Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2474.2025.1.33Ключові слова:
професійна підготовка, фахівці фізичної культури, інклюзивна освіта;освітні заклади, учні з особливими освітніми потребами, модель підготовкиАнотація
Актуальність теми зумовлена зростанням суспільного запиту на інклюзивну освіту, наявністю відповідного законодавчого підґрунтя та динамічними змінами в освітній системі. Мета дослідження полягала в розробці, науковому обґрунтуванні та експериментальному підтвердженні ефективності авторської моделі підготовки майбутніх фахівців фізичної культури до роботи в умовах інклюзії. Для досягнення мети дослідження було застосовано комплекс теоретичних методів: аналіз та синтез фахової літератури, зокрема з: корекційної та спеціальної педагогіки, методики фізичного виховання, педагогіки вищої школи тощо; логічний та системний аналіз; порівняння; класифікація; моделювання. До емпіричних методів належали: педагогічне спостереження, анкетування, педагогічний експеримент. Проведенням експерименту підтверджено ефективність авторської моделі підготовки майбутніх учителів фізичної культури до інклюзивного навчання у синергетичній єдності трьох блоків: концептуальноцільового, операційно-змістового та контрольно-результативного і педагогічних умов: формування позитивної мотивації до професійної діяльності та психолого-педагогічна підтримка студентів; розробка та впровадження спеціально орієнтованого змісту навчання, що вимагає інтеграцію в освітній процес професійно-орієнтованих дисциплін, зокрема «Спеціальна педагогіка у фізичному вихованні» та «Інклюзивне фізичне виховання школярів»; розвиток практичних навичок через виробничу педагогічну практику. Упровадження моделі дало такі кількісні результати: в експериментальній групі спостерігався значний приріст студентів із високим (+12,5 %) та достатнім (+25,7 %) рівнями готовності, тоді як кількість здобувачів із середнім (-6,6 %) і низьким (-32 %) рівнями суттєво зменшилася. Це значно перевищує показники контрольної групи, де зростання високого та достатнього рівнів становило лише 4,3 % та 16,6 % відповідно, а зниження середнього та низького – 2,2 % та 23,1 %. Розроблені навчально-методичні матеріали та наукові засади можуть бути використані науково-педагогічними працівниками закладів вищої освіти для підготовки майбутніх учителів фізичної культури до роботи в умовах інклюзії.
Посилання
Aloka, J.O., & Mamogobo, A. (2025). Teacher-related challenges experienced in the implementation of inclusiveeducation in one selected mainstream school in South Africa. International Journal of Social Sciences & EducationalStudies, 12(1), 100-111. doi: 10.23918/ijsses.v12i1p100.
American Psychological Association. (2010). Ethical principles of psychologists and code of conduct. Retrieved fromhttps://www.apa.org/ethics/code.
Babenko, A.L. (2008). The problem of integration in the theory and practice of training future physical educationteachers. Bulletin of Cherkasy University. Series Pedagogical Sciences, 131, 9-13.
Babych, V.I. (2010). Model of forming a health culture in students in modern school education conditions. ScientificBulletin of Donbass, 1.
Bezzlyudna, N.V., & Dudnyk, N.V. (2023). Features of preparing future primary school teachers for implementinginclusive education in distance learning conditions. Academic Visions, 20, 1-12. doi: 10.5281/zenodo.8143231.
Boscardin, M.L. (2005). The administrative role in transforming secondary schools to support inclusive evidence-based practices. American Secondary Education, 33(3), 21-32.
Chernichenko, L.A. (2017). Methodological foundations of preparing future speech therapists for innovative activitiesin the context of inclusive preschool education. Collection of Scientific Works of the Khmelnytskyi Institute of SocialTechnologies of the University “Ukraine”, 14, 57-62.
Demchenko, I., Bilan, V., & Friauf, N. (2021). Specific features of psychological and pedagogical advisory supportfor parents of children with special educational needs in inclusive educational space. Humanities Studios: Pedagogy, Psychology, Philosophy, 9(4), 20-31. doi: 10.31548/hspedagog2021.04.020.
Demus, Yu.V. (2023). Pedagogical conditions for preparing bachelors of physical education for inclusive educationwith students in general secondary education institutions. In The role of physical culture and sports in preserving andstrengthening the gene pool of the nation (pp. 28-31). Poltava: Simon.
Ewe, L.P., Dalton, E.M., Bhan, S., Gronseth, S.L., & Dahlberg, G. (2023). Inclusive education and UDL professionaldevelopment for teachers in Sweden and India. In K. Koreeda, M. Tsuge, S. Ikuta, E. Dalton & L. Ewe (Eds.), Developinginclusive environments in education: Global practices and curricula (pp. 14-33). Hershey, PA: IGI Global.
Hopkins, S., O’Donovan, R., Subban, P., & Round, P. (2023). Preparing preservice teachers for working with studentswith intellectual disability: Evaluating the impact of supplementary fieldwork experiences. International Journal ofInclusive Education, 28(14), 3518-3532. doi: 10.1080/13603116.2023.2221257.
Jardinez, M.J., & Natividad, L.R. (2024). The advantages and challenges of inclusive education: Striving for equity inthe classroom. International Journal of Education, 12(2), 57-65. doi: 10.34293/education.v12i2.7182.
Kolupaieva, A.A., Danilavichiute, E.A., & Lytovchenko, S.V. (2012). Professional collaboration in an inclusive educationalinstitution. Kyiv: VG “A.S.K.”.
Llanes, A.B., & Llanes, M.C.L. (2023). Improving the ability of teachers to address the special educational needs ofstudents through a capacity-building program. International Education Forum, 1(2),46-58. doi: 10.26689/ief.v1i2.5705.
Lyubarets V., Vasilyeva G., & Veriovkina, Zh. (2021). Differentiated approach in inclusive education. Education ofPersons with Special Needs: Ways of Development, 1(13), 151-156.
Naida, Y.M. (2014). Standards of a community-active school: Social inclusion. Kyiv: Pleiady.
Sofii, N.Z. (2007). Conceptual aspects of inclusive education. In A.A. Kolupaieva, Y.M. Naida, & N.Z. Sofii. (Eds.), Inclusive school: Features of organisation and management (pp. 5-25). Kyiv.
Stambekova, H., Zhumabayeva, A., Elmira, U., Karas, K., Nurzhamal, A., & Ryskulova, A. (2021). Training of futureprimary teachers for innovation in the context of the updated content of education. World Journal on EducationalTechnology: Current Issues, 13(4), 967-979. doi: 10.18844/wjet.v13i4.6284.
Steinert, C., & Jurkowski, S. (2023). Preparing student teachers for inclusive classes: The effects of co-teaching inhigher education on students’ knowledge and attitudes about inclusion. International Journal of Inclusive Education, 28(14), 3392-3407. doi: 10.1080/13603116.2023.2274113.
Sushchenko, L.P. (2003). Theoretical and methodological principles of professional training of future specialists in physicaleducation and sports in higher educational institutions (Doctoral dissertation, Institute of Pedagogy and Psychology ofVocational Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv, Ukraine).
Tsirantonaki, S., & Vlachou, A. (2025). School principals’ attitudes towards inclusive education: Systematic review. International Journal of Inclusive Education, 29(9), 1-18. doi: 10.1080/13603116.2025.2541276.






