СТАНОВЛЕННЯ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНИХ УСТАНОВ ДЛЯ БЕЗПРИТУЛЬНИХ ТА БЕЗДОГЛЯДНИХ ДІТЕЙ В УКРАЇНІ (20 – 30-ТІ РР. ХХ СТОЛІТТЯ)

Автор(и)

  • V. FAZAN

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2019.73.180989

Ключові слова:

соціально-педагогічні установи, діти, безпритульні, бездоглядні, бездомні, Україна

Анотація

У статті схарактеризовано види та проаналізовано зміст діяльності соціально-педагогічних установ для безпритульних і бездоглядних дітей в Україні в 20 – 30-ті рр. ХХ століття. З’ясовано, що ще на початку ХУІІІ століття фахівцями було зроблено перші спроби щодо визначення таких понять, як «безпритульність» та «бездомність». До безпритульних належали діти-сироти та діти, що не мали засобів до існування. Під бездомними розумілися діти вулиці. Установлено, що у 20 – 30-ті рр. ХХ століття у вітчизняній педагогіці вже достатньо детально розкривається суть понять – дитяча «бездоглядність», «безпритульність» та «бездомність». Під категорією «бездомних дітей» розумілось дитяче населення, позбавлене житла та притулку. Таких дітей в Україні в окреслений період нараховувалось не так багато.
Як стверджують архівні матеріали, до «бездоглядних» належали діти, які мали батьків, але не отримували необхідного нагляду, допомоги, опіки та притулку з їхнього боку, або з боку тих осіб, які їх замінювали, і знаходилися в умовах, які згубно впливали на їх моральні якості та стан здоров’я. До категорії «безпритульних дітей» належали неповнолітні, які ще не досягли 17-ти років і були залишені батьками або особами, котрі їх замінюють, напризволяще, знаходилися в умовах, які негативно впливали на їх фізичне й психічне здоров’я, не мали постійного місця проживання, займалися жебракуванням. До цієї категорії дітей також належали сироти та напівсироти.
Як свідчать науково-педагогічні джерела, в 20 – 30-ті рр. ХХ століття існувало три категорії безпритульних дітей. Це: діти, що перебували в даному стані недовго і не викликали труднощів для педагогічної роботи; діти, які вже мали асоціальні звички, і професійні правопорушники, котрі вимагали цілеспрямованого педагогічного впливу і спеціальних умов існування. До соціально-педагогічних установ, які вели активну боротьбу з дитячою безпритульністю, бездоглядністю та бездомністю в 20 –30-ті рр. ХХ століття належали: профілактичні установи (їдальні, дитячі містечка, притулки, ночліжки, гуртожитки тощо); установи для вивчення й надання допомоги неповнолітнім (приймальники-розподільники, колектори, дитячі заклади при фабриках і заводах); стаціонарні установи (дитячі будинки різних типів).

Посилання

Doklady o deyatel’nosti gubernskoi komissii pomoshchi detyam [Reports on the activities of the provincial commission for assistance to children]. (1924). DAKhO. F. 203. Op.1. Spr. 1778 [in Russian].

Ezhemesyachnye otchety Gubsotsvosa [Monthly reports of Gubsotsvoz]. (1921-1922). DAKhO. F. 820. Op.1. Spr. 255 [in Russian].

Fomenko, M. V. (1988). (Ed.). Antologiya pedagogicheskoi mysli Ukrainskoi SSR [Anthology of the pedagogical thought of the Ukrainian SSR]. Moskva: Pedagogika [in Russian].

Makarenko, A. S. (1985). Pedagogicheskie sochineniya [Pedagogical writings](Vol 5). Moskva: Pedagogika [in Russian].

Materialy pro orhanizatsiiu ta stanovlennia sotsialno-vykhovnoi roboty na Ukraini [Materials on the organization and formation of social and educational work in Ukraine]. TsDAVOV. F. 166. Op. 2. Spr. 538 [in Ukrainian].

Otchety o deyatel’nosti Vseukrainskoi Tsentral’noi i Khar’kovskoi gubernskikh komissii pomoshchi detyam [Reports on the activities of the All-Ukrainian Central and Kharkiv Provincial Commissions for the Help of Children]. (1924). DAKhO. F. 203. Op. 1. Spr. 1696 [in Russian].

Perepiska s respublikanskimi i mestnymi uchrezhdeniyami i organizatsiyami po voprosam sotsial’nogo vospitaniya [Correspondence with republican and local institutions and organizations on social upbringing issues]. (1924). DAKhO. F. 820. Op. 1. Spr. 874 [in Russian].

Polozhennia pro viddily narodnoi osvity i sotsialnoho vykhovannia [Regulations on departments of public education and social education]. TsDAVOV. F. 166. Op. 1. Spr. 162 [in Ukrainian].

Protokoly konferentsii po voprosam sotsial’nogo vospitaniya detei i svedeniya o kursakh sotsial’nogo vospitaniya [Protocols of the conference on issues of social upbringing of children and information about courses of social education]. (1921). DAKhO. F. 820. Op. 1. Spr. 164 [in Russian].

Protokoly Vseukrainskogo soveshchaniya gubernskikh komissii pomoshchi detyam i komitetov «Druz’ya detei»[Protocols of the All-Ukrainian Meeting of the Provincial Commissions for the Help of Children and Committees “Friends of Children”]. (1925). DAKhO. F. 845. Op. 2. Spr. 340 [in Russian].

Protokoly zasedanii Sotsvosa [Protocols of Sotsvos’s meetings]. (1921). DAKhO. F. 820. Op. 1. Spr. 159 [in Russian].

Tsirkulyary i perepiska podotdela Sotsvosa [The circulars and correspondence were subordinate to Sotsvos]. (1922). DAKhO. F. 820. Op. 1. Spr. 358 [in Russian].

##submission.downloads##

Як цитувати

FAZAN, V. (2019). СТАНОВЛЕННЯ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНИХ УСТАНОВ ДЛЯ БЕЗПРИТУЛЬНИХ ТА БЕЗДОГЛЯДНИХ ДІТЕЙ В УКРАЇНІ (20 – 30-ТІ РР. ХХ СТОЛІТТЯ). Педагогічні науки, (73), 116–121. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2019.73.180989

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕОРІЇ ТА ОСВІТНЬОЇ ПРАКТИКИ