МОДЕЛЮВАННЯ УМОВ БОЙОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЯК УМОВА ВДОСКОНАЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНО-ПРИКЛАДНОЇ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ

Автор(и)

  • Р. ФЕНІЧ

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.1.308749

Ключові слова:

майбутні офіцери, моделювання, бойова діяльність, бойова спрямованість, бойова щільність, бойова реальність, бойова результативність, професійно-прикладна фізична підготовка

Анотація

У статті на основі аналізу практики діяльності вищих військових ЗВО доведено актуальність проблеми формування професійно-прикладної фізичної підготовленості, встановлено, що діючі програми фізичної підготовки мають достатній зміст, але складники цієї підготовки неефективно функціонують, що не забезпечує реальну функціональну готовність випускників до виконання службових завдань у бойових умовах. Визначено ключові детермінанти професійно-прикладної фізичної підготовки майбутніх фахівців військової галузі. Обґрунтовано принципи навчального процесу з фізичного виховання у військовому ЗВО: зміцнення індивідуального здоров’я здобувачів; досягнення високого рівня спеціальної фізичної підготовленості з урахуванням особливостей майбутньої професії; підвищення розумової працездатності; освоєння майбутніми офіцерами знань з філософських та прикладних аспектів фізичної культури, спорту та здоров’язбереження. Доведено, що при розробці програми професійно-прикладної фізичної підготовки у військових ЗВО необхідно використовувати принципи цілісної просторово-часової інтеграції, спеціалізованої, різноспрямованої ритмічності та зворотного зв’язку.

На підставі аналізу низки медико-біологічних досліджень було встановлено, що участь у бойових діях призводить до суттєвих змін у функціональному стані військовослужбовців: збільшення часу реакції, зниження статичної та загальної витривалості м’язів, порушення слухової чутливості, зменшення максимального споживання кисню, порушення регуляції кардіо-респіраторної системи, загальне зниження військово-професійної працездатності. На основі вивчення умов бойових ситуацій виявлено комплекс професійно-прикладних умінь і навичок фізичної підготовки військового фахівця.

З метою оптимізації технології моделювання умов бойової діяльності у процесі оптимізації професійно-прикладної фізичної підготовки майбутніх офіцерів введено новітні поняття в навчальний процес військового ЗВО: бойова спрямованість, бойова щільність, бойова реальність, бойова результативність. Доведено, що модель бойових дій майбутніх офіцерів включає збиваючі фактори, набір бойових завдань, екстремальні умови проведення навчальних і бойових дій.

Посилання

Khatsaiuk, O. V., Yelisieieva, O. S., Zhukov, V. L., Klymenko, V. P., & Berezhnyi, Yu. M. (2020). Model formuvannia hotovnosti maibutnikh ofitseriv-pravookhorontsiv do zastosuvannia zakhodiv fizychnoho vplyvu v riznykh umovakh sluzhbovo-boiovoi diialnosti [Model of formation of readiness of future law enforcement officers to apply measures of physical influence in various conditions of service and combat activities]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 29 (2), 174-178. Retrieved from http://innovpedagogy.od.ua/archives/2020/29/part_2/36.pdf [in Ukrainian].

Maistrenko, O. V., Bubenshchykov, R. V., & Stetsiv, S. V. (2020). Zastosuvannia zasobiv imitatsiinoho modeliuvannia u protsesi pidhotovky maibutnikh ofitseriv zbroinykh syl Ukrainy do vykonannia sluzhbovykh obov’iazkiv [The use of simulation modeling tools in the preparation of future officers of the armed forces of Ukraine for the performance of official duties]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technology and training facilities], 75 (1), 186-201. [in Ukrainian].

Ovcharuk, I. S., & Yedynak, H. A. (2007). Modeliuvannia parametriv zaniat z fizychnoi pidhotovky kursantiv, maibutnikh fakhivtsiv z likvidatsii naslidkiv nadzvychainykh sytuatsii [Modeling of the parameters of physical training of cadets, future specialists in emergency response]. Kam’ianets-Podilskyi [in Ukrainian].

Pashchenko, T. P., Mykus, S. A., & Solonnikov, V. H. (Comps.). (2021). Metody modeliuvannia boiovykh dii viisk (syl) [Methods of modeling of military actions of troops (forces)]. Kyiv: NUOU im. Ivana Cherniakhovskoho. Retrieved from https://sptn.army/content/elib/.pdf [in Ukrainian].

Petrachkov, O. V., Biloshytskyi, V. V., Liubchych, R. I., Konovalov, D. O., & Vasylenko, M. M. (2020). Udoskonalennia metodychnoi pidhotovlenosti kursantiv vyshchykh viiskovykh navchalnykh zakladiv u systemi fizychnoi pidhotovky [Improvement of methodological training of cadets of higher military educational institutions in the system of physical training]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 24 (2), 57-61. [in Ukrainian].

Romanchuk, S. V. (2009). Metodychna pidhotovlenist komandyriv pidrozdiliv shchodo orhanizatsii fizychnoi pidhotovky kursantiv viiskovykh navchalnykh zakladiv [Methodical training of unit commanders on organization of physical training of cadets of military educational institutions]. Moloda sportyvna nauka Ukrainy [Young sports science of Ukraine], 13 (4), 178-181 [in Ukrainian].

Rudkovskyi, O. M. (2013). Intehruvannia systemy trenazheriv u protses boiovoi pidhotovky pidrozdiliv Sukhoputnykh viisk [Integration of the simulator system into the process of combat training of Ground Forces units]. Viiskovo- tekhnichnyi zbirnyk [Military-technical collection], 2 (9), 99-104. [in Ukrainian].

Yedynak, H. A., & Prystupa, Ye. N. (2012). Do pytannia pro vdoskonalennia systemy otsiniuvannia fizychnoi pidhotovlenosti viiskovosluzhbovtsiv Zbroinykh Syl Ukrainy [On the issue of improving the system of assessing the physical fitness of military personnel of the Armed Forces of Ukraine]. Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorov’ia u suchasnomu suspilstvi [Physical education, sports and health culture in modern society], 4 (20), 276-280. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fvs_2012_4_66 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-24

Як цитувати

ФЕНІЧ, Р. (2024). МОДЕЛЮВАННЯ УМОВ БОЙОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЯК УМОВА ВДОСКОНАЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНО-ПРИКЛАДНОЇ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ. Педагогічні науки, (1), 109–115. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.1.308749

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