Адаптація дидактичних методів для дітей з особливими потребами в початковій школі

Автор(и)

  • А. Сотірі

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.2.73

Ключові слова:

розвиток учнів, адаптація навчання, методи навчання, соціалізація дітей, повноцінна освіта

Анотація

Дослідження спрямоване на адаптацію дидактичних методів для дітей з особливими освітніми потребами в контексті інклюзивної освіти. Методологія включала аналіз документів, порівняння методів навчання, спостереження за взаємодією дітей з адаптованими матеріалами та статистичний аналіз даних. У дослідженні проаналізовано статистичні дані Міністерства освіти Албанії щодо кількості дітей з особливими потребами, рівня їхньої інтеграції в загальноосвітні школи та забезпечення шкіл адаптованими навчальними матеріалами. Аналіз освітніх стандартів і міжнародних рекомендацій, зокрема Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю та принципів ЮНЕСКО, був використаний для оцінки ролі нормативних документів у розвитку інклюзивної освіти. Вісім критеріїв, що охоплюють цілі, структуру, відповідність міжнародним стандартам та інноваційність, були використані для оцінки документів, пов’язаних з адаптацією методик для дітей з особливими потребами. На основі цієї оцінки були визначені сильні та слабкі сторони кожного документа, які стали основою для розробки рекомендацій щодо вдосконалення інклюзивної освіти.
Результати дослідження продемонстрували ефективність адаптованих дидактичних методів для дітей з особливими потребами в різних країнах. Методи, засновані на інклюзивних технологіях, мультисенсорному підході та диференційованому навчанні, забезпечують більш доступне сприйняття матеріалу та покращують процес навчання. Візуальні та тактильні матеріали, а також інтерактивні технології сприяють розвитку учнів з особливими потребами та підвищують їхню активність у навчальному процесі. Отримані результати також підтверджують необхідність подальшої адаптації освітніх програм для забезпечення рівних можливостей для всіх студентів. Практичне значення дослідження визначається вдосконаленням методів і засобів навчання дітей з особливими потребами.

Посилання

Alonzo Rezabala, M.E., & Villafuerte Holguín, J.S. (2019). Adaptations for teaching children with special educational needs in ESL context. International Journal of Social Science Studies, 8(1), 121-134. doi: 10.11114/ijsss.v8i1.4668.

American Montessori Society. (2024). Montessori elementary programs. Retrieved from https://amshq.org/About-Montessori/Inside-the-Montessori-Classroom/Elementary

Avramidis, E., Toulia, A., Tsihouridis, C., & Stroglios, V. (2019). Teachers’ attitudes towards inclusion and their self-efficacy for inclusive practices as predictors of willingness to implement peer tutoring. Journal of Research in Special Educational Needs, 19(1), 49-59. doi: 10.1111/1471-3802.12477.

Bushati, A. (2021). Neglected children within classrooms or selective-teacher-attention in Albania: A call for action addressing learning opportunity. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 26(10), 46-55. doi: 10.9790/0837-2610084655.

Convention on the Rights of Persons with Disabilities and Optional Protocol. (2006, December). Retrieved from https://www.un.org/disabilities/documents/convention/convoptprot-e.pdf

Estevez Arias, Y., Sanchez Valdes, X., & Torres Hernandez, Y. (2022). Training teachers: Challenges in front of curriculum adaptation and inclusive education. Mendive, 20(3), 1051-1069.

Fernández-Batanero, J.M., Montenegro-Rueda, M., & Fernández-Cerero, J. (2022). Are primary education teachers trained for the use of technology with disabled students?. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 17, article number 19. doi: 10.1186/s41039-022-00195-x.

Hassani, S., Aroni, K., Toulia, A., Alves, S., Görel, G., Löper, M.F., Avramidis, E., Silveira-Maia, M., Sanches-Ferreira, M.M., Hellmich, F., Schwab, S., & Resch, K. (2020). School-based interventions to support student participation: A comparison of different approaches. Vienna: University of Vienna. doi: 10.25365/phaidra.147.

Hellmich, F., & Loeper, M.F. (2019). Children’s attitudes towards peers with learning disabilities – the role of perceived parental behaviour, contact experiences and self-efficacy beliefs. British Journal of Special Education, 46(2), 157-179. doi: 10.1111/1467-8578.12259.

Hellmich, F., Löper, M.F., & Görel, G. (2019). The role of primary school teachers’ attitudes and self-efficacy beliefs for everyday practices in inclusive classrooms – a study on the verification of the “theory of planned behaviour”. Journal of Research in Special Educational Needs, 19(1), 36-48. doi: 10.1111/1471-3802.12476.

Hnoievska, O., Omelchenko, I., Kobylchenko, V., & Klyap, M. (2022). Subjects adaptation techniques for primary school pupils with special educational needs. Journal of Curriculum and Teaching, 11(6), 100-112. doi: 10.5430/jct.v11n6p100.

