ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ПРОЄКТУВАННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЇ БЕЗПЕЧНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Автор(и)

  • N. BELYAEVA

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2023.81.289399

Ключові слова:

підготовка, майбутні вчителі, безпека, освітнє середовище, учасники освітнього процесу

Анотація

У статті розглянуто шляхи підвищення обізнаності майбутніх учителів у питаннях безпечної поведінки учасників освітнього процесу в навчальних закладах та їхньої здатності до прогнозування й вибору адекватних способів дій у разі виникнення небезпечних ситуацій. Встановлено, що здійснення аналізу нормативно-правових актів, дає змогу майбутнім учителям планувати діяльність щодо здійснення якісної освіти, попередження та вчасного внесення коректив у освітню діяльність у випадках виникнення надзвичайних ситуацій. Обґрунтовано, що тематика проведення навчальних занять із професійно-орієнтованих дисципліни (лекції, практичні, індивідуальні, семінарські заняття та консультації), має передбачати опанування студентами знаннями емоційного, психофізіологічного, духовно-морального здоров’я учасників освітнього процесу. Актуалізовано необхідність формування у майбутніх учителів взаємоособистісних почуттів до учнів у поєднанні із набуттям здатності до виконання нормативно-правових вимог щодо власної професійно-педагогічної діяльності. Рекомендовано, під час підготовки майбутніх учителів до створення безпечного освітнього середовища на заняттях із професійно-орієнтованих дисциплін, розглядати питання опанування стресовою тактикою педагогічного впливу на здоров’я дитини, способами створення психо-емоційного комфорту учнів в навчанні, профілактики неврозів, особливостей спілкування з дітьми з нервово-психічними розладами, подолання тривожності дитини, тактики її психолого-педагогічної підтримки, методами та прийомами психолого-педагогічної корекції станів учасників освітнього процесу. Здійснення підготовки майбутніх учителів до організації безпечної життєдіяльності учнів освітніх закладів пов’язується зі створенням мотиваційно-інноваційного освітнього середовища шляхом набуття знань із формування безпечної поведінки учнів засобами педагогічних інновацій (навчання в малих групах, робота в парах та ін.) та інтенсифікації накопичення студентами знань.

Посилання

Varyvoda K. S. (2017). Psykholoho-pedahohichni aspekty pidhotovky maybutnikh vchyteliv do stvorennya psykholohichno bezpechnoho osvitnʹoho seredovyshcha. Molodyy vchenyy. Veresenʹ. № 9.1 (49.1). S. 17–20 [in Ukrainian].

Informatsiynyy paket osvitnʹo-profesiynoyi prohramy «Pochatkova osvita» cpetsialʹnosti 013 «Pochatkova osvita» pershoho (bakalavrsʹkoho) rivnya vyshchoyi osvity. URL: https://pf.udu.edu.ua/images/Programy/_2023.pdf (data zvernennya 12.05.2023) [in Ukrainian].

Kizʹ O. (2014). Pochatkova shkola – prostir bez nasyllya: psykholohichna pidhotovka maybutnikh uchyteliv do stvorennya bezpechnoho osvitnʹoho seredovyshcha. Dytynstvo bez nasyllya: suspilʹstvo, shkola i sim'ya na zakhysti prav ditey. S. 188–191 [in Ukrainian].

Kontseptsiya «Bezpechna shkola Poltavsʹkoyi oblasti» (2022) / L. V. Lytvynyuk (ker. rob. hrupy) / PANO im. M. V. Ostrohradsʹkoho, HU DSNS Ukrayiny u Polt. obl., HU NP v Polt. obl., UPO v Polt. obl., HU Derzhprodspozhyvsluzhby v Polt. obl. Poltava: PANO. 51 s. [in Ukrainian].

Kropyvka O. (2019). Motyvatsiyno-innovatsiyne seredovyshche intensyvnoho navchannya maybutnikh uchyteliv pryrodnychykh nauk z formuvannya bezpechnoyi povedinky starshoklasnykiv. Imidzh suchasnoho pedahoha. № 5 (188). S. 79–83 [in Ukrainian].

Metodychni rekomendatsiyi do naskriznoyi navchalʹnoyi prohramy z pozashkilʹnoyi osvity ozdorovchoho napryamu «Osnovy bezpeky zhyttyediyalʹnosti v umovakh boyovykh diy». (2022). Kyyiv: IPV NAPN Ukrayiny. 70 s. [in Ukrainian].

Meshko H. M., O. I. Meshko. (2015). Formuvannya psykhoterapevtychnoyi pozytsiyi maybutnʹoho vchytelya yak osnovy realizatsiyi valeolohichnykh tekhnolohiy pedahohichnoyi vzayemodiyi. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu. Seriya «Pedahohika, sotsialʹna robota». Vyp. 37. S. 113–116 [in Ukrainian].

Meshko H. M. (2011). Pidhotovka maybutnikh uchyteliv do stvorennya psykholohichno bezpechnoho osvitnʹoho seredovyshcha u shkoli v konteksti zavdanʹ pedahohiky zdorovʺya. Aktualʹni problemy derzhavnoho upravlinnya, pedahohiky ta psykholohiyi. Zbirnyk naukovykh pratsʹ. № 2(5). S. 290–296 [in Ukrainian].

Nakaz MON Ukrayiny «Pro deyaki pytannya orhanizatsiyi zdobuttya zahalʹnoyi serednʹoyi osvity ta osvitnʹoho protsesu v umovakh voyennoho stanu v Ukrayini» (2022). URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-deyaki-pitannya-organizaciyi-zdobuttya-zagalnoyi-serednoyi-osviti-ta-osvitnogo-procesu-v-umovah-voyennogo-stanu-v-ukrayini (data zvernennya 10.03.2023) [in Ukrainian].

Osvita Ukrayiny v umovakh voyennoho stanu. Innovatsiyna ta proyektna diyalʹnistʹ: naukovo-metodychnyy zbirnyk (2022) / za zahalʹnoyu red. S. M. Shkarleta. Kyyiv-Chernivtsi: «Bukrek». 140 s. [in Ukrainian].

Osoblyvosti orhanizatsiyi roboty vchyteliv v umovakh voyennoho stanu. URL: https://osvita.ua/school/87894/ data zvernennya 09.12.2022) [in Ukrainian].

Pometun O. I. (2004). Suchasnyy urok. Interaktyvni tekhnolohiyi navchannya: nauk.-metod. posibn. / O. I. Pometun, L. V. Pyrozhenko; za zah. red. O. I. Pometun. Kyyiv: A.S.K. 192 s. [in Ukrainian].

Uroky bezpeky v zakladakh zahalʹnoyi serednʹoyi osvity: porady vchytelyu do 2022/23 navchalʹnoho roku: elektron.navch.-metod. posib. (2022) / uklad.: S. H. Dudko, L. O. Zhdanyuk, T. I. Yaroshenko. Poltava: PANO. 34 s. [in Ukrainian].

Yaroshynsʹka O. O. (2015). Teoretychni i metodychni zasady proyektuvannya osvitnʹoho seredovyshcha profesiynoyi pidhotovky maybutnikh uchyteliv pochatkovoyi shkoly: dys… dokt. ped. nauk: 13.00.04. Umanʹ: UDPU imeni Pavla Tychyny. 544 s. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-20

Як цитувати

BELYAEVA, N. (2023). ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ПРОЄКТУВАННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЇ БЕЗПЕЧНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ. Педагогічні науки, (81), 106–110. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2023.81.289399

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ВИЩОЇ ШКОЛИ