Впровадження елементів методології Scrum в освітньому процесі в Україні: нові горизонти для розвитку комунікативних компетентностей

Автор(и)

  • В. Вареник
  • Ж. Піскова

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2025.1.14

Ключові слова:

міждисциплінарний кейс, робота в командах, спринт, власник продукту, фасилітатор, ретроспектива

Анотація

В умовах цифровізації та розвитку технологій сучасні здобувачі покоління Z, які звикли до онлайн-навчання та цифрових гаджетів, потребують інноваційних підходів і сприятливого середовища для саморозвитку. Щоб ефективно навчати це покоління, викладачі мають акцентувати увагу на розвиток комунікаційних навичок, критичного мислення, креативності та інших важливих компетентностей. Дослідження мало на меті перевірити ефективність використання елементів гнучкої методології Scrum як інструменту розвитку комунікативних навичок у здобувачів через інтеграцію міждисциплінарного підходу. При проведенні дослідження були використані методи: теоретичного узагальнення і порівняння (розгляд суті та характеристика відмінностей між гнучкими методами), аналізу (анкетування, самоаналіз учасників кейсу), статистичний метод (зведення та групування даних для виявлення відсотку задоволеності учасників), синтезу (поєднання різних типів інформації). У результаті дослідження проаналізовано наукові праці українських та іноземних авторів щодо варіантів використання методології Scrum. Описано етапи практичного використання елементів гнучкої методології Scrum в освітньому процесі, обґрунтовано кожен із запропонованих етапів. Наведено статистику відповідей проведеного анкетування здобувачів другого та четвертого курсів для розуміння ефективності роботи в командах протягом міждисциплінарного практичного заняття. Проведено педагогічний експеримент із використанням елементів методології Scrum для розвитку комунікативних компетентностей здобувачів, що дало можливість здобувачам четвертого курсу оцінити свої професійні навички для майбутньої професії, а другокурсникам – провести самоаналіз рівня компетентності та зрозуміти напрямки для самовдосконалення. Експеримент сприяв формуванню ключових навичок спілкування й саморозвитку. Розроблено авторами алгоритм використання елементів методології Scrum у міждисциплінарних практичних заняттях. Продемонстровано результати емпіричного дослідження розвитку комунікативних компетентностей здобувачів із застосуванням трьох діагностичних інструментів. Практичною цінністю дослідження стало можливість запровадження його результатів у освітньому процесі при розробці навчальних дисциплін для різних курсів здобувачів вищої освіти.

Посилання

American Sociological Association. (n.d.). Code of Ethics. Retrieved from https://www.asanet.org/about/ethics/

Androshchuk, I.V. (2022). Communicative competence as an important means of effective interaction of participantsin the educational process. Youth and the Market, 3-4(201-202), 34-38. doi: 10.24919/2308-4634.2022.259914.

Bohdan, Zh., Sereda, N.V., & Solodovnyk, T.O. (2020). Formation of communicative competence of students of highereducation institutions. Kharkiv-Madrid: National Technical University “Kharkiv Polytechnic Institute”.

Dikhtyarenko, S.Y. (2017). Study of communicative competence of future psychologists in the educational environmentof the university. Scientific Bulletin of Kherson State University. Series: Psychological Sciences, 2(1), 104-108.

Fernandes, S., Dinis-Carvalho, J., & Ferreira-Oliveira, A.T. (2021). Improving the performance of student teams inproject-based learning with scrum. Education Sciences, 11(8), article number 444. doi: 10.3390/educsci11080444.

Gomeniuk, Z.M. (2012). Development of communication skills as a condition for successful professional activity of modernmanagers.

Hryniak, A.B. (2021). Final control of knowledge of law students in the conditions of distance learning. New UkrainianLaw, 4, 131-137. doi: 10.51989/NUL.2021.4.20.

Hrytsiuk, L.K., & Liakisheva, A.V. (2012). Test control of students’ progress in the practice of modern higher education. Scientific and Methodological Journal “Social Work in Ukraine: Theory and Practice”, 2, 18-29.

Jurado-Navas, A., & Munoz-Luna, R. (2017). Scrum methodology in higher education: Innovation in teaching, learning and assessment. International Journal of Higher Education, 6(6), 1-18. doi: 10.5430/ijhe.v6n6p1.

Karabin, O., & Bazarnytska, I. (2005). Testing as a method of pedagogical control. Scientific Notes of Ternopil VolodymyrHnatiuk National Pedagogical University. Series: Pedagogy, 6, 34-37.

