ЗМІСТОВА ХАРАКТЕРИСТИКА ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ШКОЛЯРА У ТРУДОВОМУ НАВЧАННІ ЗАСОБАМИ ТЕАТРАЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ

Автор(и)

  • A. TSYNA
  • E. KOLISNYK

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2021.77.239273

Ключові слова:

компетентність, формування, культурна компетентність, трудове навчання, театральна педагогіка

Анотація

У статті розглядається змістова характеристика однієї з ключових для шкільної освіти культурної компетентності, яка визначається обізнаністю та самовираженням учнів у сфері культури. Актуальність дослідження визначається застосуванням для формування культурної компетентності учнів на уроках трудового навчання засобів акторської діяльності (міміки, жестів, пластики, мовлення) як аналогів педагогічним впливам на особистість.
Метою статті стало обґрунтування сутності, змісту і структури понятійного конструкту формування культурної компетентності учнів засобами театральної педагогіки. Застосування теоретичних методів дослідження (аналіз, класифікація, узагальнення) сприяло з’ясуванню змістової частини його складових. Поняття формування розглядається як соціально-феноменологічний процес і результат незворотніх, спрямованих, закономірних змін особистісних новоутворень школярів, які спрямовуються впливом освітнього простору навчального закладу та власною активністю особистості, визначають її свідомість, освіченість, культуру, самостійність у здобуванні знань. Традиційний для вітчизняної персонології культурно-історичний підхід визначено провідним у описі особистості людини, її мотиваційної і пізнавальної сфер, якими визначається активна, діяльна участь в суспільній взаємодії впродовж усього її життя. Доведено, що готовність до успішної життєдіяльності забезпечується сформованістю соціальних, трудових, психологічних і психофізіологічних якостей як складових культурної компетентності. Основою розвитку особистості в освітній діяльності визнано її культурний досвід - синтез ціннісних орієнтацій, який формується у міжособистісній взаємодії, у тому числі і засобами акторської техніки емоційно-психологічного впливу (виразність, гнучкість, інтонаційне мовлення, відбиття внутрішніх станів, передача ідей навіюванням, володіння волею слухачів). У результаті аналізу психолого-педагогічних теорій та поглядів на зміст ключових понять дослідження, формування культурної компетентності школяра засобами театральної педагогіки у процесі трудового навчання визначено як процес і результат кількісних та якісних змін в особистості школяра, що відображають обізнаність та здатність до самовираження учнів у сфері культури і формування умінь емоційно-психологічного впливу засобами акторського мистецтва, які проявляються в творчій активності та стимулюються позитивними образними почуттями.

Посилання

Abramian, V. (1996). Teatralna pedahohika [Theatrical pedagogy]. Kyiv: Libra [in Ukrainian].

Bol’shaja jenciklopedija Kirilla i Mefodija [Great Encyclopedia of Cyril and Methodius]. (2007). Retrieved from http://www.KM.ru [in Russian].

Breht, B. (1998). Izbrannoe [Favorites]. Moskva: Terra-knizhnyj klub [in Russian].

Ershov, P. M. (2010). Rezhissura kak prakticheskaja psihologija [Directing as a practical psychology]. Moskva: Mir iskusstva [in Russian].

Gal’perin, P. Ja. (2002). Lekcii po psihologii [Psychology lectures]. Moskva: Knizhnyj dom “Universitet” [in Russian].

Hutorskoj, A. (2003). Kljuchevye kompetencii kak komponent lichnostno-orientirovannoj paradigmy obrazovanija [Key competencies as a component of a student-centered education paradigm]. Narodnoe obrazovanie [Public education], 2, 58-64 [in Russian].

Kobernyk, O. M. (2008). Kompetentnisnyi pidkhid u tekhnolohichnii osviti [Competence approach in technological education]. Scientific journal of M. P. Dragomanov National Pedagogical University. Series Problems of labor and professional training, 12, 9-16 [in Ukrainian].

