Оцінка ефективності застосування сучасних оздоровчих технологій в освітньому процесі ЗВО

Автор(и)

  • Т. Денисовець
  • І. Денисовець
  • О. Квак
  • О. Даниско

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.2.34

Ключові слова:

здоров’я, загартування організму, фізкультурно-оздоровчі технології, гартувальні заходи, здобувачі ЗВО

Анотація

Проблема здоров’я студентської молоді актуалізується в умовах несприятливих політичних, соціальних, економічних та екологічних факторів та зумовлена зростаючою потребою у підтримці здоров’я студентів. Шляхом вирішення означеної проблеми є ідея створення, обґрунтування та впровадження інноваційних оздоровчих технологій в освітній процес закладів вищої освіти. Метою роботи було дослідити особливості використання загартування в освітньому процесі закладу вищої освіти як інноваційної оздоровчої технології та визначити її ефективність. У дослідженні взяли участь 50 студентів першого курсу факультету історії та географії Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка віком від 17 до 20 років. Встановлено, що до систематичної рухової активності залучено лише 37 % студентів.
Значний відсоток молоді, які не займаються фізичною культурою і спортом (74 %) страждає на незначні відхилення в стані здоров’я з боку серцево-судинної, дихальної систем, застудні захворювання, порушення функцій опорно-рухового апарату; 57 % веде малорухливий спосіб життя, що призводить до підвищення маси тіла. З’ясовано, що студенти усвідомлюють позитивний вплив загартування на здоров’я, але недостатньо та нерегулярно використовують засоби гартування. Основними причинами нерегулярного використання гартувальних заходів є брак часу та недостатня вмотивованість. Обґрунтовано та експериментально доведено ефективність технології загартування, що передбачала додатково до занять фізичною культурою в університеті, залучення студентів до занять у групах здоров’я, використання як занять у басейні, відвідування сауни з контрастним душем, тривалість яких поступово збільшувалася, а також самостійних занять вдома (прийом повітряних ванн, полоскань порожнини рота прохолодною водою, обтирання горла прохолодним рушником, ходіння босоніж). Практичне значення результатів полягає в можливості їх використання в закладах вищої освіти для підвищення фізичного та психічного здоров’я студентської молоді, покращення функціонального стану та адаптаційних можливостей організму, опірності до захворювань, нормалізації маси тіла, що сприятиме їхньому успіху в навчанні та загальній якості життя.

Посилання

Chatterjee, A., Prinz, A., Gerdes, M., & Martinez, S. (2021). Digital interventions on healthy lifestyle management: Systematic review. Journal of Medical Internet Research, 23(11), article number e26931. doi: 10.2196/26931.

Cheshikhina, V.V., Kulakov, V.N., & Filimonova, S.N. (2022). Healthy lifestyle and hardening of the human body. In Physical culture of children, adolescents, youth, and adult population in the modern world: Proceedings of the III international scientific and practical internet conference: Collection of scientific papers (рр. 85-87). Uman.

Declaration of Helsinki. (2013). Retrieved from https://www.wma.net/what-we-do/medical-ethics/declaration-ofhelsinki/

Denysovets, T., & Kvak, O. (2023). Peculiarities of the influence of natural factors on the functional state of the body of school-age children. Scientific Journal of the Dragomanov Ukrainian State University, 10(170), 67-72. doi: 10.31392/NPU-nc.series15.2023.10(170).15.

Fedchyshyn, N., Kvas, O., Sultanova, N., Humenna, I., & Bilavych, H. (2020). A model of forming the health culture of future physicians using health-saving technologies. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(11), 126-134.

Griban, G., Kudin, S.F., Zhara, H.I., Kudin, K., Kuzhelnyi, A.F., Mazur, T.V., Nosko, Y.М., & Nosko, O. (2023). Formation and preservation of students’ mental health in the process of studying at pedagogical universities. Acta Balneologica, 1(173), 55-60. doi: 10.36740/ABAL202301110.

Griban, G., Myroshnychenko, M., Tkachenko, P., Krasnov, V., Karpiuk, R., Mekhed, O., & Shyyan, V. (2021). Psychological and pedagogical determinants of the students’ healthy lifestyle formation by means of health and fitness activities. Wiadomości Lekarskie, 74(5), 1074-1078. doi: 10.36740/WLek202105105.

Hashem, A.A., Dburuo, C.M. & Bugawa, A.M. (2021). Innovation in physical education: Teachers’ perspectives on readiness for wearable technology integration. Сomputers & Education, 167, article number 104185. doi: 10.1016/j.compedu.2021.104185.

Horobei, M.P., Chalyi, O.S., Dobronyzskyi, Ye.O., Kolodiazhna, T.P., & Kuzmenko, M.H. (2016). Hardening: A significant factor in enhancing student health. Methodological recommendations for students. Chernihiv: ChNTU.

