ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ СТРЕС-ФАКТОРІВ У СУЧАСНОМУ СПОРТІ

Автор(и)

  • П. ХОМЕНКО
  • В. МАНИК

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.1.308683

Ключові слова:

психологічна підготовка, теорії стресу, стрес-фактори (стресори), фізіологічні стресори, психологічні стресори, психологічна стійкість спортсмена

Анотація

У статті на основі аналізу комплексу літературних джерел та досвіду психологічної підготовки вивчено психолого-педагогічні аспекти попередження і подолання стрес-факторів у сучасному спорті. Встановлено, що в сучасних умовах стрес став невід’ємною складовою життя людини, він дозволяє адаптуватися до зовнішнього середовища. Розуміння теорії стресу вийшло за межі біологічного підходу, набувши міждисциплінарного характеру. Доведено, що психологічна підготовка спортсменів є важливою частиною навчально-виховного процесу у спорті; основна мета такої підготовки - формування та розвиток особистісних якостей спортсменів. Ключові завдання включають розвиток готовності до тривалого тренувального процесу, активацію перед змаганнями та подолання стресових факторів.
Наукові позиції учених дозволяють систематизувати стрес-фактори, що впливають на психоемоційний стан спортсменів під час змагальної діяльності. Виділено фізіологічні (безпосередні впливи на організм) та психологічні (фактори соціального середовища, вплив на психіку) стресори. Встановлено, що стрес впливає на організм на фізіологічному та психологічному рівнях: фізіологічна реакція організму охоплює зміни в артеріальному тиску, серцебитті, дихальних рухах та інших параметрах, включаючи рівні гормонів; психологічна реакція виявляється в когнітивних, емоційних та поведінкових аспектах. Загальний висновок вказує на те, що стресові реакції та фактори в спортивній діяльності є різноманітними та індивідуальними, підтверджуючи необхідність індивідуального підходу до управління стресом у спорті.

Посилання

Bocheliuk, V. Y., & Cherepiekhina, O. A. (2007). Psykholohiia sportu [Psychology of sports]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].

Fedorova, Ya. V. (2013). Stres ta yoho rol v navchalnii diialnosti studenta [Stress and its role in the student's educational activities]. Problemy suchasnoi pedahohichnoi osvity. Pedahohika i psykholohiia [Problems of modern teacher education. Pedagogy and psychology], 39 (4), 290-294 [in Ukrainian].

Fomenko, K. I., & Kuznietsov, O. I. (2014). Atrybutyvni osoblyvosti chutlyvosti studentiv do stresovykh sytuatsii u navchalnii diialnosti [Attributive features of student sensitivity to stressful situations in educational activities]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho derzhavnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Seriia: Psykholohichni nauky [Scientific Bulletin of Nikolaev State University named after V.O. Sukhomlinsky. Series: Psychological Sciences], 2.12, 178-183 [in Ukrainian].

Kurdybakha, O. M. (2020). Psykholohichna pidhotovka sportsmeniv u sportyvnii diialnosti [Psychological training of athletes in sports activities]. Habitus, 18 (2), 72-76 [in Ukrainian].

Petrovska, T, & Arnautova, L. (2019). Teoretychnyi analiz problemy podolannia stresu sportsmenamy [Theoretical analysis of the problem of overcoming stress by athletes]. Aktualni problemy psykholohii. T. 10: Psykholohiia navchannia, henetychna psykholohiia, medychna psykholohiia. [Current problems of psychology. T. 10: Psychology of learning, genetic psychology, medical psychology], 33, 160-168. Retrieved from: http://www.appsychology.org.ua/data/jrn/v10/i33/17.pdf [in Ukrainian].

Petrovska, T., & Arnautova, L. (2018). Teoretyko-metodolohichni zasady vyvchennia problemy podolannia stresu sportsmenamy za dopomohoiu kopinh–stratehii [Theoretical and methodological foundations of studying the problem of overcoming stress by athletes using coping strategies]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova [Scientific journal of NPU named after N. P. Drahomanov], 3 (97), 81-86 [in Ukrainian].

Serhiienko, L. P. (2008). Praktykum z psykholohii sportu [Workshop in the psychology of sports]. Kharkiv: OVS [in Ukrainian].

Shynkaruk, O., Lysenko, O., & Fedorchuk, S. (2017). Stres ta yoho vplyv na zmahalnu ta trenuvalnu diialnist sportsmeniv [Stress and its impact on the competitive and training activities of athletes]. Fizychna kultura, sport ta zdorov’ia natsii [Physical culture, sport and health of the nation], 3 (22), 469-476 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-24

Як цитувати

ХОМЕНКО, П., & МАНИК, В. (2024). ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ СТРЕС-ФАКТОРІВ У СУЧАСНОМУ СПОРТІ. Педагогічні науки, (1), 3–7. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.1.308683

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