ВПРОВАДЖЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ РЕАЛІЗАЦІЇ ОСОБИСТІСНО ОРІЄНТОВАНОГО ПІДХОДУ ДО ВИХОВАННЯ МОРАЛЬНО-ВОЛЬОВИХ ЯКОСТЕЙ У ВАЖКИХ ПІДЛІТКІВ У ПОЗАШКІЛЬНІЙ ФІЗКУЛЬТУРНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • І. ТАРАНЕНКО
  • Ю. ЗАЙЦЕВА

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.1.308708

Ключові слова:

важкі підлітки, спортсмени, фізкультурна діяльність, педагогічні умови, морально-вольові якості, громадські організації спортивного спрямування

Анотація

У статті висвітлено результати експериментального дослідження щодо перевірки ефективності педагогічних умов реалізації особистісно орієнтованого підходу до виховання морально-вольових якостей у важких підлітків у позашкільній фізкультурній діяльності. Педагогічні умови засновані на концептуальних засадах системного, особистісно орієнтованого, середовищного, спортивно орієнтованого, діяльнісного та культурологічного підходів і полягають у наступному: 1) залучення важких підлітків у громадські організації фізкультурно-спортивної спрямованості; 2) забезпечення психологічної і методичної готовності тренерів до виховання у важких підлітків морально-вольових якостей; 3) використання інноваційних особистісно орієнтованих форм і методів виховання морально-вольових якостей важких підлітків.

Порівняльний аналіз результатів дослідно-експериментальної роботи засвідчив значне підвищення кількості підлітків із достатнім рівнем вихованості морально- вольових якостей – з 7,7 % до 30,7 %, та суттєве зниження (на 44,2 %) низького рівня – з 61,5 % до 17,3 %. Достовірність отриманих даних підтверджено методом варіаційної статистики за критерієм однорідності (критерій Пірсона).

Посилання

Blonskii, P. P. (1979). Izbrannye pedagogicheskie i psikhologicheskie sochineniia [Selected pedagogical and psychological writings] (Vol. 1). Moskva: Pedagogika [in Russian].

Bondarchuk, N., Tuliadan, V., & Tomochko, O. (2023). Perspektyvy modernizatsii osvitnoi haluzi Ukrainy v konteksti pidvyshchennia yakosti fizychnoho vykhovannia shkoliariv i studentiv [Prospects for modernization of the educational sector of Ukraine in the context of improving the quality of physical education of schoolchildren and students]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Pedahohika. Sotsialna robota [Scientific Bulletin of Uzhgorod University. Pedagogy. Social work], 2 (53), 17-21. DOI: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.53.17-21 [in Ukrainian].

Fedorchenko, T. Ye. (2009). Aktyvni metody korektsiinoho vplyvu v roboti z vazhkovykhovuvanymy pidlitkamy [Active methods of corrective influence in work with difficult-to-hide adolescents]. In Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi [Theoretical and methodological problems of raising children and students (Vol. 13 (2), pp. 23-33). Kyiv. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/3209/1/Fedorchenko_Aktuvni_metodu.pdf [in Ukrainian].

Makarenko, A. S. (1983). Metodika organizatcii vospitatelnogo protcessa [Methods of organizing the educational process]. In

Pedagogicheskie sochineniia [Pedagogical Works] (Vol. 1, pp. 267-329). Moskva: Pedagogika [in Russian].

Nosko, M. O., Hryshchenko, S. V., & Nosko, Yu. M. (2013). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia [Formation of a healthy lifestyle]. Kyiv: “MP Lesia” [in Ukrainian].

Ohnystyi, A., Ohnysta, K., & Vlasiuk, R. (2023). STEM-osvita u fizychnii kulturi uchniv [STEM education in the physical culture of students]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Pedahohika [Scientific notes of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatiuk. Pedagogy], 1 (1), 239-249. DOI: https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.30 [in Ukrainian].

Orzhekhovska, V. M. (1996). Profilaktyka pravoporushen sered nepovnolitnikh [Prevention of offenses among minors]. Kyiv: VUAN [in Ukrainian].

Pakhalchuk, N. O., Hroshovenko, O. P., & Holiuk, O. A. Onovlennia tradytsiinoi metodyky provedennia fizkulturnoho zaniattia z doshkilnykamy ta molodshymy shkoliaramy [Updating the traditional methodology of physical education with preschoolers and younger schoolchildren]. In Physical culture and sports in the educational space: innovations and development prospects: international scientific and practical conference: conference proceedings (March 5–6, 2021). Wloclawek, Republic of Poland: “Baltija Publishing”. Retrieved from http://baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/book/109 [in Ukrainian].

Taranenko, I. V. (2017). Osobystisno oriientovanyi pidkhid do vykhovannia vazhkykh pidlitkiv u protsesi zaniat fizychnoiu kulturoiu [Personality-oriented approach to the education of difficult adolescents in the process of physical education] (PhD dissertatson). Umanskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Pavla Tychyny, Uman, Ukraine [in Ukrainian].

Vygotskii, L. S. (1983). Osnovnye polozheniia plana pedagogicheskoi issledovatelskoi raboty v oblasti trudnogo detstva [Basic provisions of the plan of pedagogical research work in the field of difficult childhood]. In Sobranie sochinenii [Collected Works] (Vol. 5, pp. 188-195). Moskva: Pedagogika [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-24

Як цитувати

ТАРАНЕНКО, І., & ЗАЙЦЕВА, Ю. (2024). ВПРОВАДЖЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ РЕАЛІЗАЦІЇ ОСОБИСТІСНО ОРІЄНТОВАНОГО ПІДХОДУ ДО ВИХОВАННЯ МОРАЛЬНО-ВОЛЬОВИХ ЯКОСТЕЙ У ВАЖКИХ ПІДЛІТКІВ У ПОЗАШКІЛЬНІЙ ФІЗКУЛЬТУРНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ. Педагогічні науки, (1), 21–26. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.1.308708

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