Складова структура слова: обстеження і формування знань в учнів з інтелектуальними порушеннями початкових класів

Автор(и)

  • В. Михайленко

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.2.51

Ключові слова:

мовна еволюція, інклюзивна освіта, корекційна педагогіка, ігрові методи, соціальна інтеграція

Анотація

Метою статті було дослідити формування звуко-складової структури мовлення учнів з інтелектуальною недостатністю на уроках української мови. Для досягнення поставленої мети використовувалася методика спостереження, тестування та анкетування. Об’єктом дослідження були учні з незначною розумовою відсталістю. Основна увага в дослідженні була зосереджена на розробці індивідуальних підходів, що враховують особливі потреби учнів, та інтерактивних методів навчання, спрямованих на стимулювання мовленнєвої активності, були використані дидактичні ігри та вправи для стимулювання мовленнєвої діяльності. Також досліджувалася роль дидактичних ігор, наочних посібників та вправ у розвитку мовленнєвих та граматичних навичок дітей з порушеннями інтелекту. Результати показали, що систематичне ознайомлення зі звуковою будовою слів та розвиток фонематичного сприйняття позитивно впливає на мовленнєвий розвиток розумово відсталих дітей. Учні виявили значні труднощі у розвитку мовленнєвих навичок, особливо у вживанні компонентного складу слів, за результатами. При роботі зі складними словами часто плутають кількість складів і оцінки. Повільно, але впевнено завдяки систематичному використанню дидактичних прийомів відбувався прогрес у розвитку фонетичного слуху та аналізі будови мовлення. Учні, які пройшли спеціально розроблені вправи, повинні значно покращити свої мовні здібності. 75% учнів, які брали участь у дослідженні, показали покращення розуміння звуко-складової структури слів, що підтверджено статистичними даними. Існують певні фактори, які перешкоджають навчальному процесу, зокрема недостатня увага до розвитку комунікативних навичок у навчальному процесі.
Необхідно забезпечити індивідуальні особливості кожної дитини з метою вдосконалення мовленнєвого розвитку дітей з інтелектуальною недостатністю. В отриманих результатах можна знайти основу подальших корекційних програм у сфері спеціальної освіти.

Посилання

Akdemir, B. (2024). Opinions of special education teachers on inappropriate sexual behaviors in adolescents with intellectual disabilities. International Journal of Developmental Disabilities, 70(4), 641-650. doi: 10.1080/20473869.2022.2129127.

Aktan, O. (2020). Determination of educational needs of teachers regarding the education of inclusive students with learning disability. International Journal of Contemporary Educational Research, 7(1), 149-164. doi: 10.33200/ijcer.638362.

Alnahdi, G.H., Alwadei, A., & Alharbi, N. (2024). Enhancing special education programs’ curricula for students with intellectual disabilities in Saudi Arabia: A call for personalized approaches and inclusive practices. Research in Developmental Disabilities, 151, article number 104785. doi: 10.1016/j.ridd.2024.104785.

Bystrova, Y., Kovalenko, V., & Kazachiner, O. (2021). Social and pedagogical support of children with disabilities in conditions of general secondary educational establishments. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 12(3), 101-114. doi: 10.47750/jett.2021.12.03.010.

Cannella-Malone, H.I., Dueker, S.A., Barczak, M.A., & Brock, M.E. (2021). Teaching academic skills to students with significant intellectual disabilities: A systematic review of the single-case design literature. Journal of Intellectual Disabilities, 25(3), 387-404. doi: 10.1177/1744629519895387.

Declaration of Helsinki. (2013). Retrieved from https://www.wma.net/what-we-do/medical-ethics/declaration-of-helsinki/

Domin, D., Taylor, A.B., Haines, K.A., Papay, C.K., & Grigal, M. (2020). “It’s not just about a Paycheck”: Perspectives on employment preparation of students with intellectual disability in federally funded higher education programs. Intellectual and Developmental Disabilities, 58(4), 328-347. doi: 10.1352/1934-9556-58.4.328.

El Banna, A.E. (2019). The effects of multiple intelligences training program on improving reading comprehension skills of reading of the disabled primary six students. International Journal of Psycho-Educational Sciences, 8(1), 64-69.

Elder, B.C., & Kuja, B. (2019). Going to school for the first time: Inclusion committee members increasing the number of students with disabilities in primary schools in Kenya. International Journal of Inclusive Education, 23(3), 261-279. doi: 10.1080/13603116.2018.1432082.

