Інформаційно-цифрова компетентність педагога як основа його професійного успіху в умовах інформаційно-освітнього середовища
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.2.63Ключові слова:
освітній простір, компетентність здобувачі освіти, педагогічні працівники, інформаційне суспільство, цифрові технологіїАнотація
Інформаційно-цифрова компетентність стає ключовою складовою професійного успіху педагога, оскільки вона сприяє інтеграції інноваційних підходів у навчання та відповідає потребам сучасних учнів. Метою роботи було визначити рівень цифрової компетентності педагогів та розробити рекомендації для її вдосконалення з метою ефективного використання цифрових технологій у навчанні. Дослідження базувалось на застосуванні теоретичних методів, таких як аналіз, синтез, узагальнення та систематизація, що дало змогу визначити сучасні тенденції використання цифрових технологій в освіті. Емпірична частина дослідження охоплювала проведення опитування педагогів закладів загальної середньої освіти. Особлива увага приділяється її ролі у забезпеченні ефективності навчально-виховного процесу в умовах динамічного розвитку цифрових технологій. Визначено, що інформаційно-цифрові навички не лише сприяють підвищенню педагогічної майстерності, але й створюють сприятливі умови для інтеграції інноваційних підходів у навчання. Зокрема, такі компетентності дозволяють педагогам адаптувати методи навчання до потреб сучасних учнів, які формуються у цифровому середовищі та звикли до активного використання технологій у повсякденному житті. Результати опитування дозволили з’ясувати, наскільки активно вчителі використовують цифрові інструменти у створенні навчальних матеріалів, організації інтерактивних занять та загальній інтеграції інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес. У межах даного дослідження окреслено рівень цифрової компетентності педагогів та виявлені ключові труднощі впровадження цифрових технологій, серед яких відсутність достатньої технічної підтримки, необхідність удосконалення знань і навичок, а також брак навчальних ресурсів. Практичне значення статті полягає у можливості використання отриманих результатів для створення цільових програм підвищення кваліфікації педагогів, які сприятимуть розвитку їхньої цифрової грамотності та успішній інтеграції технологій у навчально-виховний процес.
Посилання
Antonchenko, M.O. (2018). The essence of the teacher’s information and digital competence in the system of postgraduate pedagogical education. Information and Digital Competence of the Teacher: Theory and Practice: A Collection of Scientific Works, 4-12.
Averkina, M., & Lykhosherstova, Yu. (2023). Digital platforms in interactive learning. Modeling the Development of the Economic Systems, 1, 128-132. doi: 10.31891/mdes/2023-7-18.
Barbinova, A. (2022). Development of information and digital competence of future managers of education in the conditions of innovative educational activity. Current Issues of Humanitarian Sciences, 51, 408-413. doi: 10.24919/2308-4863/51-63.
Berezhna, T., & Bessarab, N. (2024). Formation of information and digital competence of a modern teacher of a new Ukrainian school. Problems of Modern Transformations. Series: Pedagogy and Psychology, 3. doi: 10.54929/2786-9199-2024-3-02-01.
Concept of digital transformation of education and science for the period until 2026. (2021). Retrieved from https://mon.gov.ua/news/kontseptsiya-tsifrovoi-transformatsii-osviti-i-nauki-mon-zaproshue-do-gromadskogo-obgovorennya
Declaration of Helsinki. (2013). Retrieved from https://www.wma.net/what-we-do/medical-ethics/declaration-of-helsinki/
Fonaryuk, O.V., Ulyanova, V.S., & Partiko, N.V. (2022). Information and digital competence of the teacher as a key to successful electronic learning of students. Innovative Pedagogy, 52, 157-161. doi: 10.32782/2663-6085/2022/52.2.32.
Hrynevych, L., et al. (2016). New Ukrainian school: Conceptual principles of secondary school reform. Kyiv: Ministry of Education and Science of Ukraine.
Information and communication technologies in education. (2019). Kyiv: Comprint.
Kirdan, O.P. (2019). Formation of information and digital competence in the professional training of future economists. In Modern information technologies in education and science: II All-Ukrainian scientific internet conference (pp. 68-69). Uman: Visavi.
