learning Innovations Journal, 1(2), 68-85. doi: 10.57125/ELIJ.2023.06.25.04.

Bondarenko, O., Hanchuk, O., Pakhomova, O.V., & Varfolomyeyeva, I. (2023). Digitalization of geographichigher education: Problems and prospects. Journal of Physics Conference Series, 2611, article number 012015. doi: 10.1088/1742-6596/2611/1/012015.

Bychko, H., & Tereshchenko, V. (2023). Learning losses: Essence, causes, consequences, and ways to overcome. Kyiv:Ukrainian Center for Education Quality Assessment.

Code of Academic Integrity of the V.G. Korolenko Poltava National Pedagogical University (2022, October). Retrieved from https://pnpu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/10/kodeks-akademichno%D1%97-dobrochesnosti-pnpu-imeni-v.-g.-korolenka.pdf

Grynyov, R., Vishnikina, L., Shukanov, P., Dibrova, I., & Fediіi, O. (2024). Assessment of the quality of curricula andeducational technologies in vocational education in Ukraine in accordance with modern labor market requirements. Periodicals of Engineering and Natural Sciences, 12(2), 509-518. doi: 10.21533/pen.v12.i2.53.

Jones, N., Sanchez Tapia, I., Baird, S., Guglielmi, S., Oakley, E., Yadete, W.A., Sultan, M., & Pincock, K. (2021). Intersectingbarriers to adolescents’ access to education during COVID-19: Exploring the role of gender, disability and poverty. International Journal of Educational Development, 85, article number 102428. doi: 10.1016/j.ijedudev.2021.102428.

Kendyukhova, A., & Shylo, O. (2024). The problem of educational losses and ways to overcome them in wartimeconditions. Philosophy of Modern Education and Educational Policy Management, 8-16.

Kovalchuk, V., Maslich, S.V., Tkachenko, N., Shevchuk, S.S., & Shchypska, T.P. (2022). Vocational education in thecontext of modern problems and challenges. Journal of Curriculum and Teaching, 11(8), 329-338. doi: 10.5430/jct.v11n8p329.

Lennox, J., Reuge, N., & Benavides, F. (2021). UNICEF’s lessons learned from the education response to the COVID-19crisis and reflections on the implications for education policy. International Journal of Educational Development, 85, article number 102429. doi: 10.1016/j.ijedudev.2021.102429.

Lokshyna, O., Hlushko, O., Dzhurylo, A., Kravchenko, S., Maksymenko, O., Nikolska, N., & Shparyk, O. (2022). Education in wartime realities: International community guidelines. Kyiv: Pedahohichna Dumka.

Malykhin, O., Aristova, N., & Rohova, V. (2022). Minimizing educational losses of students in general secondaryeducation institutions under martial law: Blended learning. Ukrainian Pedagogical Journal, 3, 68-76. doi: 10.32405/2411-1317-2022-3-68-76.

Marchuk, A. (2023). Quality of higher education under emergency conditions: Educational losses anddysfunctions of digitalization and distance learning. Socio-Economic Relations in the Digital Society, 1(47), 80-89. doi: 10.55643/ser.1.47.2023.482.

Moroz, P.V. (2023). Educational losses in Ukraine: Causes, consequences, and mechanisms for overcoming. In Proceedings of the conference “Problems of the modern textbook: Educational and methodological support in wartime and post-war recovery” (pp. 113-116). Kyiv: Pedahohichna Dumka.

Naumenko, S.O. (2023). The problem of educational losses of students in general secondary education institutions and foreign experience in solving it. In Proceedings of the VII international scientific conference “pedagogical comparative studies and international education: horizons of innovation” (pp. 186-191). Kyiv-Ternopil: National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine.

Nazarenko, Yu. (2022). Educational losses: Approaches to measurement and compensation. Kyiv: Cedos.

Nosachenko, V. (2022). Theoretical substantiation of the pedagogical system of training future geography teachers for continuous professional development. Professional Education: Methodology, Theory and Technologies, 8(1), 188-206. doi: 10.31470/2415-3729-2022-15-188-206.

Topuzov, O., Holovko, M.V., & Lokshyna, O. (2023). Educational losses during martial law: Problems of diagnosis and compensation. Ukrainian Pedagogical Journal, 1, 5-13.

Topuzov, O., Vishnikina, L., Samoilenko, V., & Yaprynets, T. (2019). Modernization of geographic education at high school: Geoinformation training models. Information Technologies and Learning Tools, 73(5), 174-184. doi: 10.33407/itlt.v73i5.3190.

Topuzova, O.M. (2023). Diagnosis and compensation of educational losses in general secondary education in Ukraine: Methodical recommendations. Kyiv: Pedahohichna Dumka.

Trubacheva, S., Prokhorenko, O., & Kalysh, L. (2024). Features of diagnosing and compensating learning losses using self-directed learning technology and electronic educational applications. Problems of the Modern Textbook, 31, 271-279. doi: 10.32405/2411-1309-2023-31-271-279.

United Nations. (1948, December). Universal Declaration of Human Rights. Retrieved from https://www.un.org/en/universal-declaration-human-rights/

Zelenska, L.D., & Kopteva, T.S. (2024). Development of digital competence of geography teachers through artificial intelligence. Adult Education: Theory, Experience, Prospects, 1(25), 97-106. doi: 10.35387/od.1(25).2024.97-106.

Zvynyatskivska, Z. (Ed.). (2023). Overcoming educational losses in Ukrainian language and literature: Methodical recommendations and lesson examples. Kyiv: International Renaissance Foundation; NUS Club.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-05

Як цитувати

Вішнікіна, Л., & Галушка, Л. (2025). Застосування діагностичних компетентнісно орієнтованих завдань як засіб подолання освітніх втрат майбутніх учителів географії . Педагогічні науки, (85), 54–65. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2025.1.54

Номер

Розділ

Статті