ТЕХНОЛОГІЇ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТА СПОРТУ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.1.309109Ключові слова:
майбутні фахівці фізичної культури і спорту, професійна підготовка, критичне мислення, компетентність критичного мислення, характеристики, принципи, умови формування критичного мисленняАнотація
У статті розглянуто і теоретично проаналізовано сучасні технології розвитку критичного мислення майбутніх фахівців фізичної культури та спорту у закладах вищої освіти. На основі аналізу комплексу літературних джерел встановлено, що основними характеристиками критичного мислення майбутніх тренерів є активність, рефлективність, логічність, самостійність, спрямованість на розв’язання реальних проблем фізкультурно-спортивної діяльності.
Потрактовано поняття критичне мислення, як такий тип мислення, який характеризується активністю, цілеспрямованістю, самостійністю, дисциплінованістю та рефлективністю і передбачає розвиток у процесі навчання здатності людини визначати проблеми, аналізувати, синтезувати, оцінювати інформацію з будь-яких джерел, висувати альтернативи й оцінювати їх, обирати спосіб розв’язання проблеми чи власну позицію щодо неї й обґрунтовувати свої погляди, робити свідомий вибір і діяти.
Визначено основні ознаки (рефлективність, прагматичність, суб’єктність) та етапи (актуалізація знань; усвідомлення знань, осмислення (рефлексія) технології формування компетентності критичного мислення. В роботі розроблено та аргументовано застосування комплексу умов, які визначають розвиток критичного мислення майбутніх фахівців фізичної культури і спорту. У статті окреслено специфічні риси викладання дисциплін професійно-практичного циклу підготовки майбутнього фахівця фізичної культури та спорту на засадах критичного мислення. Доведено, що критичне мислення включає комплекс операцій, які визначають здатність особистості аналізувати, порівнювати, синтезувати та оцінювати інформацію з різних джерел; розуміти проблему та оцінювати її глибину; формулювати гіпотези та розглядати альтернативні рішення; приймати обдумані та усвідомлені рішення.
Посилання
Vukina N. V., Dementiievska N. P., Sushchenko I. M. Krytychne myslennia: yak tsomu navchaty: naukovo-metodychnyi posibnyk. Kharkiv. 2007. 190 s.
Kozyra V. M. Tekhnolohiia rozvytku krytychnoho myslennia u navchalnomuprotsesi: navchalno-metodychnyi posibnyk dlia vchyteliv. Ternopil TOKIPPO. 2017. 60 s.
Pometun O. I., Sushchenko I. M. Navchaiemo myslyty krytychno : posibnyk dlia uchyteliv. Dnipropetrovsk. 2016. 144 s.
Rukasova S. Rozvytok umin krytychnoho myslennia maibutnikh fakhivtsiv u sferi profesiinoi osvity. Profesionalizm pedahoha: teoretychni y metodychni aspekty. Vyp. 13. Sloviansk. 2020. S. 122–132.
Skoryk T. Rozvytok krytychnoho myslennia maibutnikh uchyteliv mystetstva. Visnyk № 19. Seriia: pedahohichni nauky. 2023.S. 27–30.
Terno S. Svit krytychnoho myslennia: obraz ta mimikriia. Istoriia v suchasnii shkoli. 2012. № 7–8. S. 27–39.
Tiahlo O. V. Krytychne myslennia : navch. pos. Kharkiv. 2008. 189 s.
Kharchenko N. Krytychne myslennia yak kharakterystyka suchasnoi osobystosti pidlitka. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi. 2016. Vyp. 20(2). S. 276–286.
Tsoma, N. S. Rozvytok krytychnoho myslennia maibutnikh kvalifikovanykh robitnykiv u protsesi vyvchennia informatsiia nykh dystsyplin [Tekst] : avtoref. dys. ... kand. ped. nauk : spets. 13.00.04 – teoriia i metodyka prof. osvity. Sumy. 2020. 22 s.
Shanskova T., Rozvytok krytychnoho myslennia maibutnikh vchyteliv pochatkovykh klasiv Novoi ukrainskoi shkoly u protsesi profesiinoi pidhotovky v ZVO. Spetsyfika fakhovoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu: dosvid, realii, perspektyvy. Zhytomyr. 2022. S 142-146.
Yahodnikova, V. V. Zastosuvannia tekhnolohii rozvytku krytychnoho myslennia u protsesi profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. № 11(1). 2009. S. 190–196.