Methodological recommendations for the formation of information and digital competence of pedagogical workers. (2021). Retrieved from https://uied.org.ua/wp-content/uploads/2022/07/metodychni-rekomendaczyiy-z-rozvytku-czyfrovoyi-kompetentnosti.pdf
Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine No. 1225 “On Teacher of a General Secondary Education Institution” (2024, August). Retrieved from https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity
Ovcharuk, O.V., Hrytsenchuk, O.O., Ivanyuk, I.V., Kartashova, L.A., Kravchyna, O.E., Leshchenko, M.P., & Malytska, I.D. (2022). Development of the information and digital educational environment of the institution of general secondary education: Methodical guide. Kyiv: Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine.
Polyakova, O. (2022). Information and digital competence of the teacher as a factor in the implementation of the culture of democracy in education. In 5th All-Ukrainian scientific and practical internet conference “Implementation of democracy principles in preschool and primary education: Balance, awareness, experience”. Kyiv.
Professional standard “Teacher of general secondary education institution”. (2024). Retrieved from https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity.
Samborskaya, O. (2019). Informational and digital competence of the future primary school teacher: Forming factors. International Scientific Journal of Universities and Leadership, 7, 114-125. doi: 10.31874/2520-6702-2019-7-1-114-125.
Sapogov, M.V. (2020) Teacher’s digital competence as an integrated ability in smart learning. Scientific Journal of the National Pedagogical University Named After M. P. Drahomanov. Series 5: Pedagogical Sciences: Realities and Prospects, 73(2), 61-65. doi: 10.31392/NPU-nc.series5.2020.73-2.14.
Semenog, O., Burtovyi, R., & Yurchenko, A. (2022). Development of information and digital competence of future naval officers in the conditions of non-formal education: The essence of key concepts. Physical and Mathematical Education, 36(4), 70-78. doi: 10.31110/2413-1571-2022-036-4-010.
Silkova, O.V., & Lobach, N.V. (2021) Formation of information and digital competence in students of higher medical education institutions during the study of medical information systems. Pedagogy of Formation of Creative Personality in Higher and Secondary Schools: Collection of Scientific Works, 3(74), 130-133. doi: 10.32840/1992-5786.2021.74-3.24.
Stoma, V.M. (2019). Methodological foundations of the study of the development of information and digital competence of future teachers of natural and mathematical specialties in the process of professional training. Innovative Pedagogy, 14, 150-154. doi: 10.32843/2663-6085- 2019-14-1-30.
Storonska, O.S. (2023). Principles of building a modern digital educational environment. Academic Vision, 27.
Stoyka, O.Ya. (2023). Formation of information and digital competence of future teachers in the conditions of distance learning. Pedagogical Sciences: Theory and Practice, 2, 66-72. doi: 10.26661/2786-5622-2023-2-10.
Titova, L. (2022). Domestic experience of forming information and digital competence of future teachers. Science and Technology Today, 12(12), 168-177. doi: 10.52058/2786-6025-2022-12(12)-168-177.
Trifonova, O.M. (2018). Information and digital competence: Foreign and domestic experience. Scientific Notes of Central Ukrainian State Pedagogical University Named After Volodymyr Vinnichenko. Series: Pedagogical Sciences, 173(2), 221-225.
Trifonova, O.M. (2020). Methodical system for the development of information and digital competence of future specialists in computer technologies in the teaching of physics and technical disciplines. (Doctoral Dissertation, Central State University named after V. Vynnychenko, Kropyvnytskyi, Ukraine).
Zaporozhtseva, Yu.S. (2019). Informative - digital competence as a component of the modern educational process. Theory and Methodology of Professional Education, 12(1), 79-82. doi: 10.32843/2663-6085.2019.12-1.15.
Zheleznyakova, E.Yu., & Zmiivska, I.V. (2024). Digital platform as a tool for digitalisation of education. Business Inform, 3, 129-135. doi: 10.32983/2222-4459-2024-3-129-135.






