SCIENTIFIC ASPECTS OF SPORTS SELECTION AND ORIENTATION

Автор(и)

  • А. ПРОСКУРНІН

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.1.308744

Ключові слова:

спортивна діяльність, спортивний відбір, спортивна орієнтація, спортивні здібності, етапи спортивного відбору, принципи спортивного відбору

Анотація

Визначено співвідношення понять «спортивний відбір» і «спортивна орієнтація». Визначено лімітуючи фактори ефективної системи спортивного відбору. Наведено особливості реалізації завдань спортивного відбору на окремих етапах підготовки спортсмена: базовий етап, етап відбору дітей за руховими здібностями, етап відбору обдарованих спортсменів; етап відбору талановитих спортсменів; етап відбору спортивної еліти. Охарактеризовано принципи спортивного відбору: системності, наукової обгрунтованості, комплексності, пролонгованого динамічного відбору, педагогічної цінності, адаптивності критеріїв відбору, гуманізму, актуальності, рентабельності, динамічного прогнозування (моніторингу). Встановлено, що система відбору передбачає розробку та експериментально-дослідну перевірку ефективності моделей відбору в рамках організаційних заходів; при цьому моделювання лише тоді має певну ефективність, коли дослідна модель відтворює основні характеристики планованої системи підготовки спортсменів, відповідає її меті, завданням, методам, враховує особливості етапів багаторічної підготовки.

Посилання

Akhmetov, R. F. (2007). Osoblyvosti prohnozuvannia rezultatyvnosti sportsmeniv yak faktora pidvyshchennia efektyvnosti navchalno-trenuvalnoho protsesu [Peculiarities of prediction of performance of athletes as a factor of improvement of efficiency of training process]. In Moloda sportyvna nauka Ukrainy [Young sports science of Ukraine] (Vol. 11 (3). pp. 35-45). Lviv. Retrieved from http://eprints.zu.edu.ua/14766/1/8207.pdf [in Ukrainian].

Chekmarova, N. H. (2008). Modelni kharakterystyky rozvytku psykhomotornykh zdibnostei sportsmeniv vysokoho klasu [Model characteristics of the development of psychomotor abilities of high-class athletes]. Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia [Theory and methods of physical education], 11, 15-18 [in Ukrainian].

Krechetova, O. V. (2007). Vyvchennia prohnostychnykh naibilsh vazhlyvykh dlia sportyvnoho vidboru pokaznykiv [The study of prognostic indicators that are most important for sports selection]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko- biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu [Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports], 2, 53-55. Retrieved from https://www.sportpedagogy.org.ua/html/Pedagogy/Pdf2007/PD-2007-02.pdf [in Ukrainian].

Serhiienko, L. P. (2010). Sportyvnyi vidbir: teoriia ta praktyka [Sports selection: theory and practice] (Vol. 1-2) (Vol. 2). Ternopil: Navchalna knyha-Bohdan. Retrieved from https://dk-books.com/upload/iblock/ecd/ecd77d5bedbfba3f73da593d67a62594.pdf [in Ukrainian].

Serhiienko, L. P., & Chekmarova, N. H. (2008). Kryterii sportyvnoho vidboru ditei i pidlitkiv za pokaznykamy rozvytku psykhomotornykh zdibnostei [Criteria for the sports selection of children and adolescents in terms of the development of psychomotor abilities]. Sportyvnyi visnyk Prydniprov’ia [Sports Bulletin of the Dnieper], 3-4, 111- 116 [in Ukrainian].

Shynkaruk, O. (2001). Uzahalnennia dosvidu orhanizatsii vidboru v olimpiiskomu sporti [Summarizing the experience of organizing selection in Olympic sports]. Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia i sportu [Theory and methodology of physical education and sports], 2-3, 35-40 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-24

Як цитувати

ПРОСКУРНІН, А. (2024). SCIENTIFIC ASPECTS OF SPORTS SELECTION AND ORIENTATION. Педагогічні науки, (1), 91–95. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.1.308744

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