Leont’ev, A. N. (1983). Nachalo lichnosti – postupok [The beginning of personality is an ac]. In A. N. Leont’ev, Izbrannye psihologicheskie proizvedenija [Selected psychological works] (Vol. 1). Moskva: Pedagogika [in Russian].

Makarenko, A. S. (2003). Pedagogicheskaja pojema [Pedagogical poem]. Moskva: ITRK [in Russian].

Maley, A., & Duff, A. (2013). Drama Techniques. Cambridge: University Press.

McCrosky, J. P. (1970). Measures ofcommunication-bound anxiety. Speech Monographs, 34(2), 269-277.

Mejerhol’d, V. Je. (1968). Stat’i. Pis’ma. Rechi. Besedy [Articles. Letters. Speeches. Conversations] (Ch. 2). Moskva: Iskusstvo [in Russian].

Nova ukrainska shkola: kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian school: conceptual principles of secondary school reform]. (2016). Retrived from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].

Platonov, K. K. (1986). Struktura i razvitie lichnosti [Personality structure and development]. Moskva: Nauka [in Russian].

Pushkar, N. A. (2014). Zasoby teatralnoi pedahohiky u navchanni ta vykhovanni ditei z osoblyvymy potrebamy [Means of theatrical pedagogy in teaching and educating children with special needs]. Retrived from https://pushkarnatalia.jimdofree.com/%D0%B1%D0%BB%D0%BE%D0%B3 [in Ukrainian].

Rean, A. A., Bordovskaja, N. V., & Rozum, S. I. (2000). Psihologija i pedagogika [Psychology and pedagogy]. Sankt-peterburg: Piter [in Russian].

Selevko, G. K. (2006). Jenciklopedija obrazovatel’nyh tehnologij [Encyclopedia of educational technologies] (Vol. 1). Moskva: NII shkol’nyh tehnologij [in Russian].

Sereda, N. V. (2011). Elementy teatralnoi pedahohiky u formuvanni pedahohichnoi maisternosti [Elements of theatrical pedagogy in the formation of pedagogical skills]. Retrived from https://www.kpi.kharkov.ua/archive/%D0%9D%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%BF%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BA%D0%B0/Tipuss/2011_2/Sereda.pd [in Ukrainian].

Stanislavskij, K. (1990). Rabota aktera nad soboj [The actor’s work on himself] (Vol. 3, Сh. 2: Rabota nad soboj v tvorcheskom processe voploshhenija

[Work on yourself in the creative process of embodiment]. Moskva: Iskusstvo [in Russian].

Stanislavskij, K. S. (1953). Stat’i, rechi, besedy, pis’ma [Articles, speeches, conversations, letters]. Moskva: Iskusstvo [in Russian].

Tereshchuk, A. I. (Ed.). (2017). Trudove navchannia. 5-9 klasy: praktychnyi posibnyk dlia vchyteliv [Work training. Grades 59: A Practical Guide for Teachers]. Kharkiv: Ranok [in Ukrainian].

Vahtangov, E. B. (2011). Dokumenty i svidetel’stva [Documents and certificates] (Vol. 2). Moskva: Indrik [in Russian].

Vvedenskij, V. N. (2003). Modelirovanie professional’noj kompetentnosti pedagoga [Modeling the professional competence of a teacher]. Pedagogy, 10, 51-55 [in Russian].

Vygotskij, L. S. (1983). Sobranie sochinenij [Collected works] (Vol. 3 Istorija razvitija vysshih psihicheskih funkcij [History of the development of higher mental functions]. Moskva: Pedagogika [in Russian].

Ziaziun, I. (2008). Pedahohichna maisternist [Pedagogical skills]. Kyiv: Bohdanova A. M. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-28

Як цитувати

TSYNA, A., & KOLISNYK, E. (2021). ЗМІСТОВА ХАРАКТЕРИСТИКА ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ШКОЛЯРА У ТРУДОВОМУ НАВЧАННІ ЗАСОБАМИ ТЕАТРАЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ. Педагогічні науки, (77), 3–7. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2021.77.239273

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