АНАЛІЗ ВІТЧИЗНЯНОГО ТА ЗАРУБІЖНОГО ДОСВІДУ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ У ФАХОВИХ ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2474.2023.81.289370Ключові слова:
фахова передвища освіта, майбутні фахівці фізичної культури і спортуАнотація
У статті здійснено порівняльний аналіз фахової підготовки спортивних кадрів, організаційних умов їх навчання та можливостей працевлаштування випускників закладів фахової освіти України і Словаччини. Виявлено, що фахова освіта надає певну кваліфікацію, знання з певної галузі науки й дозволяє працювати з а професією. З’ясовано, що в Україні майбутні молодші бакалаври фізичної культури і спорту зобов’язані виконати освітню програму профільної середньої освіти, яка інтегрується з освітньо-професійною програмою фахового молодшого бакалавра. Дотичними у професійній підготовці закладів Словаччині є наявність спортивних спеціалізацій, які дозволяють студентам удосконалювати свої рухові й фізичні можливості, продовжувати будувати спортивну кар’єру. Розбіжність виявляється в більшій фаховій зорієнтованості освітніх програм українських закладів передвищої освіти, що дозволяє випускникам отримати диплом державного зразка й здійснювати повноцінну професійну діяльність на посадах: тренер (з виду спорту), інструктор-методист з фізкультурно-оздоровчої та спортивно-масової роботи, інструктор з лікувальної фізичної культури тощо. Мета підготовки в словацьких закладах освіти полягає в поліпшенні фізичного та інтелектуального розвитку і підвищенні спортивних результатів, а також виконанні вимог середньої освіти. Вважаємо українські освітньо-професійні програми більш перспективними й продуктивними у підготовці фахівців фізичної культури і спорту.
Посилання
Belskiy Ya., Vilchkovskiy E. (2010) Prakseologichna model vchitelya fIzichnogo vihovannya. Fizichne vihovannya, sport i kultura zdorov’ya u suchasnomu suspilstvi: zb. nauk. pr. Lutsk [in Ukrainian].
Bolotina O.V. (2010) Osoblivosti pidgotovki maybutnih uchiteliv fIzichnoyi kulturi do ozdorovchoyi roboti iz shkolyarami spetsialnoyi medichnoyi grupi u suchasnih umovah vischoyi osviti. URL http://www.nbuv.gov.ua/Portal/Soc_Gum/Vlush/Ped/2010_ 17_2/1.pdf [in Ukrainian].
Busel V. T. (2005) Velikiy tlumachniy slovnik suchasnoyi ukrayinskoyi movi / red. K. Irpin: VTF «Perun» [in Ukrainian].
Grinchenko I.B. (2018) Suchasni napryami vprovadzhennya innovatsiy v profesiynu pidgotovku maybutnih uchiteliv fIzichnoyi kulturi. URL http://www.nniif.org.ua/File/12gibsnv.pdf [in Ukrainian].
Zakon Ukrayini «Pro fahovu peredvischu osvitu». URL https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2745-19#Text [in Ukrainian].
Standart fahovoyi peredvischoyi osviti osvitno-profesiynogo stupenya molodshiy bakalavr, galuz znan 01 Osvita/Pedagogika, spetsialnist 017 Fizichna kultura i sport. Nakaz MInisterstva osviti i nauki Ukrayini # 46 vid 11 sichnya 2022 r. URL: http: // https://mon.gov.ua/storage/app/media/Fakhova peredvyshcha osvita/Zatverdzheni.standarty/2022/03/29/017-Fizychna.kultura.i.sport.29.03.22.pdf [in Ukrainian].
Suschenko L.P. (2003) Teoretiko-metodologichni zasadi profesiynoyi pIdgotovki maybutnih fahivtsiv fIzichnogo vihovannya ta sportu u vischih navchalnih zakladah: avtoref. dis. dokt. ped. nauk: 13.00.04; Kiyiv. [in UUkrainian].
Timoshenko O.V. (2007) Vpliv osobistosti kerivnika na optimizatsiyu profesiynoyi pidgotovki maybutnIh uchiteliv fIzichnoyi kulturi. Neprerivna profesiyna osvita: teoriya i praktika: nauk.-metod. zhurn. [in Ukrainian].