ВПЛИВ СТРЕСОГЕННИХ ФАКТОРІВ НА ДІЯЛЬНІСТЬ БАКАЛАВРІВ БІОЛОГІЇ ПІД ЧАС ПРОХОДЖЕННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРАКТИКИ З ВИХОВНОЇ РОБОТИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2474.2021.77.239287Ключові слова:
професійний стрес, стресова ситуація, стресостійкість, навчальна практика, фахова компетентність, фахова підготовка, освітньо-професійна програма;, організація освітнього процесуАнотація
У статті розглядається питання організації та проведення практики з виховної роботи, яка є важливою ланкою в системі підготовки бакалаврів до реалізації виховної роботи в закладах середньої освіти.
Розкрито зміст педагогічної практики з виховної роботи, який передбачає ознайомлення здобувачів вищої освіти з метою і завданнями практики, її програмою, особливостями складання індивідуального плану роботи, оформлення звітної документації, виконання діяльності, характер якої відповідає профілю навчання; вивчення досвіду роботи вчителів, формування вмінь планувати і проводити позаурочні виховні заходи з учнями та в колективах дитячих об`єднань.
Проведено аналіз останніх науково-педагогічних джерел та визначення нерозв’язаних проблем щодо теми.
Зроблено аналіз стресогенних факторів, що впливають на бакалаврів біології під час проходження педагогічної практики з виховної роботи. Запропоновано шляхи і засоби запобігання професійного стресу та його подолання.
Встановлено стресогенні фактори, проаналізовано причини виникнення та наслідки стресу для діяльності майбутнього фахівця в період проходження практики з виховної роботи, розкрито її зміст висвітлено особливості організації щодо подолання стресових факторів.
З`ясовано що до стресогенних факторів в період проходження практики з виховної роботи належать: надмірне хвилювання під час проведення виховних заходів із дітьми, необхідність працювати з великою аудиторією дітей, які мають різні здібності, рівень біологічної підготовки, недостатні ораторські здібності, необхідність самостійно працювати в куточку живої природи.
Зроблено висновок про те, що подоланню зазначених стресових факторів допомагає правильна організація освітнього процесу здобувачів вищої освіти, підтримка з боку викладачів-керівників практики та педагогів бази практики, виконання вправ для зняття психоемоційної напруги за потреби.
Посилання
Batchenko, L. V., & Honchar, L. O. (2017). Aktualizatsiia stres-menedzhmentu v protsesi orhanizatsiinykh zmin [Actuality of stress management in the process of organizational change]. Efficient economy, 11. Retrived from http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6436 [in Ukrainian].
Brynza, I. V., & Shevchenko, V. A. (2008). Frustratsiini reaktsii studentiv-sportsmeniv, skhylnykh do ahresyvnosti i tryvozhnosti [Frustration reactions of student-athletes prone to aggression and anxiety]. Psyhology, 4/5, 4-6 [in Ukrainian].
Molchaniuk, O., Prokopenko, L., & Slabynska, S. (2020). Sposoby zniattia psykhoemotsiinoi napruhy v ditei doshkilnoho ta molodshoho
shkilnoho viku [Ways to relieve psychoemotional stress of preschool and primary school children]. Kharkiv [in Ukrainian].
Rozov, V. I. (2006). Psykholohichna diahnostyka zdibnostei do stresu [Psychological diagnosis of stress abilities]. Applied psychology and social work, 11, 41-47 [in Ukrainian].
Sukhenko, Ya. V., & Lukʼianenko, N. O. (2007). Podolannia kryzovykh sytuatsii v osvitnomu seredovyshchi : metodychni rekomendatsii [Crisis situations overcoming in the educational environment: guidelines]. Poltava: POIPPO [in Ukrainian].
Voitovych, O. P. (2013). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh vchyteliv pryrodnychykh predmetiv [Formation of Professional Competence of Future Teachers of Natural Sciences]. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Рedagogical Sciences, 6 (72), 106-110 [in Ukrainian].