ФОРМУВАННЯ СІМЕЙНИХ ЦІННОСТЕЙ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

  • N. MANZHELIY
  • O. VASHAK
  • T. FAZAN

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2023.82.295044

Ключові слова:

сімейні цінності, діти дошкільного віку, педагогічні умови, сім’я, заклад дошкільної освіти

Анотація

У статті на основі аналізу наукової літератури та результатів досліджень педагогічного спрямування актуалізовано проблему формування сімейних цінностей у дітей дошкільного віку. Зазначено, що головною метою національної дошкільної освіти є створення сприятливих умов для особистісного становлення і творчої самореалізації кожної дитини, формування її життєвої компетентності, розвитку в неї ціннісного ставлення до самої себе, сім’ї, людей, природи, культури, світу. Наголошено, що сім’я у співпраці із закладами дошкільної освіти володіють значними можливостями у формуванні в дошкільників поняття змістовного «образу сім’ї», представлені шляхи здійснення батьками завдань з виховання сімейних цінностей у дітей. Доведено, що формування сімейних цінностей у дітей дошкільного віку може бути ефективним лише при дотриманні певних педагогічних умов, які розглядаються як система існуючих форм, методів, ситуацій чи матеріальних обставин, що склалися або суб’єктивно створені для досягнення конкретної педагогічної цілі.
Для більш детального висвітлення проблеми, авторами представлено результати проведеного експериментального дослідження на базі ЗДО № 46
«Бджілка» м. Полтава. Визначені фактори, які дозволили здійснити об’єктивну оцінку рівня сформованості сімейних цінностей у дошкільників, порівняти результати до та після проведення виховних заходів і зробити висновки, наскільки успішно відбулося формування сімейних цінностей у дітей вікової групи. Розкрито хід та висвітлені результати педагогічного експерименту. Доведено ефективність використання програми з формування сімейних цінностей у дітей дошкільного віку.

Посилання

Afanasieva, Yu. V. (2017). Rol instytutu simi v protsesi formuvannia osnov natsionalnoi svidomosti [The role of the family institution in the process of forming the foundations of national consciousness]. In Publichne upravlinnia XXI stolittia: tradytsii ta innovatsii [Public administration of the 21st century: traditions and innovations]: zb. tez XVII Mizhnar. nauk. konhresu (pp. 289-291). Kharkiv: Vyd-vo KharRI NADU «Mahistr» [in Ukrainian].

Bazovyi komponent doshkilnoi osvity [Basic component of preschool education]. (2021). Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_ novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf [in Ukrainian].

Manzhelii N. M., & Fazan, T. P. (2021). Dukhovno-moralne vykhovannia ditei doshkilnoho viku na zasadakh rodynnoi pedahohiky [Spiritual and moral education of preschool children based on family pedagogy]. In Doshkilna osvita u suchasnomu sotsiokulturnomu prostori [Preschool education in the modern socio-cultural space]: zb. nauk. Prats (Is. 5, pp. 104-112). Poltava: FOP Tsoma S.P. [in Ukrainian].

Nevmerzhytska, O. V. (2015). Vykhovannia tsinnostei osobystosti v epokhu kulturnykh zmin [Education of personal values in the era of cultural changes]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia. Pedahohika i psykholohiia [Bulletin of the Dnipropetrovsk University named after Alfred Nobel. Pedagogy and psychology], 1 (9), 25-30 [in Ukrainian].

Ponimanska, T. I. (2015). Doshkilna pedahohika [Preschool pedagogy]: pidruchnyk. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].

Ponimanska, T. I. (2002). Psykholoho-pedahohichni zasady humanistychnoho vykhovannia ditei doshkilnoho viku [Psychological and pedagogical principles of humanistic education of preschool children]. In Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi [Theoretical and methodological problems of raising children and school youth]: zb. nauk. prats (pp. 190-195). Kyiv [in Ukrainian].

Stadnik, N. V. (2023). Simia yak seredovyshche vykhovannia ditei [Family as an environment for raising children]. In L. V. Kanishevskoi, K. V. Plivachuk (Eds.), V. M. Shakhrai (Comp.), Vyklyky ta perspektyvy formuvannia zrostaiuchoi osobystosti u povoiennii realnosti [Challenges and prospects of the formation of a growing personality in the post-war reality]: materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 162-165.). Bila Tserkva: KNZ KOR «KOIPOPK» [in Ukrainian].

Honchar, L. V. (Ed.). (2016). Formuvannia simeinykh tsinnostei u ditei shkilnoho viku v suchasnykh sotsiokulturnykh umovakh [The formation of family values in school-age children in modern socio-cultural conditions]: monohrafiia. Kharkiv: Drukarnia Madryd [in Ukrainian].

Shakhrai, V. M., & Stadnik, N. V. (2023). Simeini tsinnosti: sutnist, znachushchist ta suchasna transformatsiia [Family values: essence, significance and modern transformation]. Visnyk nauky ta osvity [Herald of science and education], 3(9), 616-629 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-28

Як цитувати

MANZHELIY, N., VASHAK, O., & FAZAN, T. (2023). ФОРМУВАННЯ СІМЕЙНИХ ЦІННОСТЕЙ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ. Педагогічні науки, (82), 3–10. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2023.82.295044

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