Удосконалення мовно-комунікативної компетентності майбутніх учителів початкової школи в умовах діджиталізації вищої педагогічної освіти в Україні

Автор(и)

  • Ю. Кулімова

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.2.24

Ключові слова:

вчитель початкової школи, етична компетентність, освітні онлайн платформи, психолого-педагогічна підготовка, цифрові сервіси

Анотація

Актуальність дослідження зумовлена зростаючою потребою в підготовці майбутніх учителів початкової школи, здатних ефективно застосовувати мовно-комунікативні навички в умовах діджиталізації освіти. З огляду на виклики сучасної педагогічної практики в Україні, важливо дослідити підходи до вдосконалення мовної компетентності, щоб сприяти адаптації викладачів до цифрових технологій та забезпечити якісну освіту в умовах швидких змін інформаційного простору. Метою дослідження було проведення детального аналізу особливостей формування мовно-комунікативної компетентності майбутніх учителів початкової школи з урахуванням поточного стану та потенціалу цифрового сектору в Україні, а також впровадження сучасних віртуальних технологій. В роботі використано низку психолого-педагогічних наукових методів, як аналіз, синтез, порівняння, класифікація, систематизація та узагальнення інформації, яка міститься в науковій та навчальній літературі з обраної тематики. На основі узагальнення наукових праць автором запропоновано визначення поняття «мовно-комунікативна компетентність майбутнього вчителя початкової школи». Визначено особливості цифрової трансформації вищої педагогічної освіти на основі аналізу досвіду іноземних держав (Великобританія, Естонія). Описано основні проблеми діджиталізації та цифрової трансформації професійно-педагогічної освіти в Україні. Актуалізовано запровадження онлайн підготовки майбутніх учителів початкової школи, зокрема у контексті удосконалення їх мовно-комунікативної компетентності. У статті розкрито особливості використання низки освітніх діджитал сервісів та платформ (G-suit for Education, Moodle, Classcraft, Learningapps, Coursera, Prometheus та EdEra та ін.) у контексті удосконалення мовно-комунікативної компетентності майбутніх учителів початкової школи в Україні. Результати дослідження можуть бути використані для вдосконалення навчальних програм у педагогічних вузах України та підвищення якості професійної підготовки вчителів.

Посилання

BBC news. (2014). How is the national curriculum changing?. Retrieved from www.bbc.com/news/education-28989714

Berbeniuk, І. (2019). Digitalization of education – the competence of the XXI century. Retrieved from https://vseosvita.ua/library/didzitalizacia-osviti-kompetencii-hhi-stolitta-172970.html

Castañeda, L., & Villar-Onrubia, D. (2023). Beyond functionality: Building critical digital teaching competence among future primary education teachers. Contemporary Educational Technology, 15(1), article number ep397. doi: 10.30935/cedtech/12599.

Chaika, V.M., & Shyshak, A.M. (2021). Digitalization of elementary education: Problems and prospects. Pedagogical Almanac: Collection of Scientific Works, 50, 38-47.

Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, evaluation. (2003). Retrieved from https://rm.coe.int/1680459f97

Digital agenda for Europе. (2017). Retrieved from http://ec.europa.eu/digitalagenda

Franchuk, N., Karuk, I., Imber, V., Komarivska, N., Kazmirchuk, N., & Koval, T. (2024). Developing future primary school teachers’ communication through pedagogy of partnership. Journal of Education and Learning (EduLearn), 18(3), 609-617. doi: 10.11591/edulearn.v18i3.21668.

German, V.V. (2018). Rhetorical culture of a teacher in the academic space. Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko.

Horoshkina, O.M. (2012). Linguistic principles of teaching the course “Methodology of teaching linguistic disciplines” in the Master’s degree. Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University. Pedagogical Sciences, 24(2), 119-127.

Hrabovskyi, P.P. (2021). E-learning organisation based on Google Classroom from G suit for education. In Collection of materials of the regional scientific and practical Internet conference (pp. 20-26). Zhytomyr: KZ “Zhytomyrskyi OIPPO”.

Klopfer, E., Osterweil, S., & Salen, K. (2009). Moving learning games forward. The education arcade, massachusetts institute of technology. Retrieved from https://surl.li/wexcrp

Kochan, I., & Zakhliupana, N. (2005). Dictionary-reference book on methods of teaching the Ukrainian language. Lviv: Lviv Polytechnic State University Press.

Levyn, M. (2012). As technologies change education: Five key trends. Retrieved from https://surl.li/mltuki

Nalyvaiko, A. (2022). Three platforms where teachers can create their own online educational games. Retrieved from https://osvitoria.media/experience/try-platformy-de-vchyteli-mozhut-stvoryty-svoyi-osvitni-onlajn-igry

PISA 2018: Estonia ranks first in Europe (2020). Retrieved from https://surl.li/hlqgoi

Platforms for improving skills and self-development. (2022). Retrieved from https://surl.li/nxxfsw

Pometun, О.І. (2004). Discussion of Ukrainian teachers around the introduction of a competency-based approach in Ukrainian education. Competence-Based Approach in Modern Education: International Experience and Ukrainian Perspectives, 66-72.

Potiuk, І. (2012). Communicative competence as an integral part of the educational process. Youth and the Market, 1(84), 128-132.

Prokhorenko-Duchenko, O.F. (2015). Theoretical and practical aspects of the formation of linguistic and communicative competence of police officers. Scientific Bulletin of the National Academy of Internal Affairs, 1, 236-245.

Sharples, M., Corlett, D., & Westmancott, O. (2002). The design and implementation of a mobile learning resource. Personal and Ubiquitous Computing, 6(3), 220-234. doi: 10.1007/s007790200021.

Smyrnova-Trybulska, O.N. (2007). Theoretical and methodical bases of formation the IT competence of teachers of natural science subjects in the field of distance learning. (Doctoral Dissertation, Drahomanov National Pedagogical University, Kyiv, Ukraine).

Tsidylo, I.M. (2011). E-learning: Conceptual and categorical analysis. Youth and the Market, 12(83), 25-28.

Tulkuniy, M. (2020). Structural organisation of communicative competence of future primary school teachers. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 8(3), 193-198.

Vakaliuk, T.A. (2016). Advantages of using cloud LMS NEO over other analogues in designing a cloud-based learning environment for the preparation of bachelors of computer science. Retrieved from https://surl.li/mtpfox

What is Moodle. (2022). Retrieved from https://moodle.org/mod/page/view.php?id=8174

Yatsiuk, Yu.A. (2021). Formation of language and communicative competencies of the future primary school teacher in conditions diversification of education. Theory and Methods of Professional Education, 29(2), 131-134. doi: 10.32843/2663-6085/2020/29-2.26.

Zhernovnykova, О.А. (2018). Digitalization in education. In Psychological and pedagogical problems of higher and secondary education in the conditions of modern challenges: Theory and practice. Materials of the III International scientific and practical conference (pp. 88-90). Kharkiv.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-04

Як цитувати

Кулімова, Ю. (2025). Удосконалення мовно-комунікативної компетентності майбутніх учителів початкової школи в умовах діджиталізації вищої педагогічної освіти в Україні. Педагогічні науки, (84), 24–33. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.2.24

Номер

Розділ

Статті