МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ РИМО-ІРЛАНДСЬКИХ ТРАДИЦІЙ У ЄВРОПЕЙСЬКІЙ СИСТЕМІ ОСВІТИ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2474.2021.77.239301Ключові слова:
біографічний підхід, антропологічний підхід, аксіологічний підхід, адаптивний підхід, історико-педагогічний підхід, Середньовіччя, римо-ірландські традиції, університет, етнофункціональній підхід, мікроструктурний підхід, цілісний підхід, кількісний підхід, квалітативний (якісний) підхід, мультидисциплінарний (трансдисциплінарний) підхід, структурно-функціональний підхід, герменевтичний підхід, культурологічний підхід, квадривіумАнотація
У процесі наукового пошуку репрезентовано методологічний інструментарій дослідження розвитку римо-ірландських традицій у європейській системі освіти середньовіччя в єдності історико-педагогічного, біографічного, антропологічного, аксіологічного, адаптивного, етнофункціонального, мікроструктурного, цілісного, кількісного, квалітативного (якісного), мультидисциплінарного (трансдисциплінарного), структурно-функціонального, герменевтичного, культурологічного підходів. Завдяки застосуванню історико-педагогічного підходу визначено, як саме Алкуїн Йоркський передавав досвід ірландських монастирських шкіл в Імперії Карла Великого, а пізніше як П’єр Абеляр використовував досвід Алкуїна при формуванні паризької навчальної системи. Біографічний підхід дозволив розкрити ментальну модель поведінки конкретного діяча Каролінгського відродження або професора університету, його внесок у європейську середньовічну культуру. За допомогою антропологічного підходу з’ясовано нововведення, що вніс в шкільну монастирську систему Алкуїн Йоркський в добу Каролінгського Відродження та осмислити шкільну реформу в Імперії Карла Великого. Аксіологічний підхід використано в дослідженні епістолярної спадщини учнів Алкуїна Йоркського, нащадків його вченої шкільної традиції. Застосування адаптивного підходу дозволило виявити специфіку еволюційних ціннісних орієнтирів у процесі навчання, поступову переоцінку цінностей, пристосування до динамічно мінливих умов передачі знань у школах і університетах раннього та класичного Середньовіччя. Використання етнофункціонального підходу уможливило з’ясувати, наскільки учні сприймали навчання уніфікованою латинською мовою і чи не було в них бажання спілкуватися між собою мовою своєї країни та власних предків. Завдяки застосуванню мікроструктурного підходу були встановлено закономірності сприйняття і запам’ятовування інформації, виконання складних математичних і логічних операцій у процесі розв’язання того чи іншого математичного завдання, способи механічного відтворення й здатність до логічного мислення. За допомогою цілісного підходу підтверджено думку попередніх дослідників, що «каролінгська традиція», основу якої складала римо-ірландська вчена спадщина, стала «підвалинами» для європейського університету, адже того що залишилося на материковій Європі після знищення Остготського королівства та арабського завоювання, було недостатньо. Завдяки застосуванню кількісного підходу було з’ясовано доступність і послідовність завдань у викладацькій системі Алкуїна Йоркського та його послідовників, а також співвідношення між вірою і цінністю знань. Використання квалітативного (якісного) підходу дозволило визначити ті складники, що простежувалися упродовж кількох століть після епохи Каролінгського ренесансу, зокрема система заохочення й покарання, метод силогізму, визнання складнощів квадривіуму перед тривіумом тощо. Зважаючи на те, що навчально-виховна система Алкуїна Йоркського та його університетських наступників передбачала розгляду кожного явища за межами будь-якої однієї навчальної дисципліни, доцільним було використання мультидисциплінарного (трансдисциплінарного) підходу.
Завдяки структурно-функціональному підходу було проаналізовано університетсько-шкільну систему освіти в усій сукупності її компонентів (мети, змісту, засобів, а також процесу, структури, зв’язків, функцій) та виявлено в ній те, що було спільним і відмінним або особливим. Герменевтичний підхід дозволив виявити основи римо-ірландської вченої традиції в університетсько-шкільній системі Середньовіччя, допоміг дати їй високу оцінку.
Культурологічний підхід передбачав виявлення умов для самовизначення, самотворення й самореалізації людини в культурі, освіті, вихованні та «вченій традиції» окресленої епохи.
Посилання
Abeliar Per. (2003). Da i net: Znamenitye filosofy rannego i klassicheskogo Srednevekovia [Yes and No: Famous Philosophers of the Early
and Classical Middle Ages]. Sankt-Peteburg: Alteia [in Russian].
Adadurov, V. (2002). Istoriia Frantcii. Korolevskoe gosudarstvo i sozdanie natcii (ot nachal do kontca XVIII veka) [History of France. Royal state and nation building (from the beginning to the end of the 18th century)]. Moskva: Slovo [in Russian].
Anonim. Zhizn imperatora Liudovika [Anonymous. The life of the emperor Louis]. (1999). In A. I. Sidorova (Ed.), Istoriki epokhi Karolingov [Historians of the Carolingo era] (pp. 37-94). Moskva: ROSSPEN [in Russian].
Dvoretckaia, I. A. (1979). Pavel Varnefrid kak istorik i etnograf (k voprosu o vliianii pozdnerimskoi kultury na mirovozzrenie pisatelia) [Pavel Varnefried as a historian and ethnographer (on the question of the influence of late Roman culture on the writer’s worldview)]. Monde antique et archeologie, 4, 31-62 [in Russian].
Kenigsberger, G. G. (2001). Srednevekovaia Evropa, 400‒1500 gody [Medieval Europe, 4001500]. Moskva: Ves Mir [in Russian].
Kurtsius, E. (2007). Yevropeiska literatura i latynske serednovichchia [European literature and the Latin Middle Ages]. Lviv: Litopys [in Ukrainian].
Petrova, M. S. (1999). Grammaticheskaia nauka v pozdnei antichnosti i srednie veka: Ars minor Donata [Grammaticheskaia nauka v pozdnei antichnosti i srednie veka: Ars minor Donata]. Dialogue with Time, 1, 295-305 [in Russian].
Saibekov, M. H., & Riabokin, A. O. (2020). Vesthotska i rymoirlandska vcheni tradytsii v henezi yevropeiskoi pochatkovoi ta vyshchoi shkoly [Visigoth, Roman and Irish scholarly traditions in the genesis of European elementary and higher education]. Poltava [in Ukrainian].