ПРОЄКТНО-АНАЛІТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ ЯК ПРОБЛЕМА НАУК ПРО ОСВІТУ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2474.2023.82.295098Ключові слова:
майбутній офіцер, військово-професійна підготовка, проєктно-аналітична діяльність, проєктно-аналітична компетентність, аналітичне мисленняАнотація
У статті здійснено аналіз та обґрунтування науково-теоретичних основ змісту проєктно-аналітичної діяльності та розвитку проєктно-аналітичної компетентності майбутніх офіцерів. Констатовано, що у сучасних умовах військово-політичного контексту високі вимоги до рівня професійної підготовки офіцерів, обумовлені постійним удосконаленням військової техніки та змінами в умовах бойових дій. Проєктно-аналітична діяльність визначається як ключовий елемент, що забезпечує ефективність інших видів діяльності військових фахівців. Підкреслюється, що проєктно-аналітична компетентність майбутніх офіцерів включає інтегративні якості та вміння, необхідні для аналізу та проєктування результатів військово-професійної підготовки.
Доведено, що проєктно-аналітична компетентність військових офіцерів включає в себе різноманітні аспекти, такі як ставлення до інформації, критичне мислення, інформаційно-аналітичні знання, навички та вміння. Проєктно- аналітична діяльність та компетентність розглядаються як основа військової підготовки, сприяючи розвитку особистісних якостей майбутніх офіцерів, таких як аналітичне мислення, уважність, творчість та відповідальність. У дослідженні визначено структуру проєктно-аналітичної діяльності офіцера, що включає предмет, мотиви, мету, засоби, умови організації та здійснення, результат. Підкреслюється, що процес підготовки майбутніх офіцерів до проєктно- аналітичної діяльності в системі військово-професійної освіти включає послідовні етапи: мотиваційно-цільовий, теоретико-аналітичний, практично-професійний і військово-спеціалізувальний навчання. Також встановлено, що проєктно- аналітична компетентність виконує мотиваційно-цільову, інформаційно- аналітичну, прогностичну, організаційну і контрольно-корегувальну функції в системі військово-професійної освіти. Узагальнено, що проєктно-аналітична діяльність офіцерів, визнана пріоритетною в військово-професійній сфері, вимагає спеціалізованої підготовки майбутніх військових; вона сприяє розвитку креативності, самостійності та інновацій фахівців.
Посилання
Khomenko, P., & Denysenko, Ye. (2022). Tekhnolohichna kompetentnist maibutnikh ofitseriv yak problema nauk pro osvitu [Technological competence of future officers as a problem of educational sciences]. Ukrainska profesiina osvita [Ukrainian professional education], 12, 78-86 [in Ukrainian].
Marchenkov, S. M. (2019). Formuvannia informatsiino-analitychnoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv zbroinykh syl Ukrainy: naukovo-pedahohichnyi aspekt [Formation of informational and analytical competence of future officers of the armed forces of Ukraine: scientific and pedagogical aspect]. Problemy stvorennia, vyprobuvannia, zastosuvannia ta ekspluatatsii skladnykh informatsiinykh system [Problems of creation, testing, application and operation of complex information systems], 17, 89-97 [in Ukrainian].
Meiko, O. V. (2020). Sutnist informaitsiino-analitychnoi kompetentnosti u pryiniatti rishen shchodo formuvannia struktur prykordonnykh pidrozdiliv [The essence of informational and analytical competence in decision-making regarding the formation of structures of border units]. Pravo ta derzhavne upravlinnia [Law and public administration], 2, 176-180 [in Ukrainian].
Melnychuk, Yu. (2018). Kryterii, pokaznyky ta rivni sformovanosti proiektno-analitychnoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv [Criteria, indicators and levels of development of project-analytical competence of future border officers]. Molodyi vchenyi [A young scientist], 1 (53), 357-361 [in Ukrainian].
Ploshchynska, T. Yu. (2021). Obhruntuvannia poniattia «navychky analitychnoho myslennia ofitseriv-prykordonnykiv» [Justification of the concept of "analytical thinking skills of border guards"]. Teoriia i metodyka profesiinoi osvity [Theory and methodology of professional education], 37, 251-255 [in Ukrainian].
Torichnyi, O. V. (2022). Pidhotovka do proiektnoi diialnosti yak zasib zabezpechennia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv [Preparation for project activities as a means of ensuring the professional competence of future border guards]. In Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. Pedahohichni nauky [Collection of scientific works of the National Academy of the State Border Service of Ukraine. Pedagogical sciences] (No. 3 (30), p. 2, pp. 501-521). Khmelnytskyi: Vyd-vo NADPSU [in Ukrainian].
Yahupov, V. V. (2012). Informatsiino-analitychna kompetentnist kerivnykiv profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladiv: poniattia, zmist i struktura [Informational and analytical competence of managers of vocational and technical educational institutions: concept, content and structure]. Naukovyi visnyk Instytutu profesiino-tekhnichnoi osvity NAPN Ukrainy [Scientific Bulletin of the Institute of Vocational and Technical Education of the National Academy of Sciences of Ukraine], 3, 75-81 [in Ukrainian].