МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.1.308746Ключові слова:
майбутні фахівці фізичної культури і спорту, методологія, методологічні підходи, професійна підготовка, системний підхід, аксіологічний підхід, акмеологічний підхід, культурологічний підхідАнотація
У статті розглянуто і теоретично проаналізовано комплекс методологічних підходів щодо професійної підготовки майбутніх фахівців фізичної культури і спорту у сучасних ЗВО України. Обґрунтовано, що методологічні підходи виконують системоутворюючу роль у професійній підготовці майбутніх фахівців, а їх комплексне використання у навчальному процесі сприяє зростанню ефективності та підвищенню конкурентоздатності випускників на ринку фізкультурно-спортивних та здоров’язберігальних послуг. Концептуальний аналіз досліджень системи професійної підготовки майбутнього фахівця фізичної культури та спорту дозволив нам виділити низку провідних наукових підходів, що лежать в основі вивчення даної системи, стосуються її загалом і потребують, на нашу думку, суттєвого переосмислення та адаптації у контексті сучасних вимог. Визначені методологічні підходи (компетентнісний, системний, культурологічний, аксіологічний, акмеологічний) зорієнтовують на певні цілі професійної підготовки майбутніх фахівців фізичної культури та спорту.
Посилання
Anishchenko, V., & Padalka, O. (2013). Kulturolohichnyi pidkhid u profesiinii pidhotovtsi vchytelia [Cultural approach in teacher's professional training]. Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy [Adult education: theory, experience, perspectives], 6, 103-107. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/OD_2013_6_14 [in Ukrainian].
Dotsenko, N. A. (2017). Metodolohichni pidkhody shchodo pidhotovky zdobuvachiv vyshchoi osvity inzhenernykh spetsialnostei v umovakh informatsiino-osvitnoho seredovyshcha [Methodological approaches to the training of applicants for higher education of engineering specialties in the conditions of the information and educational environment]. Molodyi vchenyi [A young scientist], 11 (51), 298-301 [in Ukrainian].
Funtikova, N. V. (2012). Aksiolohichnyi pidkhid u doslidzhenni problemy vykhovannia intelihentnosti u studentskoi molodi [Axiological approach in the study of the problem of intellectual education among student youth]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka [Personality spirituality: methodology, theory and practice], 4, 157-166. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/domtp_2012_4_25 [in Ukrainian].
Karpiuk, R. P. (2008). Profesiina pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv z adaptyvnoho fizychnoho vykhovannia: teoriia ta metodyka [Professional training of future specialists in adaptive physical education: theory and methodology]. Lutsk: Volynska oblasna drukarnia [in Ukrainian].
Khomenko, P. V. (2023). Metodolohichni pidkhody do formuvannia funktsionalnosti pryrodnycho-naukovykh znan maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury [Methodological approaches to the formation of the functionality of natural and scientific knowledge of future teachers of physical culture]. In O. O. Momot; Yu. V. Zaitsevoi; V. V. Karmanenka (Eds.), Teoretyko-metodychni aspekty vykladannia komponentiv osvitnikh prohram u systemi pidhotovky mahistriv u pedahohichnykh zakladakh vyshchoi osvity [Theoretical and methodological aspects of teaching the components of educational programs in the system of training masters in pedagogical institutions of higher education] (pp. 593- 632). Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/21248 [in Ukrainian].
Kremen, V. H., & Ilin, V. V. (2012). Synerhetyka v osviti: kontekst liudynotsentryzmu [Synergetics in education: context of human centrism]. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].
Kustovska, O. V. (2005). Metodolohiia systemnoho pidkhodu ta naukovykh doslidzhen [Methodology of system approach and scientific research]. Ternopil [in Ukrainian].
Lozova, V. I. (Ed.). (2012). Naukovi pidkhody do pedahohichnykh doslidzhen [Scientific approaches to pedagogical research]. Kharkiv: Vyd-vo Virovets A.P. “Apostrof” [in Ukrainian].
Lytvyn, A. F. (2018). Metodolohichni pidkhody do formuvannia tekhnolohichnoi kultury maibutnikh uchyteliv tekhnolohii u profesiinii pidhotovtsi [Methodological approaches to formation of technological culture of future teachers of technology in professional training]. Naukovi zapysky Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. M. P. Drahomanova. Seriia Pedahohichni nauky [Scientific notes National Pedagogical University named after M. P. Drahomanov. Series Pedagogical Sciences], 139, 162-172. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzped_2018_139_21 [in Ukrainian].
Masych, S. Yu. (2014). Metodolohichni pidkhody yak pidgruntia stanovlennia systemy pidhotovky vykladacha vyshchoho navchalnoho zakladu [Methodological approaches as the basis for the formation of a system for training a teacher of a higher educational institution]. Pedahohika ta psykholohiia [Pedagogy and psychology], 46, 87-96. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkhnpu_ped_2014_46_13 [in Ukrainian].
Stohnii, A. Yu. (2016). Metodolohichni pidkhody do navchalnoi dystsypliny “Zahalni tekhnolohii kharchovykh vyrobnytstv” u protsesi pidhotovky maibutnikh pedahohiv profesiinoho navchannia [Methodological approaches to the discipline "General technologies of food production" in the process of training future teachers of professional training]. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka Seriia: Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity [Scientific notes Kirovohrad State Pedagogical University named after Volodymyr Vynnychenko. Series: Problems of methods of physical, mathematical and technological education], 9 (3), 110-114. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/nz_pmfm_2016_9%283%29 30 [in Ukrainian].