Garrels, V., & Arvidsson, P. (2019). Promoting self-determination for students with intellectual disability: A Vygotskian perspective. Learning, Culture and Social Interaction, 22, article number 100241. doi: 10.1016/j.lcsi.2018.05.006.

Hanreddy, A., & Östlund, D. (2020). Alternate curricula as a barrier to inclusive education for students with intellectual disabilities. International Electronic Journal of Elementary Education, 12(3), 235-247. doi: 10.26822/iejee.2020358217.

Harrison, A.J., Bisson, J.B., & Laws, C.B. (2019). Impact of an inclusive postsecondary education program on implicit and explicit attitudes toward intellectual disability. Intellectual and Developmental Disabilities, 57(4), 323-336. doi: 10.1352/1934-9556-57.4.323.

Hrybiuk, O. (2019). Improvement of the educational process by the creation of centers for intellectual development and scientific and technical creativity. In A. Hamrol, A. Kujawińska & M.F. Suarez Barraza (Eds.), Advances in manufacturing II (pp. 370-382). Cham: Springer. doi: 10.1007/978-3-030-18789-7_31.

Ioanna, D. (2020). Independent living of individuals with intellectual disability: A combined study of the opinions of parents, educational staff, and individuals with intellectual disability in Greece. International Journal of Developmental Disabilities, 66(2), 153-159. doi: 10.1080/20473869.2018.1541560.

Kart, A., & Kart, M. (2021). Academic and social effects of inclusion on students without disabilities: A review of the literature. Education Sciences, 11(1), article number 16. doi: 10.3390/educsci11010016.

Kassah, B.L., Kassah, A.K., & Phillips, D. (2018). Children with intellectual disabilities and special school education in Ghana. International Journal of Disability, Development and Education, 65(3), 341-354. doi: 10.1080/1034912X.2017.1374358.

Kikas, E., Männamaa, M., Kumari, V., & Ulst, T. (2008). The relationships among verbal skills of primary school students with specific learning disabilities and a typically developing comparison group. International Journal of Disability, Development and Education, 55(4), 315-329. doi: 10.1080/10349120802489521.

Kim, M.M., & Kutscher, E.L. (2021). College students with disabilities: Factors influencing growth in academic ability and confidence. Research in Higher Education, 62(3), 309-331. doi: 10.1007/s11162-020-09595-8.

Klimaitis, C.C., & Mullen, C.A. (2021). Including K-12 students with disabilities in STEM education and planning for inclusion. Educational Planning, 28(2), 27-43.

Krämer, S., Möller, J., & Zimmermann, F. (2021). Inclusive education of students with general learning difficulties: A meta-analysis. Review of Educational Research, 91(3), 432-478. doi: 10.3102/0034654321998072.

Kranzler, J.H., Maki, K.E., Benson, N.F., Eckert, T.L., Floyd, R.G., & Fefer, S.A. (2020). How do school psychologists interpret intelligence tests for the identification of specific learning disabilities? Contemporary School Psychology, 24(4), 445-456. doi: 10.1007/s40688-020-00274-0.

Kurth, J.A., Allcock, H., Walker, V., Olson, A., & Taub, D. (2021). Faculty perceptions of expertise for inclusive education for students with significant disabilities. Teacher Education and Special Education, 44(2), 117-133. doi: 10.1177/0888406420921582.

Lindner, K.T., Schwab, S., Emara, M., & Avramidis, E. (2023). Do teachers favor the inclusion of all students? A systematic review of primary schoolteachers’ attitudes towards inclusive education. European Journal of Special Needs Education, 38(6), 766-787. doi: 10.1080/08856257.2023.2172894.

Malki, S., & Einat, T. (2019). To include or not to include – this is the question: Attitudes of inclusive teachers toward the inclusion of pupils with intellectual disabilities in elementary schools. Education, Citizenship and Social Justice, 13(1), 65-80. doi: 10.1177/1746197917705138.

McKenzie, J.A., & Macleod, C.I. (2012). The deployment of the medico-psychological gaze and disability expertise in relation to children with intellectual disability. International Journal of Inclusive Education, 16(10), 1083-1098. doi: 10.1080/13603116.2010.540042.

Medina-García, M., Higueras-Rodríguez, L., García-Vita, M.D., & Dona-Toledo, L. (2021). ICT, disability, and motivation: Validation of a measurement scale and consequence model for inclusive digital knowledge. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(13), article number 6770. doi: 10.3390/ijerph18136770.

