ПОДОЛАННЯ ОСВІТНІХ ВТРАТ ШКОЛЯРІВ МОЛОДШИХ КЛАСІВ ЗАСОБАМИ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

  • Л. ШЕСТЕРОВА
  • Д. ПЯТНИЦЬКА
  • С. СИНИЦЯ
  • Т. СИНИЦЯ

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.1.308723

Ключові слова:

школярі молодших класів, освітні втрати, зоровий аналізатор, спеціально спрямовані вправи

Анотація

Війна в Україні спричинила багато складностей, в тому числі, і в сфері освіти. Це пов’язано, в першу чергу, з освітніми втратами, рівень яких досі не встановлений. Одним із шляхів подолання освітніх втрат учнів початкової школи є використання фізичних вправ, як засобів діяння на зоровий аналізатор. Автори вважають доцільним застосування сенсорно орієнтованих завдань, вправ та рухливих ігор на уроках фізичної культури та в малих формах занять фізичними вправами. В статті надається класифікація вправ та рухливих ігор, які за функціональною ознакою розподіляються на засоби відновного та тренуючого діяння. Метою дослідження є визначення сенсорно орієнтованих завдань, вправ та ігор, що можуть позитивно впливати    на функціональний     стан     зорового     аналізатора     молодших     школярів  і, як наслідок, на подолання ними освітніх втрат. В роботі наведені приклади спеціально спрямованих вправ та ігор, що безпосередньо діють на функціональний стан зорового аналізатора. Вказані вправи та рухливі ігри можуть використовуватися в будь-яких частинах уроку як доповнення до основних, або з метою заповнення пауз відпочинку. Запропоновані вправи та рухливі ігри легко дозуються в залежності від віку та стану втоми учнів. Нескладність та невелике навантаження при їх виконанні забезпечують оптимальну дію на організм та викликають зацікавленість дітей. Вчителям фізичної культури рекомендовано постійно включати такі засоби фізичного виховання в зміст уроків з метою покращення показників гостроти та поля зору учнів початкових класів. Вчителям початкових класів вказано на необхідність проведення на уроках з великим навантаженням на зоровий аналізатор (читання, письмо, математика) спеціально- відновних зорових ігор. Це сприятиме покращенню сприйняття навчального матеріалу і, як наслідок, подоланню освітніх втрат. Все вище зазначене, на наш погляд, позитивно вплине на функціональний стан зорової сенсорної системи і, як наслідок, сприятиме подоланню освітніх втрат не тільки у фізичному вихованні, а і в інших дисциплінах, що вивчаються в початковій школі.

Посилання

Atasavun, Uysal S., & Düger, T. (2012). Visual perception training on social skills and activity performance in low-vision children. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 19, 33-41.

Azhippo, A., Shesterova, L., Maslyak, I., Kuzmenko, I., Bala, T., Krivoruchko, N. … Sannikova, M. (2017). Influence of functional condition of visual sensory system on motive preparedness of school-age children. Journal of Physical Education and Sport, 4, 2519-2525.

Carvill, S. (2001). Sensory impairment, intellectual disability and psychiatry. Journal of Intellectual Disability Research, 45, 467-483.

Filimonov, V. I. (2010). Fiziolohiia liudyny [Human physiology]. Kyiv: VSV Medytsyna [in Ukrainian].

Fintz, A. C., Gottenkiene, S., & Speeg-Schatz C. (2011). Quality of life of visually impaired adults after low-vision intervention. A pilot study J Fr Ophtalmol, 34 (8), 526-531.

Keeffe, J. (2004). Chilhood vision impairments. Br J Ophthalmol, 88, 728-729.

Klepets, O. V., & Kovalevskyi, R. O. (2020). Peredumovy rozvytku ta zakhody profilaktyky komp’iuternoho zorovoho syndromu u starshoklasnykiv [Prerequisites for the development and prevention of computer visual syndrome in high school students]. Aktualni pytannia pryrodnycho-matematychnoi osvity [Actual issues of natural and mathematical education], 1 (15), 26-34. Retrieved from https://fizmat.sspu.edu.ua/images/NAUKA/APPMO/Arhiv/APPMO_151_2020_a91a6.pdf [in Ukrainian].

