Формування фахової компетентності вихователя як умова позитивного іміджу закладу дошкільної освіти: огляд літератури
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.2.17Ключові слова:
заклад дошкільної освіти, вихователі ЗДО, діти дошкільного віку, професійна діяльність, педагогічна майстерністьАнотація
В умовах воєнного часу українська педагогічна спільнота усвідомлює критичну потребу країни у підготовці кваліфікованих фахівців. Молодь України, незважаючи на складні обставини, бере активну участь у освітньому процесі, спрямованому на виховання та підготовку висококваліфікованих педагогів для закладів дошкільної освіти, що є важливим кроком у протистоянні агресії та забезпеченні майбутнього розвитку держави. Метою статті було обґрунтування важливості формування необхідних компетентностей педагогів для забезпечення якісних освітньо-виховних послуг у закладах дошкільної освіти. Методологія дослідження спиралась на аналіз наукової літератури та порівняння сучасних освітніх практик для визначення ефективних підходів до формування професійних компетентностей педагогів у дошкільній освіті. У статті розкрито поняття «компетентність», схарактеризовано роль вихователя в сучасному освітньому просторі закладу дошкільної освіти. З’ясовано особливості формування позитивного іміджу ЗДО, вплив ефективної взаємодії вихователя і вихованців на засвоєння знань та формування відповідних компетентностей у дітей дошкільного віку.
Щоб ефективно реалізувати поставлені завдання, виховати у дітей пізнавальний інтерес, педагогу потрібно володіти фаховими компетентностями, що дозволять належним чином організовувати освітній процес у сучасному ЗДО. Це включає в себе уміння взаємодіяти з іншими педагогічними працівниками, організацію роботи з батьками, моніторинг та оцінку результатів освітньої діяльності дошкільників, використання інноваційних технологій,а також адаптацію до змін у сучасному освітньому середовищі. У статті акцентовано увагу на тому, що в структурі професійної компетентності майбутніх вихователів ЗДО науковці виокремлюють декілька складників: психологічну, теоретичну, технологічну, результативну. Отримані результати можуть використовуватись педагогами для покращення взаємодії з дітьми, організації роботи з батьками та впровадження інноваційних технологій у сучасному освітньому середовищі.
Посилання
Aronova, R. (2020). The results of the formation of professional competence of future specialists in preschool education at the pedagogical college. The Image of a Modern Teacher, 8, 27-30.
Artemova, L. (2021). Is loving a child a vocation or an art?. Advice Educators Preschool Education, 8, 14-19.
Belenka, G. (2021). Formation of modern professional competence of a preschool teacher. Kyiv: University named after Boris Grinchenko.
Bugaichuk, A. (2021). Self-education of a teacher of special education. Planning and ideas for self-development. Kindergarten, 15/16, 6-9.
Bereka, V., & Pisotska, L. (2022). Professional training of employees preschool education: Organisational and pedagogical aspect: Teaching. In Manual for University Students Education Closing Ministry of Education and Science of Ukraine. Khmelnytskyi: Khmelnytskyi National University.
Bordyug, Y. (2017). Competence as a means of improving the professional skill of educators of special purpose groups for children with visual impairment. The Image of a Modern Teacher, 1, 62-65.
Bozhko, V. (2015). Competence of a teacher is today’s requirement. Seminar-workshop for teaching staff of the National Educational Institution. Preschool Psychologist, 4, 4-8.
Burdukalo, M. (2020). New media - new opportunities. Image in social media networks: What is important to pay attention to. Kindergarten. Management, 6, 6-19.
Gerasimenko O., & Doroshenko O. (2022). Blogger for the educator: How to lead author’s blog. Methodist Preschool Teacher, 11, 28-31.
Husak, T. (2019). The modern educator: The trajectory of professional growth. Project. Preschool Educational Institution, 7, 2-9.
Klochko, A. (2020). Theoretical aspects of the formation of professional competence of future educators. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Pedagogy. Social Work, 26, 93-95.
Lytvynenko, I. (2021). The child and the teacher are partners. Preschool Education, 10, 8-9.
Mozyrko, H. (2021a). Compose a portrait of an educator according to a professional standard. Preschool Management Practice, 12, 4-6.
Mozyrko, H. (2021b). Make a professional portrait of the educator standard. Preschool Management Practice, 12, 4-6.
Nikityuk, L. (2018). The first steps to the heights of professional skill. Training seminar for young teachers. Primary School Teacher, 2, 6-8.
Paskevska, Y. (2021). Technologies of formation of speech competence of future psychologists in the process of professional training. Topical Issues of Sociology, Psychology, and Pedagogy, 2(23), 204-209.
Romanyuk, I. (2022). Diagnostics as a method of monitoring research on the professional competence of preschool teachers: Educational method. Retrieved from https://z-lib.io/book/16456987.
Semenets, S. (2019). Work inspired! Event planning. Health and Physical Culture, 8, 16-17.
Stayenna, O. (2022). Educator’s professional activity evaluation card. Methodist Preschool Teacher, 4, 13-19.
Sukhorukova, S. (2020). Formation of the individual image of the educator of preschool children. Scientific Bulletin of Zaporizhzhya National University, 1, 287-293.
Telychko, T. (2020). Structural components of professional competence future teachers of preschool education institutions. Innovative pedagogy. Theory and Methodology of Professional Education, 29(2), 111-116. doi: 10.32843/2663-6085/2020/29-2.22.
Tsibulyak, N. (2019). The dynamics of the development of professional observation of future teachers of preschool educational institutions. Psychology and Personality, 2(8), 140-154.
Vasylenko, N. (2019). Professional competence and readiness of the head of a preschool educational institution for innovative activities: Essence and relationship. The Image of a Modern Teacher, 6, 15-18.
Vasylenko, N. (2021). Competency approach in education: Implementation of theory and practice. Kharkiv: Osnova.
Vynnychuk, R. (2020). Paradigm of university professional education: Valuable dimension of professional competence. A Young Scientist, 5.3(57.3), 75-78.






