ТРАНСВЕРСАЛЬНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАГІСТРІВ ЯК ВИМОГА СУЧАСНОГО РИНКУ ПРАЦІ

Автор(и)

  • O. KORNOSENKO
  • O. DANISKO
  • V. BONDARENKO

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2023.81.289390

Ключові слова:

трансверсальні компетентності, магістри фізичної культури і спорту, ринок праці

Анотація

Актуальність зумовлена потребою з’ясування факторів, які є причиною зміни фахівцями первинного вибору професії, найбільш затребуваних стейкхолдерами умінь та навичок, дослідження змісту й інструментів формування трансверсальних компетентностей у майбутніх магістрів фізичної культури і спорту.
Мета дослідження – здійснити аналіз спеціальної літератури та з’ясувати зміст трансверсальних компетентностей магістрів фізичної культури і спорту необхідних для виконання основних професійних функцій, а також виявити інструменти їх розвитку в умовах університетської освіти. Уточнено сутність поняття «трансверсальність». З точки зору педагогіки це поняття розуміємо як здатність людини застосовувати уміння набуті шляхом отримання формальної, неформальної, інформальної освіти, а також досвіду діяльності в реальних професійних і життєвих ситуаціях, здатність переносити наявні компетентності діючи в непередбачених ситуаціях незалежно від професійної спеціальності. Розроблено кластер трансверсальних компетентностей магістрів фізичної культури і спорту, який містить такі компоненти: функціональний зміст діяльності магістрів фізичної культури і спорту, зокрема управлінської, організаційної, фінансово-господарської, адміністративної, формувальної, методичної; трансверсальні компетентності (етика ділового спілкування та ведення переговорів, комунікабельність, лідерські здібності, здатність працювати в міжнародному контексті, критично і креативно мислити, здатність до командної роботи, навички тайм-менеджменту, уміння активно слухати, здатність приймати відповідальні та креативні рішення, емпатія, емоційний інтелект, здатність працювати в умовах матричного робочого середовища, медіаграмотність, цифрова грамотність) та інструменти їх розвитку (оволодіння змістом компонентів освітньої програми, тренінги, семінари, вебінари, онлайн-курси, курси підвищення кваліфікації, вивчення спеціальної літератури тощо).
З’ясовано, що розвиток трансверсальних компетентностей у майбутніх магістрів фізичної культури і спорту здійснюється через формування загальних компетентностей, пропонованих стандартом цієї спеціальності і неформальні форми освіти. Актуальним залишається питання упровадження форм підготовки, які б дозволяли закріплювати й удосконалювати уміння й навички у ході професійно-практичної діяльності, контролю за станом їх розвитку, підвищення мотивації до отримання інформальної освіти.

Посилання

Baluba I., Bakhrushyn V. [ta in.]. Metodychni rekomendatsii shchodo rozroblennia standartiv vyshchoi osvity. K., 2017.

s. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/proekty (data zvernennia 03.01.2022)

Borova T.A., Ved T.M. Teoretychni osnovy sutnosti poniattia «Transversalni kompetentnosti» v postmodernistskii osvity. Innovatsiina pedahohika. 2020. № 21 (3). S. 154–158. DOI https://doi.org/10.32843/2663- 6085/2019.21.3-33

Burkova L. V. Sotsionomichni profesii : innovatsiina pidhotovka fakhivtsiv u vyshchykh navchalnykh zakladakh : monohraf. K. : Inform. systemy. 2010. 278 s.

Hrehorashchuk Yu. V. Struktura systemy profesiinoi oriientatsii uchniv ta molodi SShA y osoblyvosti yii orhanizatsii. Molodyi vchenyi». 2015. № 7 (22). S. 45–49.

Hutsan L. A. Osoblyvosti profesiinoho samovyznachennia uchnivskoi molodi v umovakh profilnoho navchannia. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi. 2011. № 15 (1). S. 354–359.

Dubrovyn B. A., Novykov S. P., Fomenko A. T. Sovremennaia heometryia: metodы y prylozhenyia. Moskva : Nauka, 1979. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/

Karbovska L. O. Dosvid zarubizhnykh krain shchodo rehuliuvannia popytu i propozytsii na rynku pratsi fakhivtsiv zvyshchoiu osvitoiu. Naukovi pratsi MAUP. 2014. № 42 (3). S. 184–188.

