Формування лідерських якостей студентів засобами арттерапії

Автор(и)

  • О. Дудар

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.2.6

Ключові слова:

соціальні навички, групова динаміка, емпатія, інтерактивні методи, особистісний ріст

Анотація

Актуальність даного дослідження обумовлена зростанням потреби у формуванні емоційно зрілих і відповідальних лідерів, здатних ефективно управляти командами та приймати рішення в умовах сучасного швидкозмінного світу. Виклики сучасності вимагають від майбутніх фахівців не лише технічних знань, але й високого рівня емоційного інтелекту, креативності та здатності до співпраці. Метою дослідження було визначити, яким чином арттерапія може сприяти розвитку цих важливих аспектів лідерства в студентській аудиторії та як її можна ефективно інтегрувати в освітній процес. У ході дослідження було застосовано методи теоретичного аналізу, синтезу, узагальнення та систематизації наукової літератури, пов’язаної з арттерапією та лідерськими якостями. Основні результати дослідження показали, що арттерапія є ефективним інструментом для підвищення емоційної свідомості студентів. Під час занять, орієнтованих на самовираження через мистецтво, студенти навчалися краще розуміти власні емоції та усвідомлювати їх вплив на прийняття рішень, що безпосередньо покращувало їхні лідерські якості. Крім того, арттерапевтичні сесії допомогли студентам навчитися регулювати емоційні реакції через творчий процес, що сприяло зниженню стресу і розвитку емоційної стійкості. Іншим важливим результатом було покращення комунікативних навичок і здатності до співпраці, оскільки групові арттерапевтичні завдання спонукали студентів взаємодіяти один з одним, обговорювати свої роботи та розвивати емпатію. Також значну роль арттерапія відіграла у розвитку креативного мислення, яке допомогло студентам підходити до вирішення складних завдань нестандартно та шукати інноваційні рішення, що є важливим для лідерів у сучасному світі. Практичне значення цього дослідження полягає у сприянні інтеграції арттерапії в навчальні програми різних спеціальностей задля сприяння розвитку емоційної зрілості та лідерських якостей.

Посилання

Andreu, F.S., Sweet, K.M., & Carter, D.H. (2020). Building leadership skills through high-impact experiences. Journal of Leadership Education, 19(4), 134-146. doi: 10.12806/V19/I4/A3.

Bartels, B.E., & Jackson, C.E. (2021). Meaning-centered leadership: Skills and strategies for increased employee wellbeing and organisational success. Lanham: Rowman & Littlefield.

Beerse, M.E., Van Lith, T., & Stanwood, G. (2020). Therapeutic psychological and biological responses to mindfulnessbased art therapy. Stress and Health, 36(4), 403-559. doi: 10.1002/smi.2937.

Brooks, J. (2022). Intelligent leadership and leadership skills. BDJ In Practice, 35, 16-18. doi: 10.1038/s41404-021-1005-z.

Brown, N.W. (2023). Creative activities for group therapy. New York: Routledge. doi: 10.4324/9781003251989.

Caulfield, J.L., Lee, F.K., & Richards, B.A. (2021). Leadership as an art: An enduring concept framed within contemporary leadership. Leadership & Organisation Development Journal, 42(5), 735-747. doi: 10.1108/LODJ-11-2020-0524

De Witte, M., Orkibi, H., Zarate, R., Karkou, V., Sajnani, N., Malhotra, B., Tin Hung Ho, R., Kaimal, G., Baker, F.A., & Koch, S.C. (2021). From therapeutic factors to mechanisms of change in the creative arts therapies: A scoping review. Frontiers in Psychology, 12, article number 678397 doi: 10.3389/fpsyg.2021.678397.

Drinkwater, M., & Waghid, Y. (2024). The bloomsbury handbook of values and ethical change in transformative leadership in higher education. London: Bloomsbury Publishing.

Eddy, M., Blatt-Gross, C., Edgar, S.N., Gohr, А., Halverson, E., Humphreys, K., & Smolin, L. (2021). Local-level implementation of social emotional learning in arts education: Moving the heart through the arts. Arts Education Policy Review, 122(3), 193-204. doi: 10.1080/10632913.2020.1788681.

Fair, J.D., & Kondo, A.E. (2020). A University-wide approach to introduce and apply teamwork and leadership skills. In Integrating professional skills into undergraduate chemistry curricula (pp. 197-216). Washington: ACS Publications. Most Trusted. Most Cited. Most Read. doi: 10.1021/bk-2020-1365.ch011.

