ЗМІСТОВА ХАРАКТЕРИСТИКА ПОНЯТТЯ «ВАЖКІ ПІДЛІТКИ»
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2474.2021.77.239276Ключові слова:
важкі підлітки, важковиховуваність, важковиховувані діти та підлітки, педагогічно занедбані дітиАнотація
У ході аналізу наукових праць у статті встановлено, що проблема виховання важких підлітків у педагогічній теорії і практиці була і залишається предметом особливої уваги учених педагогів; з’ясовано, що важкі у виховному відношенні підлітки – це звичайні діти, у яких наявна специфічна особистісна особливість – важковиховуваність, яка характеризується дефектами розвитку та порушенням норм і правил поведінки.
Тому важкі підлітки гостро потребують цілеспрямованого виховання морально-вольових якостей, формування суспільно-значущих ціннісних орієнтацій, мобілізації особистісних ресурсів та стійкої соціалізації.
Також зазначено, що складні закономірності підліткового віку, негативні соціально-економічні та політичні процеси, погляди батьків на виховання та їх педагогічні методи, недоліки у роботі освітніх закладів зумовлюють виникнення категорії важких підлітків. Визначено суть і зміст поняття «важкі підлітки».
Посилання
Bazhenov, V. G. (1986). Vospitanie pedagogicheski zapushchennykh podrostkov [Upbringing of pedagogically neglected teenagers]. Kiev: Rad. shk. [in Russian].
Feldshtein, D. I. (1983). Psikhologicheskie aspekty izucheniia sovremennogo podrostka [Psychological aspects of the study of the modern teenager]. Voprosy psikhologii, 1, 33-41 [in Russian].
Fitsula, M. M. (2002). Pedahohika [Pedagogy]. Kyiv: Akademiia [in Ukrainian].
Goneev, A. D., Lifintceva, N. I., & Ialpaeva, N. V. (2010). Osnovy korrektcionnoi pedagogiki [Fundamentals of Correctional Pedagogy]. Moskva: Akademiia [in Russian].
Kapska, A. Y. (Ed.). (2009). Sotsialna pedahohika [Social pedagogy]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].
Lozova, V. I. & Trotsko, H. V. (2002). Teoretychni osnovy vykhovannia i navchannia [Theoretical foundations of education and education]. Kharkiv: OVS [in Ukrainian].
Orzhekhovska, V. M. (1996). Profilaktyka pravoporushen sered nepovnolitnikh [Juvenile delinquency prevention]. Kyiv: VUAN [in Ukrainian].
Popov, M. A. (2006). Pedahohichni umovy korektsii povedinky vazhkovykhovuvanykh starshoklasnykiv u navchalnovykhovnomu protsesi zahalnoosvitnoi shkoly [Pedagogical conditions for correcting the behavior of difficult upbrining high school studentsin the educational process of secondary school]. (Extended abstract of PhD dissertation). Luhansk [in Ukrainian].
Pro stan orhanizatsii roboty z nepovnolitnimy pravoporushnykamy, yaki perebuvaiut na obliku v pidrozdilakh kryminalnovykonavchoi inspektsii. Derzhavna penitentsiarna sluzhby Ukrainy : vebsait [About a condition of the organization of work with juvenile offenders who are registered in divisions of criminal executive inspection]. Retrived from http://www.kvs.gov.ua/peniten/control/main/uk/ publish/printable_article/783961;jsessionid=05A50C40F3740364063EFA603BFA591A [in Ukrainian].
Rais, F. (2000). Psikhologiia podrostkovogo i iunosheskogo vozrasta [Psychology of teenages and youth]. Piter [in Russian].
Shchurkova, N. E. (2005). Prikladnaia pedagogika vospitaniia [Applied pedagogy of education]. Piter [in Russian].
Shpak, V. P., & Shpak, V. M. (2008). Pervynni i vtorynni prychyny porushen povedinky vazhkovykhovuvanykh ditei yak problema reabilitatsiinoi pedahohiky [Primary and secondary causes of behavioral difficult upbringing children as a problem of rehabilitation pedagogy]. Retrived from http://eprints.cdu.edu.ua/1091/1/121-142-147.pdf [in Ukrainian].
Ziubin, L. M. (1982). Uchebnovospitatelnaia rabota s trudnymi uchashchimisia [Teaching and educational work with difficult students]. Moskva: Vyssh. shk. [in Russian].
Zvierieva, I. D. (Ed.). (2008). Sotsialna pedahohika [Social pedagogy]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].