ПСИХОЛОГІЧНІ КРИТЕРІЇ СПОРТИВНОГО ВІДБОРУ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.1.309105Ключові слова:
спортсмен, спортивний відбір, критерії спортивного відбору, психологічні якості, спортивна діяльністьАнотація
У статті здійснено теоретичний аналіз психологічних критеріїв спортивного відбору. З’ясовано, що оцінка фізичної підготовки та антропометричних даних, безумовно, важлива для визначення придатності спортсмена до конкретного виду спорту, проте, не завжди ці показники є оптимальними і для більш точного прогнозу успішності спортсмена необхідно враховувати психологічний компонент готовності, що включає мотивацію, вольові якості, пізнавальні процеси, емоційно-вольові якості, особистісні якості.
Встановлено, що психологічний відбір – це комплексний процес, який включає використання різних методів дослідження: анкетування, тестування, спостереження, інтерв'ю, експеримент тощо.
Підкреслено, що окрему увагу слід приділяти психологічній підтримці спортсмена. Ця підтримка включає: навчання навичкам саморегуляції, розвиток психологічної стійкості до стресів, виховання вольових якостей.
Посилання
Bershadska, O. V. Emotsiino-volova sfera sportsmeniv pidlitkiv [The emotional-volitional sphere of teenage athletes]. URL: https://vseosvita.ua/library/emocijno-volova-sfera-sportsmeniv-pidlitkiv-426541.html [in Ukrainian].
Henov, F. (2010). Psykholohichni osoblyvosti mobilizatsiinoi hotovnosti sportsmena [Psychological features of the mobilization readiness of the athlete]. Kharkiv [in Ukrainian].
Zaitseva, Yu. V., Taranenko, I. V., & Shostak, Ye. Yu. (2022). Model formuvannia moralno-volovykh yakostei uchniv zasobamy sportyvnykh ihor [Model of formation of moral and volitional qualities of students by means of sports games]. Pedahohichni nauky [Pedagogical Sciences], 80, 28-33. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/22304 [in Ukrainian].
Zaitseva, Yu. V. (2012). Naukovi osnovy vidboru perspektyvnykh voleibolistiv dlia zaniat u dytiacho-iunatskykh sportyvnykh shkolakh [Scientific basis for the selection of promising volleyball players for classes in children's and youth sports schools]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky. Fizychne vykhovannia ta sport [Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical Sciences. Physical education and sports], 98 (2), 237-240 [in Ukrainian].
Kurashvili, V. A. Psykholohichna pidhotovka sportsmeniv: innovatsiini tekhnolohii [Psychological training of athletes: innovative technologies]. Retrieved from http://ibib.ltd.ua/osnovnyie-napravleniya-psihologicheskoy-34248.html [in Ukrainian].
Melnyk, A. Yu. (2016). Vplyv psykhoemotsiinoho stanu voleibolistiv na rezultatyvnist zmahalnoi diialnosti [The influence of the psycho-emotional state of volleyball players on the effectiveness of competitive activity]. Sportyvni ihry [Sports Games], 2, 16-18. [in Ukrainian].
Oliinyk, N. A., & Voitenko, S. M. (2020). Psykholohichni osoblyvosti sportyvnoi diialnosti [Psychological features of sports activity]. Vinnytsia: VNAU. Retrieved from http://repository.vsau.org/getfile.php/25451.pdf [in Ukrainian].
Yamchuk, T. Yu., & Almashi, S. I. (Comps.). (2017). Psykholohiia sportu [Psychology of sports]. Mukachevo: MDU. Retrieved from http://dspace.msu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/583/1/Almashi%20S.I.%20Kurs%20lektsiy%20z%20psykholohiyi%20sportu.pdf [in Ukrainian].