Friendly, C., et al. (2021). Leadership skills curriculum development for residents and fellows: A needs-assessment. The American Journal of Surgery, 222(6), 1079-1084. doi: 10.1016/j.amjsurg.2021.10.007.

Gkintoni, E., Halkiopoulos, С., & Antonopoulou, Н. (2022). Neuroleadership as an asset in educational settings: An overview. Emerging Science Journal, 6(4), 893-904. doi: 10.1177/1477971419846640.

Gladding, S.T. (2021). The creative arts in counseling. Hoboken: John Wiley & Sons.

Holtham, C., & Biagioli, M. (2021). Innovating through hybridisation: Art-based pedagogy in leadership development. International Journal of Art & Design Education, 40(4), 748-760. doi: 10.1111/jade.12386.

Jackson, L. (2020). Cultural humility in art therapy: Applications for practice, research, social justice, self-care, and pedagogy. London: Jessica Kingsley Publishers.

Jue, J., & На, J.Н. (2020). Influence of art therapy students’ art practice on their professional identity and career commitment. Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 38(1), 13-21. doi: 10.1080/07421656.2020.1743609.

Kilag, O.K.T., Heyrosa-Malbas, M., Ibañez, D.D., Samson, G.A., & Sasan, J.M. (2023). Building leadership skills in educational leadership: A case study of successful school principals. International Journal of Scientific Multidisciplinary Research, 1(8), 913-926. doi: 10.55927/ijsmr.v1i8.3571.

Leffler, Е. (2020). An entrepreneurial attitude: Implications for teachers’ leadership skills?. Leadership and Policy in Schools, 19(4), 640-654. doi: 10.1080/15700763.2019.1668021.

Leigh, H. (2021). Signature pedagogies for art therapy education: A Delphi study. Art Therapy, 38(1), 5-12. doi: 10.1080/07421656.2020.1728180.

Long Lingo, Е. (2020). Entrepreneurial leadership as creative brokering: The process and practice of co-creating and advancing opportunity. Journal of Management Studies, 57(5), 962-1001. doi: 10.1111/joms.12573.

Malchiodi, С.А. (2020). Trauma and expressive arts therapy: Brain, body, and imagination in the healing process. New York: Guilford Publications.

Meltzer, C., & Schwencke, E. (2020). Arts-based learning in vocational education: Using arts-based approaches to enrich vocational pedagogy and didactics and to enhance professional competence and identity. Journal of Adult and Continuing Education, 26(1), 6-24. doi: 10.1177/1477971419846640.

Northouse, P.G. (2021). Leadership: Theory and practice. London: SAGE Publications.

Puccio, G.J., Burnett, C., Acar, S., Yudess, J.A., Holinger, M., & Cabra, J.F. (2020). Creative problem solving in small groups: The effects of creativity training on idea generation, solution creativity, and leadership effectiveness. The Journal of Creative Behavior, 54, 453-471. doi: 10.1002/jocb.381.

Sandberg, B., Stasewitsch, E., & Prümper, J. (2023). Leadership as dance: A mixed methods study on art-based leadership development. Organisational Aesthetics, 12(1), 24-63.

Shafir, T., Orkibi, Hod., Baker, F.A., Gussak, D., & Kaimal, G. (2020). Editorial: The state of the art in creative arts therapies. Frontiers in Psychology, 11, article number 68. doi: 10.3389/fpsyg.2020.00068.

Varii, M.Y., Leshchynska, O.A., & Terletska, Y.M. (2020). Role of organisational culture of the university in formation of psychological readiness of students to assertive behaviour. Journal of Intellectual Disability – Diagnosis and Treatment, 8(3), 497-504. doi: 10.6000/2292-2598.2020.08.03.27.

Wahrudin, B. (2024). Exploration the use of art-based teaching methods in enhancing student creativity. Journal of Computational Analysis and Applications, 33(06), 153-162.

Zubala, А., Kennell, N., & Hackett, S. (2021). Art therapy in the digital world: An integrative review of current practice and future directions. Frontiers in Psychology, 12, article number 595536. doi: 10.3389/fpsyg.2021.600070.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-04

Як цитувати

Дудар, О. (2025). Формування лідерських якостей студентів засобами арттерапії. Педагогічні науки, (84), 6–16. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.2.6

Номер

Розділ

Статті