Idris, F., Zulkipli, I.N., Abdul-Mumin, K.H., Ahmad, S.R., Mitha, S., Rahman, H.A., & Naing, L. (2021). Academic experiences, physical and mental health impact of COVID-19 pandemic on students and lecturers in health care education. BMC Medical Education, 21(1), 1-13. article number 542. doi: 10.1186/s12909-021-02968-2.

Karpova, K.O. (2020). Hardening of the human body. In Physical education and sports in higher education institutions. Proceedings of the first all-Ukrainian scientific and practical conference (рр. 99-102). Kharkiv.

Ketelhut, S., & Ketelhut, R.G. (2020). Type of exercise training and training methods. Advances in Experimental Medicine and Biology, 1228, 25-43. doi: 10.1007/978-981-15-1792-1_2.

Lopatyuk, O.V., & Zakharova, O.V. (2022). Hardening as a component of a healthy lifestyle and rehabilitation of students in higher education institutions. In Materials of the international scientific and methodological conference “Physical Education in the Context of Modern Education” (pp. 58-61). Kyiv: NAU.

Loza, T.O. (2022). Justification for the necessity of implementing innovative technologies in the physical education process of university students. In Physical education and sports as a factor of physical and spiritual improvement of the nation. Riga: “Baltija Publishing”.

Mamurov, B., Mamanazarov, A., Abdullaev, K., Davronov, I., Davronov, N., & Kobiljonov, K. (2020). Acmeological approach to the formation of healthy lifestyle among university students. In III International scientific congress society of ambient intelligence (pp. 347-353). Amsterdam: Atlantis Press. doi: 10.2991/aebmr.k.200318.043.

Mikheienko, O., Liannoi, Y., Tkachenko, A., Zhamardiy, V., Denysovets, T., & Donchenko, V. (2022). Preventive model of formation of health-save competence of student youth with the use of natural physiotherapy. Acta Balneologica, 171(5), 433-438. doi: 10.36740/abal202205110.

Nosko, M.O., Mekhed, O.B., Nosko, Y.M., Bahinska, O.V., Zhara H.I., Griban, G.P., & Holovanovа, I.A. (2022). The impact of health-promoting technologies on university students’ physical development. Acta Balneologica, 64(5), 469-473. doi: 10.36740/ABAL202205116.

Pehota, O. (2002). Preparing future teachers to implement modern pedagogical technologies. Continuous Professional Education: Theory and Practice, 2, 97-106.

Prontenko, K., Griban, G., Bloshchynskyi, I., Melnychuk, I., Popovych, D., Popovych, V., & Novitska, I. (2020). Improvement of students’ morpho-functional development and health in the process of sport-oriented physical education. Wiadomości Lekarskie, 73(1), 161-168. doi: 10.36740/WLek202001131.

Radionova, O.L., & Lohvinova, Ya.O. (2023). Readiness for the formation of students’ health-preserving competence as a result of the training of future physical education teachers. Scientific Journal National Pedagogical Dragomanov University, 3K(162), 333-337. doi: 10.31392/NPU-nc.series15.2023.3К(162).69.

Shepelenko, T., Dorofieieva, T., Hrynko, V., Sapehina, I., & Dovzhenko, S. (2024). Formation of a healthy lifestyle among railway transport specialists in modern educational conditions using the example of hardening. Grail of Science, 37, 467-473. doi: 10.36074/grail-of-science.15.03.2024.079.

Strategy 2030: Ukraine – learning nation: Key presentation points. (2019). Retrieved from https://uifuture.org/publications/24943-ukraine-learning-nation/

Vinivitin, O., & Kovalov, V. (2022). Hygienic foundations of hardening the human body. In Science to production: Collection of abstracts of higher education seekers of the LVI scientific and technical conference, LIII scientific and technical conference of lecturers, postgraduates, and staff “Science at CNTU: Main achievements and development prospects” (pp. 27-29). Kropyvnytskyi: Central Ukrainian National Technical University.

Wang, F., & Bíró, É. (2021). Determinants of sleep quality in college students: A literature review. Explore, 17(2), 170-177. doi: 10.1016/j.explore.2020.11.003.

Wintle, J. (2022). Physical education and physical activity promotion: Lifestyle sports as meaningful experiences. Education Sciences 12(3), article number 181. doi: 10.3390/educsci12030181.

World Health Organisation. (1995). Physical status: The use of and interpretation of anthropometry, report of a WHO expert committee. Retrieved from https://iris.who.int/handle/10665/37003.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-04

Як цитувати

Денисовець, Т., Денисовець, І., Квак, О., & Даниско, О. (2025). Оцінка ефективності застосування сучасних оздоровчих технологій в освітньому процесі ЗВО. Педагогічні науки, (84), 34–42. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.2.34

Номер

Розділ

Статті