ФЛЕКСИБІЛЬНІСТЬ ВИКЛАДАЧА ВИЩОЇ ШКОЛИ ЯК ІНВАРІАНТ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ

Автор(и)

  • A. KHOMENKO

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2023.81.289410

Ключові слова:

викладач вищої школи, професійна компетентність викладача вищої школи, флексибільність, умови становлення і розвитку особистісної флексибільності викладача вищої школи, педагогічний професіоналізм

Анотація

У статті на основі методолого-теоретичного аналізу наукових праць розкрито сутність і значення особистісної флексибільності викладача вищої школи як інваріанту його професійної компетеності. Установлено, що особистісну флексибільність викладача вищої школи доцільно розглядати як ментальну (розумову) здібність та одночасно властивість когнітивних процесів, яка характеризує спроможність до переосмислення концептуальної картини світу на основі отримання нової інформації; уміння відмовитися від неефективних засобів взаємодії, прийомів мислення, способів поведінки й виробити власні, або прийняти нові, креативні підходи до здійснення професійної діяльності.
Визначено умови становлення і розвитку особистісної флексибільності викладача вищої школи як показника його педагогічного професіоналізму: удосконалення фахово-педагогічної компетентності шляхом самостимулювання систематичної науково-методичної інтелектуально-пошукової пізнавальної діяльності, участі у різних формах підвищення професійної кваліфікації, осмислення й використання педагогічних інновацій у професійній підготовці фахівців; поглиблення і розширення світоглядної ерудиції на основі формування світоглядних узагальнень, що утворюють інформаційну базу поглядів викладача на загальнонаукову картину світу, типи матеріальних і духовних систем, закони функціонування й розвитку природи та суспільства, сутність людського буття; саморефлексія внутрішньо-особистісних психічних процесів: комунікативна поведінка, мотивація готовності до нових умов життєдіяльності, виявлення позитивних особистісних характеристик у взаємодії, сприйняття і контроль складних професійних і життєвих ситуацій, здатність до генерації альтернативних варіантів рішень.

Посилання

Baletska L. (2016) Kohnityvna hnuchkist osobystosti: diahnostychna reprezentatyvnist [Cognitive flexibility of personality: diagnostic representativeness]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy [Bulletin of the National Academy of the State Border Service of Ukraine], Kyiv, Vypusk 3, Psykholohichni nauky, http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadpn_2016_3_3 [in Ukrainian].

Yevtukh V. B. (2022) Universytet sotsialno oriientovanoho navchannia: kontseptsiia adaptyvnoi modeli dlia osvitnoho prostoru Ukrainy [The University of Socially Oriented Education: the concept of an adaptive model for the educational space of Ukraine]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova [Scientific journal of the M.P. Drahomanov NPU], Kyiv, 5-14 [in Ukrainian].

Kremen V. H. (2009) Filosofiia liudynotsentryzmu v stratehiiakh osvitnoho prostoru [The philosophy of human-centrism in the strategies of the educational space]. Kyiv : T-vo «Znannia» Ukrainy [Knowledge of Ukraine], 520 s [in Ukrainian].

Liubchenko N. (2014) Okremi aspekty stvorennia indyvidualnoi traiektorii pidvyshchennia rivnia profesiinoi kompetentnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vyshchoi shkoly v umovakh utverdzhennia kompetentnisnoho pidkhodu v osviti [Separate aspects of creating an individual trajectory of increasing the level of professional competence of scientific and pedagogical workers of higher education in the conditions of the approval of the competence approach in education]. Nova pedahohichna dumka A new pedagogical thought. Rivne, № 3, 39-44 [in Ukrainian].

Mazokha I. (2021) Komunikatyvna kompetentnist ta fleksybilnist osobystosti yak osnova profesionalizmu psykholoha [Communicative competence and flexibility of the individual as the basis of the psychologist's professionalism]. Suchasna psykholohiia: problemy ta perspektyvy. Zb. nauk. prats za mater. III Vseukr. nauk.-prakt. Konf [Coll. of science works based on the materials of the III All-Ukrainian science and practice conf.]. (26 lystopada 2021 roku). Izmail: RVV IDHU, 41-45 [in Ukrainian].

Svyrydenko D. B. (2014) Fleksybilne myslennia u vyshchii osviti: kontekst akademichnoi mobilnosti [Flexible thinking in higher education: the context of academic mobility]. Vyshcha osvita Ukrainy. Teoretychnyi ta naukovo-metodychnyi chasopys [Higher education of Ukraine. Theoretical and scientific-methodical journal]. Kyiv-Kirovohrad, Vyp. 3 (54), Tom II, 343-347 [in Ukrainian].

Fedirchyk T. (2017) Teoretyko-praktychni aspekty upravlinnia rozvytkom pedahohichnoho profesionalizmu vykladacha vyshchoi shkoly v systemi diialnosti klasychnoho universytetu [Theoretical and practical aspects of management of the development of pedagogical professionalism of a higher school teacher in the system of activities of a classical university]. Naukovi zapysky TNPU imeni V. Hnatiuka. Seriia Pedahohika [ Scientific notes of the TNPU n a m e d a f t e r V . Hnatyuk]. № 1, 73-80 [in Ukrainian].

Fedotova T., Kulchytska A. (2020) Osoblyvosti vyiavu kohnityvno-stylovykh kharakterystyk ta kreatyvnosti v publichnykh sluzhbovtsiv [Peculiarities of manifestation of cognitive-stylistic characteristics and creativity in public servants]. Psykholohichni perspektyvy [Psychological perspectives]. Volynskyi nats. un-t imeni Lesi Ukrainky, Vyp. 36, 208-224 [in Ukrainian].

Khoruzha L. L. (2018) Invariantnist ta variatyvnist profesiinoi diialnosti vykladacha vyshchoi shkoly v epokhu zmin [Invariance and variability of the professional activity of a higher school teacher in the era of changes]. Teoriia ta metodyka profesiino-pedahohichnoi pidhotovky osvitianskykh kadriv: akmeolohichni aspekty: monohrafiia [Theory and methodology of professional and pedagogical training of educational personnel: acmeological aspects: monograph]. Kyiv : NPU imeni M.P. Drahomanova, 40-59 [in Ukrainian].

Shven Ya. L. (2018) Neiropsykholohichni osoblyvosti kohnityvnoi hnuchkosti yak bazovoi navychky osobystosti novoi formatsii [Neuropsychological features of cognitive flexibility as a basic personality skill of the new formation]. Metodyst [Supervisor]. Ukrainskyi vidkrytyi universytet pisliadyplomnoi osvity. Kyiv, № 2 (74), 75-79 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-20

Як цитувати

KHOMENKO, A. (2023). ФЛЕКСИБІЛЬНІСТЬ ВИКЛАДАЧА ВИЩОЇ ШКОЛИ ЯК ІНВАРІАНТ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ. Педагогічні науки, (81), 155–161. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2023.81.289410

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕОРІЇ ТА ОСВІТНЬОЇ ПРАКТИКИ