Kisno, S.G., Saut, P., Darwin, D., Sumaryanto, S., & Sherly, S. (2022). Agile methodology in educational leadership:Scrum. In Proceedings of the 7th annual international seminar on transformative education and educational leadership. Medan: EAI. doi: 10.4108/eai.20-9-2022.2324591.

Kralina, G. (2022). The role and place of testing in the educational process. Collection of Scientific Works. “ΛΌГOΣ”, 65-67. doi: 10.36074/logos-14.10.2022.20.

Kryva, M.V., & Lysko, A.-M.V. (2024). Implementation of the eduscrum methodology in the educational process ofhigher education institutions. Innovative Pedagogy, 72, 134-137. doi: 10.32782/2663- 6085/2024/72.25.

Kurova, A.V. (2020). Psychology of communication: A study guide for higher education students of the faculty of psychology. Odesa: Phoenix.

Maximets, S.M. (2017). Psychological factors of professional formation of specialists of professions of the “person-to-person” type. In Materials of the scientific and practical conference with “Higher education in nursing: Problems andprospects” (pp. 171-175). Zhytomyr: Zhytomyr Institute of Nursing.

Medrek, M. (2018). Use of agile methods in e-business and e-commerce education. In 12th international technology, education and development conference (5144-5152). Valencia. doi: 10.21125/inted.2018.1213.

Minhalova, Yu.I. (2018). Principles of the ust of flexible management scrum projects in scientific and research workof students. Innovative Pedagogy, 7(2), 79-82.

Official website of Osnova Publishing Group. (2020). Components of the teacher’s communicative competence. Retrievedfrom https://osnova.com.ua/skladovi-komunikativnoi-kompetentnosti-pedagoga/

Official website of the European Commission. (n.d.). Retrieved from https://esco.ec.europa.eu

Plyaka, L.V., & Ogar, S.V. (2016). Psychodiagnostic complex for studying student’s personality: A practical guide manual. Kharkiv: National University of Pharmacy.

Pryimak, V., & Korzh, B. (2019). Flexible teamwork management models for engineering projects. Bulletin of TarasShevchenko National University of Kyiv. Economics, 7(208), 21-27. doi: 10.17721/1728-2667.2019/207-6/3.

Rodrigues de Oliveira, E., Ribeiro, P.C.C., Méxas, M.P., & Barbará de Oliveira, S. (2023). Scrum method assessment inFederal Universities in Brazil: Multiple case studies. Brazilian Journalof Operations and Production Management, 20(1), article number 1496. doi: 10.14488/BJOPM.1496.2023.

Sanzharovets, V., & Shatylo, Y. (2020). Psychological features of the development of communication skillsin negotiation in future social workers. Scientific Journal of the Drahomanov National Pedagogical University. Series 12. Psychological Sciences: A Collection of Scientific Works, 10(55), 100-111. doi: 10.31392/NPU-nc.series12.2020.10(55).

Shelomovska, O.M. (2015). Methodical instructions for independent work in the discipline “Social communications inmanagement” for students of all specialities of part-time education. Kamianske.

Shevchenko, T.S. (2020). Development of communicative competence of education acquirers. Kryvyi Rih State PedagogicalUniversity: Kryvyi Rih.

Slipchyshyn, L.V. (2020). Using the agile approach in education. Modern Information Technologies and InnovativeTeaching Methods in the Training of Specialists: Methodology, Theory, Experience, Problems. A Collection of ScientificPapers, 55, 230-238. doi: 10.31652/2412-1142-2020-55-230-238.

Sychenko, V.V., Rybkina, S.O., & Sokolova, E.T. (2022). Implementation of project management approaches in theprocess of higher education management system reform. Public Administration and Customs Administration, 2(33), 34-39. doi: 10.32836/2310-9653-2022-2.6.

Varenyk, V., & Piskova, Zh. (2024). Soft, hard, and digital skills for managers in the digital age: Business requirementsand the need to master them. Development Management, 23(1), 46-61. doi: 10.57111/devt/1.2024.46.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-05

Як цитувати

Вареник, В., & Піскова, Ж. (2025). Впровадження елементів методології Scrum в освітньому процесі в Україні: нові горизонти для розвитку комунікативних компетентностей . Педагогічні науки, (85), 14–24. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2025.1.14

Номер

Розділ

Статті