Juvonen, J., Lessard, L.M., Rastogi, R., Schacter, H.L., & Smith, D.S. (2019). Promoting social inclusion in educational settings: Challenges and opportunities. Educational Psychologist, 54(4), 250-270. doi: 10.1080/00461520.2019.1655645.

Lindner, K-T., Hassani, S., Schwab, S., Gerdenitsch, C., Kopp-Sixt, S., & Holzinger, A. (2022). Promoting factors of social inclusion of students with special educational needs: Perspectives of parents, teachers, and students. Frontiers in Education, 7, article number 773230. doi: 10.3389/feduc.2022.773230.

Mithans, M., Zurc, J., & Ivanuš Grmek, M. (2024). Perceptions of didactic strategies among pupils and teachers in primary school. Center for Educational Policy Studies Journal, 14(1), 225-246. doi: 10.26529/cepsj.1491.

Odom, S.L., et al. (2021). Educational interventions for children and youth with autism: A 40-year perspective. Journal of Autism and Developmental Disorders, 51(12), 4354-4369. doi: 10.1007/s10803-021-04990-1.

Paseka, A., & Schwab, S. (2020). Parents’ attitudes towards inclusive education and their perceptions of inclusive teaching practices and resources. European Journal of Special Needs Education, 35(3), 254-272. doi: 10.1080/08856257.2019.1665232.

Perlaza Rodríguez, M.K. (2020). Didactic guide of curricular adaptation aimed to students with mild cognitive impairments. International Congress on the Didactics of the English Language, 3(1).

Rademaker, F., de Boer, A., Kupers, E., & Minnaert, A. (2020). Applying the contact theory in inclusive education: A systematic review on the impact of contact and information on the social participation of students with disabilities. Frontiers in Education, 5, article number 602414. doi: 10.3389/feduc.2020.602414.

Rodriguez Sandoval, M.T., Bernal Oviedo, G.M., & Rodriguez-Torres, M.I. (2022). From preconceptions to concept: The basis of a didactic model designed to promote the development of critical thinking. International Journal of Educational Research Open, 3, article number 100207. doi: 10.1016/j.ijedro.2022.100207.

Sklavaki, D. (2022). Study of the effectiveness of special education teachers on the promotion and implementation of integration practices. Open Access Library Journal, 9, article number e9029. doi: 10.4236/oalib.1109029.

Temiz, Z., & Parlak-Rakap, A. (2023). Getting ready for inclusion through adaptation activities. Elementary Education Online, 17(3), 1738-1750. doi: 10.17051/ilkonline.2018.466428.

Then, D., & Pohlmann-Rother, S. (2024) Adaptivity in the inclusive transition to school. Frontiers in Education, 8, article number 1304918. doi: 10.3389/feduc.2023.1304918.

Tjernberg, C., & Forsling, K. (2023). Teachers’ perspectives on supportive and inclusive practices: A study of four schools with diverse literacy practices. Nordic Journal of Literacy Research, 9(2), 77-98. doi: 10.23865/njlr.v9.3610.

UNESCO. (2020). Towards inclusion in education: Status, trends and challenges: The UNESCO Salamanca Statement 25 years on. Paris: UNESCO. doi: 10.54675/ASIM9654.

UNESCO. (2024). Inclusion in education: Leaving no learner behind. Retrieved from https://www.unesco.org/en/inclusion-education

Van den Berg, Y.H., & Stoltz, S. (2018). Enhancing social inclusion of children with externalizing problems through classroom seating arrangements: A randomized control trial. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 26(1), 31-41. doi: 10.1177/1063426617740561.

Wåger, J., & Bagger, A. (2024). Didactic dimensions of teaching content for and with students with intellectual disabilities (ID): A scoping review. European Journal of Special Needs Education, 40(1), 53-68. doi: 10.1080/08856257.2024.2323250.

Woodgate, R.L., Gonzalez, M., Demczuk, L., Snow, W.M., Barriage, S., & Kirk, S. (2020). How do peers promote social inclusion of children with disabilities? A mixed-methods systematic review. Disability and Rehabilitation, 42(18), 2553-2579. doi: 10.1080/09638288.2018.1561955.

World Vision. (2018). Child disability in Albania: Disability prevalence, access to services, and quality of services. Retrieved from https://www.wvi.org/sites/default/files/PV%20FINAL_ENG.pdf

Wullschleger, A., Garrote, A., Schnepel, S., Jaquiéry, L., & Moser Opitz, E. (2020). Effects of teacher feedback behavior on social acceptance in inclusive elementary classrooms: Exploring social referencing processes in a natural setting. Contemporary Educational Psychology, 60, article number 101841. doi: 10.1016/j.cedpsych.2020.101841.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-04

Як цитувати

Сотірі, А. (2025). Адаптація дидактичних методів для дітей з особливими потребами в початковій школі. Педагогічні науки, (84), 73–84. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.2.73

Номер

Розділ

Статті