Masliak, I. P. (2006). Shliakhy vdoskonalennia zmistu urokiv fizychnoi kultury u shkoliariv molodshykh klasiv [Ways to improve the content of physical education lessons among elementary school students]. In Moloda sportyvna nauka Ukrainy [Young sports science of Ukraine] (Vol. 10, pp. 44–49). Lviv: Lvivskyi derzhavnyi universytet fizychnoi kultury imeni Ivana Boberskoho [in Ukrainian].

Riadova, L. O., & Shesterova, L. Ye. (2021). Vpravy ta rukhlyvi ihry, spriamovani na vdoskonalennia koordynatsiinykh zdibnostei uchniv serednikh klasiv iz vadamy zoru na urokakh fizychnoi kultury [Exercises and mobile games aimed at improving the coordination abilities of middle school students with visual impairment in physical education lessons]. Kharkiv: KhDAFK [in Ukrainian].

Rohrschneider, K., Kiel, R., Pavlovska, V., & Blankenage, l. A. (2002). Nutzung und Akzeptanz von vergrößern der Sehhilfen.

Klin. Monatsbl. Augenheilkd, 219, 507-511.

Rovnyi, A. S., Ilin, V. M., Lyzohub, V. S., & Rovna, O. O. (2015). Fiziolohiia sportyvnoi diialnosti [Physiology of sports activity].

Kharkiv: KhNADU [in Ukrainian].

Roztorhui, M., Perederiy, A., Briskin, Y., Khimenes, K., & Tovstonoh, O. (2019). Enhancement of physical preparedness of athletes with visual impairments by adaptive sports. Sportlogia, 15 (1), 25-35. Retrieved from doi.org/10.5550/sgia.191501.en.rpbkt

Rudenko, R. Ye., & Mahlovanyi, A. V. (2018). Vplyv zasobiv fizychnoi reabilitatsii na pokaznyky funktsionalnoho stanu system orhanizmu sportsmeniv z porushenniam funktsii zorovoho analizatora [Influence of means of physical rehabilitation on indicators of the functional state of the body systems of athletes with a violation of the function of the visual analyzer]. In Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni

M. P. Drahomanova. Seriia 15. Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport) [Scientific Journal of the Dragomanov National Pedagogical University. Series 15. Scientific and pedagogical problems of physical culture (physical culture and sports)], 7 (101), 84-88 [in Ukrainian].

Shesterova, L. Ye. (2017). Shliakhy pidvyshchennia fizychnoi aktyvnosti i pidhotovlenosti shkoliariv serednikh klasiv [Ways to increase physical activity and readiness of middle school students]. Aktualni problemy fizychnoho vykhovannia riznykh verstv naselennia [Actual problems of physical education of different segments of the population], 178-185. Retrieved from https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/111258/106241 [in Ukrainian].

Shesterova, L. Ye. (2023). Zminy pidkhodiv do navchannia u fizkulturnii haluzi v konteksti podolannia osvitnikh vtrat [Changes in approaches to training in the physical culture industry in the context of overcoming educational losses]. In Diahnostyka ta zapobihannia osvitnikh vtrat uchniv zakladiv zahalnoi serednoi osvity u fizkulturnii haluzi: zb. tez dopovidei [Diagnosis and prevention of educational losses of students of institutions of general secondary education in the physical education sector: sat. abstracts of reports] (pp. 12-19). Kharkiv: KhNPU imeni H. S. Skovorody [in Ukrainian].

Strashko, S. (2011). Teoretyko-metodolohichni osnovy pidhotovky vchytelia osnov zdorov’ia v Ukraini [Theoretical and methodological bases of training of teachers of basic health in Ukraine]. Imidzh suchasnoho pedahoha [Image of a modern teacher], 8-9 (117-118), 48-53 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-24

Як цитувати

ШЕСТЕРОВА, Л., ПЯТНИЦЬКА, Д., СИНИЦЯ, С., & СИНИЦЯ, Т. (2024). ПОДОЛАННЯ ОСВІТНІХ ВТРАТ ШКОЛЯРІВ МОЛОДШИХ КЛАСІВ ЗАСОБАМИ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ. Педагогічні науки, (1), 61–65. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.1.308723

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