ПЕДАГОГІЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА РУХЛИВИХ ІГОР ЯК ЗАСОБУ РЕКРЕАЦІЇ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.1.308711Ключові слова:
рекреація, оздоровчо-рекреаційна рухова діяльність, рухливі ігри, учнівська молодьАнотація
У статті досліджено вплив рухливих ігор на рекреаційну складову розвитку особистості. Проаналізовано технології оздоровчо-рекреаційної рухової діяльності. Розроблено та обґрунтовано видові ознаки технологій оздоровчо- рекреаційної рухової діяльності як соціального явища. Визначено поняття «технології оздоровчо-рекреаційної рухової діяльності» як самостійне соціальне явище, що передбачає регулярне використання доступних видів організованої оздоровчо- рекреаційної рухової діяльності середньої інтенсивності та об’єму навантаження, що реалізуються проводитися в формальних та неформальних групах або в індивідуальному порядку з метою підтримки працездатності, збереження здоров’я та покращення якості життя.
Констатовано, що рухлива гра представляє собою свідому діяльність, спрямовану на досягнення поставленої мети. У ролі рекреаційного засобу вона володіє рядом характеристик, серед яких особливе значення має висока емоційність. Рухливі ігри відзначаються творчими, активними руховими діями, що мають мотивований сюжет. Вони націлені на подолання різних труднощів у досягненні поставленої мети. Рухливі ігри, як правило, не вимагають спеціальної підготовки від учасників, і саме завдяки цій властивості вони, зокрема ті, що включають елементи змагань, відповідають фізіологічним потребам організму більше, ніж інші форми фізичного виховання. Під час участі в рухливих іграх формуються витримка, самовладання і правильна реакція на невдачу. Ігри з активними, енергійними та повторюваними руховими діями сприяють вдосконаленню функціональних систем організму.
Посилання
Khlibkevych, S. B. (2022). Pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv fizychnoho vykhovannia ta sportu do zastosuvannia rukhlyvykh ihor u profesiinii diialnosti [Preparation of future specialists in physical education and sports for the use of mobile games in professional activities]. Ukrainska profesiina osvita [Ukrainian professional education], 12, 104-112. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/21179 [in Ukrainian].
Kornosenko, O. K., Bondarenko, V. V., & Khomenko, P. V. (2014). Teoriia i metodyka vykladannia rukhlyvykh ihor i zabav
[Theory and methodology of teaching mobile games and fun]. Poltava: Shevchenko R. V. [in Ukrainian].
Krutsevych, T. Yu., & Bezverkhnia, H. V. (2010). Rekreatsiia u fizychnii kulturi riznykh hrup naselennia [Recreation in the physical culture of different groups of the population]. Kyiv: Olimpiiska literatura. Retrieved from https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/6789/4603/1/rekreatsiia ukr.pdf [in Ukrainian].
Ledenova, O. V. (2009). Sotsialno-psykholohichni aspekty rekreatsii molodi v suchasnykh umovakh [Social and psychological aspects of youth recreation in modern conditions]. Teoretychni ta prykladni problemy psykholohii [Theoretical and applied problems of psychology], 1 (21), 48-59 [in Ukrainian].
Moroz, Yu. & M, Ostapov, A. V. (2018). Osoblyvosti vykorystannia rukhlyvykh ihor u rekreatsiinii diialnosti [Features of the use of mobile games in recreational activities]. Art of medicine, 3 (7), 196-198. Retrieved from https://art-of- medicine.ifnmu.edu.ua/index.php/aom/article/view/131/107 [in Ukrainian].
Moroz, Yu. M. (2019). Znachennia vplyvu rukhlyvykh ihor na rozvytok osobystosti v sferi rekreatsii [The importance of the impact of mobile games on the development of the individual in the field of recreation]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Topical issues of the humanities], 25, 240-244. Retrieved from http://www.aphn- journal.in.ua/archive/25_2019/44.pdf [in Ukrainian].
Mulyk K., & Liu, Tsze. (2017). Osoblyvosti rekreatsiinoho turyzmu [Features of recreational tourism]. In Osnovy pobudovy trenuvalnoho protsesu v tsyklichnykh vydakh sportu [Fundamentals of training process construction in cyclic sports. (pp. 172-176). Kharkiv: KhDAFK.
Oleksiienko, Ya. I., & Hunko, P. M. (2018). Teoriia, vydy ta tekhnolohii ozdorovcho-rekreatsiinoi rukhovoi diialnosti [Theory, types and technologies of health and recreational motor activity]. Cherkasy: ChNU imeni B. Khmelnytskoho. Retrieved from https://eprints.cdu.edu.ua/885/1/vudu.pdf [in Ukrainian].
Pashchenko, N., Pomeshchykova, I., Merzlikin, M., & Aseieva, Ya. (2020). Rukhlyvi ihry v rekreatsiinii rukhovii aktyvnosti molodi [Mobile games in the recreational motor activity of young people]. Problemy i perspektyvy rozvytku sportyvnykh ihor ta odnoborstv u zakladakh vyshchoi osvity [Problems and prospects for the development of sports games and single-wrestlers in higher education institutions], 1, 119-123. [in Ukrainian].
Tkachenko, T. (2018). Metodyka vykorystannia rukhlyvykh ihor dlia profilaktyky ta korektsii porushen postavy uchniv pochatkovykh klasiv naurokakh fizychnoi kultury [Methods of using mobile games for the prevention and correction of posture disorders of primary school students in the sciences of physical culture]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova [Scientific journal of NPU named after N. P. Drahomanov], 3K (97), 548-554 [in Ukrainian].
Tomenko, O. A. (2013). Riven rukhovoi aktyvnosti pidlitkiv ta shliakhy yoho pidvyshchennia na osnovi vykorystannia zakhodiv ozdorovcho-rekreatsiinoho spriamuvannia [The level of motor activity of adolescents and ways to increase it on the basis of the use of recreational measures]. Slobozhanskyi naukovo-sportyvnyi visnyk [Slobozhansky scientific and sports bulletin], 19-24 [in Ukrainian].
Tovt, V. A., Marionda, I. I., Syvokhop, E. M., & Susla, V. Ya. (2015). Teoriia i tekhnolohii ozdorovcho-rekreatsiinoi rukhovoi aktyvnosti [Theory and technologies of recreational motor activity]. Uzhhorod: Hoverla. Retrieved from https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/3159 [in Ukrainian].