Lozynska N., Kuziv M. Suchasni pidkhody do profesiinoi oriientatsii molodi yak skladovoi profadaptatsii v umovakh rynku pratsi : navchalno-metod. posib. Lviv, 2011. 94 s.

Melnyk O. V. Pisliaindustrialnyi svit : novi vyklyky do profesiinoi oriientatsii ditei ta uchnivskoi molodi. Pedahohika i psykholohiia. 2014. № 1. S. 24–31.

Myskulyn D. O chёm nam mozhet rasskazat myllyard vakansyi? Dannыe rыnka truda v realnom vremeny. Sohlasovanyia sprosa y predlozhenyia na professyonalnыe umenyia y ykh prohnozyrovanyia : semynar. Mylan Yiun URL: https://www.etf.europa.eu/sites/default/files/2019-06/Session%202%20II_Davor_Miskulin_BGT_Milan_rus_0.pdf

Myskulyn D. O chёm nam mozhet rasskazat myllyard vakansyi? Dannыe rыnka truda v realnom vremeny. Sohlasovanyia sprosa y predlozhenyia na professyonalnыe umenyia y ykh prohnozyrovanyia : semynar. Mylan Yiun 2019. URL: https://www.etf.europa.eu/sites/default/files/2019-06/Session%202%20II_Davor_Miskulin_BGT_Milan_rus_0.pdf

Morin O. L. Aspekty zabezpechennia profesiinoho samovyznachennia uchnivskoi molodi v umovakh osvitnoho okruhu. Suchasnyi vykhovnyi protses: sutnist ta innovatsiinyi potentsial : materialy zvit. nauk.-prakt. konf. In-tu problem vykhovannia NAPN Ukrainy / za red. O. V. Sukhomlynskoi ta in. Ivano-Frankivsk : HAIP, 2014. Vyp. 4. S. 379−382.

Nakaz Ministerstva molodi ta sportu Ukrainy № 4080, 28 zhovtnia 2016 roku «Pro zatverdzhennia Dovidnyka kvalifikatsiinykh kharakterystyk profesii pratsivnykiv sfery fizychnoi kultury i sportu. Vyp. 85. Sportyvnadiialnist» iz zminamy i dopovnenniamy [Chynnyi v redaktsii vid 17 sichnia 2019 r.]. URL: https://ips.ligazakon.net/document/MUS27452

Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy «Pro zatverdzhennia standartu vyshchoi osvity za spetsialnistiu 017«Fizychna kultura i sport» haluzi znan 01 «Osvita/Pedahohika» dlia druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity» vid № 516, vid 11.05.2021 r. Kyiv, 2021. 12 s.

Petrenko V. O., Bezuhla I. V. Formuvannia transversalnykh kompetentnostei v umovakh zakladu vyshchoi osvity. Suchasni problemy upravlinnia pidpryiemstvamy: teoriia ta praktyka : materialy Mizhnarodnoi naukovopraktychnoi konferentsii. Kharkiv : NTMT, 29-30 bereznia. 2018. S. 290−293.

Sobol N. Transversalni uminnia y navychky v strukturi profesiinoi kompetentnosti perekladacha. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. 2016. Vyp. 4. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadped_2016_4_13

Lau Y. Soft Skills Are Essential To The Future Of Work Forbes. Jan 20. 2021. URL: https://www.forbes.com/sites/forbeshumanresourcescouncil/2021/01/20/soft-skills-are-essential-to-the-future-ofwork/?sh=608e6cd01341 London Communiqué (2007). URL: http://www.dcsf.gov.uk/londonbologna/uploads/documents/LC18May07.pdf

Shared ‘Dublin’ descriptors for Short Cycle, First Cycle, Second Cycle and Third Cycle Awards A report from a Joint Quality Initiative informal group (contributors to the document are provided in the Annex). 18 October, 2004. URL: https://www.aqu.cat/doc/doc_24496811_1.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-20

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ВИЩОЇ ШКОЛИ