ПСИХОФІЗІОЛОГІЧНИЙ МЕХАНІЗМ ФОРМУВАННЯ В УЧНІВ ТРУДОВИХ УМІНЬ ТА НАВИЧОК З ОБРОБКИ КОНСТРУКЦІЙНИХ МАТЕРІАЛІВ

Автор(и)

  • O. SOTNYCHOK
  • V. TYTARENKO

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2023.81.289162

Ключові слова:

трудове навчання, конструкційні матеріали, ручна обробка, оцінювання

Анотація

У статті розглядається актуальна проблема методики трудового навчання учнів обробці конструкційних матеріалів. Встановлено, що питання врахування психофізіологічних особливостей навчання учнів обробці конструкційних матеріалів у трудовому навчанні залишається дотепер малодослідженим. Доведено, що формування в учнів умінь і навичок із обробки конструкційних матеріалів є двома рівнями опанування трудовими процесами та їхніми складовими. Розкрито послідовність формування в учнів трудових умінь і навичок. Визначено, що формування трудових умінь і навичок обумовлюється психофізіологічними процесами, що протікають у чуттєво-руховому апараті організму людини . Розглянуто психофізіологічний механізм формування трудових рухів та дій. Встановлено, що чим більше повторень виконання трудових рухів і дій, тим меншими стають відхилення результатів руху від їхнього образу, запам’ятованого учнем. Відзначено існування ряду труднощів в управлінні організмом людини трудовими рухами, що ускладнює їхнє правильне формування, потребуючи багаторазових вправ в управлянні їхнім правильним виконанням: руховий ефект суттєво залежить від стану м’язів; учням необхідно навчитися усувати всі зайві для даного руху траєкторії, які загалом існують у формі шести ступенів свободи; виконання трудових рухів з обробки конструкційних матеріалів потребує від учнів певних фізичних зусиль для подолання опору оброблюваного матеріалу. Встановлено необхідність проведення пробних вправ із формування початкових, первісних умінь щодо їхнього виконання на навчальних заготовках, щоб якнайшвидше виявити відхилення від образу дії, помилки та виправити їх, запобігаючи необхідності переучування.

Посилання

Derzhavnyy standart bazovoyi serednʹoyi osvity: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 30 veresnya 2020 r. № 898. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898 (data zvernennya 13.05.2023) [in Ukrainian].

Zanyattya z tekhnichnoyi pratsi v 5 klasi. Kyyiv: Rad. shkola, 1983. 185 s. [in Ukrainian].

Metodyka trudovoho navchannya v 4-8 klasakh: navchalʹnyy posibnyk. Kyyiv: Rad. shkola, 1974. 168 s. [in Ukrainian].

Metodika formirovaniya trudovykh umeniy i navykov u uchashchikhsya 5-7 klassov: posobiye dlya uchitelya. Kiyev: Rad. shkola, 1989. 144 s. [in Ukrainian].

Modelʹna navchalʹna prohrama «Tekhnolohiyi. 5-6 klasy» dlya ZZSO (avtory Kilʹderov D. ta in.). URL:https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovoyi-osvitnoyi-programi-dlya-5-9-klasiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti (data zvernennya: 12.05.2023) [in Ukrainian].

Teoriya i metodyka navchannya tekhnolohiy: navchalʹnyy posibnyk / Za zah. red. O. M. Kobernyka. Umanʹ: FOP Zhovtyy O.O., 2015. 473 s. [in Ukrainian].

Tereshchuk A. I., Tereshchuk I. YA., Chychylivsʹkyy O. V. Metodyka formuvannya trudovykh uminʹ u proektno-tekhnolohichniy systemi trudovoho navchannya. Suchasni informatsiyni tekhnolohiyi ta innovatsiyni metodyky navchannya v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiya, teoriya, dosvid, problemy. 2003, № 3. S. 173–177 [in Ukrainian].

Tytarenko V., Sotnychok O. Metodyka navchannya uchniv 5–6 klasiv proyektuvannyu ta vyhotovlennyu vyrobiv iz tonkolystovoho metalu. Ukrainian professional education = Ukrayinsʹka profesiyna osvita:naukovyy zhurnal / Poltav. nats. ped. un-t imeni V.H.Korolenka. Poltava, 2021. Vyp. 9–10. S. 160–166 [in Ukrainian].

Trudove navchannya. 5-9 klasy : praktychnyy posibnyk vchyteliv / S. M. Dyatlenko, V. M. Leshchuk, O. YU. Medvidʹ. Kharkiv: «Ranok», 2017. 128 s. [in Ukrainian].

Tkhorzhevsʹkyy D. O. Metodyka trudovoho ta profesiynoho navchannya. CH. I: Teoriya trudovoho navchannya: pidr. dlya ped. VNZ. Kyyiv: RNNTS «DINIT», 2000. 247 s. [in Ukrainian].

Tkhorzhevsʹkyy D. O. Metodyka trudovoho ta profesiynoho navchannya. CH. II: Zahalʹni zasady metodyky trudovoho navchannya. Kyyiv: NPU. im. M. P. Drahomanova, 2000. 186 s. [in Ukrainian].

Formuvannya trudovykh diy na urokakh trudovoho navchannya ta v pozaklasniy roboti: metodychnyy posibnyk dlya uchyteliv / Uporyadnyk: Siryy O. M. Skvyra: Viddil osvity Skvyrsʹkoyi rayonnoyi derzhavnoyi administratsiyi, 2012. 95 s. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-20

Як цитувати

SOTNYCHOK, O., & TYTARENKO, V. (2023). ПСИХОФІЗІОЛОГІЧНИЙ МЕХАНІЗМ ФОРМУВАННЯ В УЧНІВ ТРУДОВИХ УМІНЬ ТА НАВИЧОК З ОБРОБКИ КОНСТРУКЦІЙНИХ МАТЕРІАЛІВ. Педагогічні науки, (81), 3–7. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2023.81.289162

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