Moljord, G. (2019). Curriculum research for students with intellectual disabilities: A content-analytic review. European Journal of Special Needs Education, 33(5), 646-659. doi: 10.1080/08856257.2017.1408222.

Osei, M. (2020). Effectiveness of instructional strategies in teaching adaptive skills to learners with intellectual disabilities in unit special schools in Ghana. Cape Coast: University of Cape Coast.

Panopoulos, N., & Drossinou-Korea, M. (2020). Bronfenbrenner’s theory and teaching intervention: The case of student with intellectual disability. Journal of Language and Linguistic Studies, 16(2), 537-551. doi: 10.17263/jlls.759243.

Pownall, J., Wilson, S., & Jahoda, A. (2020). Health knowledge and the impact of social exclusion on young people with intellectual disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 33(1), 29-38. doi: 10.1111/jar.12331.

Pramantik, I.A. (2021). Optimization of Gobak Sodor based neuroscience learning game as character education in intellectual disabilities. JUMORA: Jurnal Moderasi Olahraga, 1(2), 63-74. doi: 10.53863/mor.v1i02.231.

Prokhorenko, L., Popovych, I., Sokolova, H., Yarmola, N., & Forostian, O. (2021). Research on reflective-evaluative competence in pupils with intellectual disabilities. Amazonia Investiga, 10(46), 138-151. doi: 10.34069/AI/2021.46.10.13.

Root, J.R., Cox, S.K., & McConomy, M.A. (2022). Teacher-implemented modified schema-based instruction with middle-grade students with autism and intellectual disability. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 47(1), 40-56. doi: 10.1177/15407969221076147.

Schalock, R.L., & Luckasson, R. (2021). Intellectual disability, developmental disabilities, and the field of intellectual and developmental disabilities. In L.M. Glidden, L. Abbeduto, L.L. McIntyre & M.J. Tassé (Eds.), APA handbook of intellectual and developmental disabilities: Foundations (pp. 31-45). New York: American Psychological Association. doi: 10.1037/0000194-002.

Schoop-Kasteler, N., & Müller, C.M. (2020). Peer relationships of students with intellectual disabilities in special needs classrooms – a systematic review. Journal of Research in Special Educational Needs, 20(2), 130-145. doi: 10.1111/1471-3802.12471.

Schwab, S., Lindner, K.T., Helm, C., Hamel, N., & Markus, S. (2022). Social participation in the context of inclusive education: primary school students’ friendship networks from students’ and teachers’ perspectives. European Journal of Special Needs Education, 37(5), 834-849. doi: 10.1080/08856257.2021.1961194.

Skinner, S.Y., Katz, J., & Knight, V.F. (2024). Meaningful participation in a general education classroom of a student with significant disabilities: Bridging the fields of occupational therapy and inclusive education. International Journal of Inclusive Education, 28(12), 2980-3001. doi: 10.1080/13603116.2022.2137589.

Stebljuk, S., Bondarenko, Y., Torop, K., Yarmola, N., Kuzava, I., & Shulzhenko, D. (2021). Formation of communication skills in junior schoolchildren with intellectual disabilities in the conditions of inclusive education. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 12(4), 329-345. doi: 10.18662/brain/12.4/253.

Tan, P., Lambert, R., Padilla, A., & Wieman, R. (2019). A disability studies in mathematics education review of intellectual disabilities: Directions for future inquiry and practice. The Journal of Mathematical Behavior, 54, article number 100672. doi: 10.1016/j.jmathb.2018.09.001.

Tometten, L., Heyder, A., & Steinmayr, R. (2021). Links between teachers’ knowledge about special educational needs and students’ social participation and academic achievement in mainstream classes. Contemporary Educational Psychology, 67, article number 102022. doi: 10.1016/j.cedpsych.2021.102022.

Xin, W., Liu, C., Ruppar, A.L., Yao, X., & He, C. (2024). “Does the loss outweigh the gain?”: Inclusive teachers’ belief systems about teaching students with intellectual disabilities in Chinese elementary classrooms. International Journal of Inclusive Education, 28(8), 1569-1590. doi: 10.1080/13603116.2021.2008533.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-04

Як цитувати

Михайленко, В. (2025). Складова структура слова: обстеження і формування знань в учнів з інтелектуальними порушеннями початкових класів. Педагогічні науки, (84), 51–62. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.2.51

Номер

Розділ

Статті