ЗАКОНОМІРНОСТІ УПРАВЛІННЯ ПРОФЕСІЙНИМ РОЗВИТКОМ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2474.2023.82.295119Ключові слова:
закономірність, управління, професійний розвиток, науково-педагогічні працівники, комунальний заклад вищої освітиАнотація
У статті порушено проблему управління професійним розвитком науково- педагогічних працівників комунального закладу вищої освіти. Теорія управління професійним розвитком науково-педагогічних працівників у комунальних закладах вищої освіти характеризується володінням власним об›єктом, предметом, підходами та методами дослідження, що дозволяє стверджувати, що ця теорія має не лише свій унікальний термінологічний апарат, але й власну методологічну основу, зокрема сутність, закономірності, принципи та інші аспекти. Під час дослідження використано такі методи: порівняльно-зіставний, критично-порівняльний та контент аналіз даних; систематизація та класифікація теоретичних і статистичних даних, опитування респондентів. Аналіз науково-педагогічної літератури, обласних програм розвитку освіти та інших джерел дозволи виявити сукупність закономірностей. Стисло обґрунтовано доцільність їх врахування при управлінні професійним розвитком науково-педагогічних працівників комунального закладу вищої освіти. З’ясовано, що управління професійним розвитком науково-педагогічних працівників буде результативнішим: чим динамічніше відбувається інтегрований «горизонтальний професійний розвиток»; чим якісніше забезпечується реалізація організаційно-педагогічних умов в комунальному закладі вищої освіти; чим органічніше інтегруються державні та регіональні програми розвитку; чим ефективніше відбувається інтеграція до європейського та світового освітньо-наукового просто- ру; ґрунтовніша консолідуюча ідея менеджменту комунального закладу вищої освіти щодо професійного розвитку науково-педагогічних працівників; чим виваженіше відбувається процес академічного інбридингу як способу свідомого «горизонтального та вертикального професійного розвитку; чим ефективніше організована діяльність наукових шкіл. Перспективою дослідження визначено подальше дослідження теоретико-методологічного базису – принципів управління професійним розвитком науково-педагогічних працівників комунального закладу вищої освіти.
Посилання
Antoniuk, T. (2013). Mizhnarodne spivrobitnytstvo ta intehratsiia u haluzi osvity yak vazhlyvyi faktor konkurentospromozhnosti ukrainskoi osvitnoi systemy [International cooperation and integration in the field of education as an important factor in the competitiveness of the Ukrainian educational system]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Istorychni nauky [Scientific notes of the National University "Ostroh Academy". Historical sciences], 21. 149-155. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoai_2013_21_ [in Ukrainian].
Borova, T. A. (2010). Model profesiinoho rozvytku naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vyshchoho navchalnoho zakladu. Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity [Model of professional development of scientific and pedagogical workers of a higher educational institution. Problems and prospects of the formation of the national humanitarian and technical elite]. Cuchasni tendentsii u protsesi formuvannia elity [Contemporary trends in the process of formation of the elite], 170-176 [in Ukrainian].
Chernyshova, Ye. R. (Ed.). (2014). Pidhotovka naukovo-pedahohichnykh kadriv u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity: zmist, orhanizatsiini formy, tekhnolohii [Training of scientific and pedagogical personnel in the system of postgraduate pedagogical education: content, organizational forms, technologies]. Kyiv: DVNZ «Un-t menedzhmentu osvity» NAPN Ukrainy [in Ukrainian].
Culture and Post-Industrial Learning. Retrieved from https://www.facebook.com/groups/post.industrial.digital.learning/ posts/2992616171023511/
Hnizdilova, O. A. (2009). Osoblyvosti rozvytku naukovoi shkoly v pedahohichnomu universyteti [Peculiarities of the development of a scientific school in a pedagogical university]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools], 4, 61-69. Retrieved from http:// pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2009/4/11.pdf [in Ukrainian].
Hryniuk, S. P., & Zaitseva, I. V. (2022). Mizhnarodne spivrobitnytstvo zakladiv vyshchoi osvity yak skladnyk intehratsii Ukrainy v yevropeiskyi prostir vyshchoi osvity [International cooperation of higher education institutions as a component of Ukraine's integration into the European area of higher education]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy [Scientific journal of the M. P. Drahomanov NPU. Pedagogical sciences: realities and prospects], Spetsvypusk, 50-56. Retrieved fromhttp://chasopys.ps.npu.kiev.ua/archive/spec_2022/part_1/10. pdf [in Ukrainian].
Kharkivska, A. A. (2021). Kvintesentsiia rozvytku yedynoho osvitnoho prostoru bahatorivnevykh innovatsiinykh navchalnykh zakladiv [The quintessence of the development of a single educational space of multi-level innovative educational institutions]. In O. P. Lomeiko, O. A. Yeremenko, V. V. Mykhailov (Eds.), Naukovi doslidzhennia ta innovatsii v haluzi suspilno-humanitarnykh nauk [Scientific research and innovations in the field of social sciences and humanities]: materialy I Vseukr. nauk.-prakt. internet-konf. (Is. 1, pp. 344-346). Melitopol: TDATU [in Ukrainian].
Lomonosova, O. E. (2018). Osoblyvosti analizu rehionalnoho rynku osvitnikh posluh vyshchoi shkoly Ukrainy ta yoho osnovni napriamy [Peculiarities of the analysis of the regional market of higher education educational services of Ukraine and its main directions]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky [Bulletin of the Khmelnytskyi National University. Economic sciences]. 6, 3, 44-54. Retrieved from 10.31891/2307- 5740-2018-264-6(3)-44-54 [in Ukrainian].
Parzhnytskyi, V., & Savenko, O. (2022). Horyzontalna profesiina kar’iera kvalifikovanoho robitnyka [Horizontal professional career of a skilled worker]. Pisliadyplomna pedahohichna osvita [Postgraduate pedagogical education], 23-28. Retrieved from https://znayshov.com/News/Details/pedahohichnyi_visnyk_1_2_2022 [in Ukrainian].
Petrenko, L. M. (Ed.). (2021). Profesiinyi rozvytok pedahohichnykh i naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv v umovakh vidkrytoi osvity: osvitni praktyky [Professional development of pedagogical and research-pedagogical workers in conditions of open education: educational practices]. Lutsk: Volynpolihraf. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/725123/1/%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE% D0%B4%D0%B8%D1%87%D0%BDi_%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B 4%D0%B0%D1%86ii_%D0%9F%D0%92%D0%9E_%D0%B3%D0%BE%D1%82.pdf [in Ukrainian].
Prohrama rozvytku systemy osvity Kyivskoi oblasti na 2022-2026 roky [Program for the development of the education system of the Kyiv region for 2022-2026]. (2021). Rozporiadzhennia holovy Kyivskoi oblasnoi derzhavnoi administratsii 12 zhovtnia 2021 roku № 643. Kyiv [in Ukrainian].
Opublikovano stratehiiu rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022–2032 roky [The strategy for the development of higher education in Ukraine for 2022–2032 has been published]. Ministerstvo osvity ta nauky: vebsait. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/news/opublikovano-strategiyu-rozvitku-vishoyi-osviti-v-ukrayini-na-2022-2032-roki [in Ukrainian].
Szutow, D. (2020) Vazhlyvist orhanizatsiino-pedahohichnykh umov yak fundamentu rozvytku profesiinoi kompetentnosti vchyteliv istorii profilnoi shkoly. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki. Edukacja – Rodzina – Społeczeństwo, 193-207. Retrieved from https://depot.ceon.pl/handle/123456789/20666
Zaiachuk, Yu. (2021) Osvitni prohramy YeS ta mozhlyvosti dlia vykladacha ukrainskoho universytetu [EU educational programs and opportunities for a Ukrainian university teacher]. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian Pedagogical Journal], 2. 5-19. Retrieved from https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-2-5-19 [in Ukrainian].