ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ ДОПРОФЕСІЙНОЇ ХОРЕОГРАФІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ В УКРАЇНІ У ПЕРІОД 20-х рр. XX СТОЛІТТЯ

Автор(и)

  • T. BLAHOVA

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2022.80.278231

Ключові слова:

хореографічна освіта, допрофесійна хореографічна підготовка, дитяче хореографічне аматорство, мистецтво руху, заклади масової культури, дитячі клуби, танцювальні гуртки

Анотація

У статті розкрито особливості розвитку хореографічної освіти в Україні у допрофесіійних формах організації в період 20-х рр. XX століття. В аспекті суспільно-політичних і культурних детермінант проаналізовано організаційно-педагогічні засади хореографічної підготовки підростаючого покоління у структурі загальної та позашкільної освіти. Уточнено просвітницьке значення феномену допрофесійної танцювальної творчості. Спостережено, що в досліджуваний період дитяче хореографічне аматорство формувалося в освітній та культурно-мистецькій галузях у закладах різного функційного призначення: в загальноосвітніх установах, хореографічних профшколах, мистецьких студіях, дитячих та юнацьких клубах. Поширення елементарних хореографічних знань відбувалося також у масових формах організації дозвілля естетико-виховної спрямованості: концертах, літературно-музичних ранках, вечорах, масових народних святах.
На основі аналізу тогочасної звітної документації освітньої галузі виявлено, що офіційна підтримка шкільної та позашкільної дитячої аматорської хореографії була централізованою, нормативно та методично врегулюваною і підпорядковувалася ідеологічним наративам тогочасного суспільства. В упорядкуванні змісту шкільної рухової підготовки домінував фізкультурний ухил. Пріоритетним напрямом дозвіллєвої хореографічної активності школярів у закладах масової культури визначаємо тяжіння до новостворених масових танцювальних форм радянського походження. Основними принципами масового дитячого хореографічного виконавства були доступність танцювальної лексики, поєднання елементарних природних рухів, стрибків, бігу, простота й художність музичного супроводу. Доведено, що впродовж досліджуваного періоду формування змісту допрофесійної хореографічної підготовки дітей та учнівської молоді передбачало кореляцію ідеологічних і просвітницьких завдань. Масові хореографічні форми інтерпретувалися передовсім як дієвий складник загальної системи класового виховання. Водночас зауважено про невисокий якісний рівень дитячої аматорської хореографії в системі культурно-масової роботи, незважаючи на її популярність у соціумі. Відповідно, актуальною залишалася потреба в удосконаленні допрофесійної танцювальної творчості в різних формах організації.

Посилання

Berezivska, L. D. (1999). Osvitno-vykhovna diialnist kyivskykh prosvitnytskykh tovarystv (druha polovyna XIX – poch. XX st.) [Educational activities of Kyiv educational societies (second half of the 19th – beginning of the 20th centuries)]. Kyiv: Molod [in Ukrainian].

Berezivska, L. D. (2008). Reformuvannia shkilnoi osvity v Ukraini u XX stolitti [Reforming school education in Ukraine in the 20th century]. Kyiv: Bohdanova A. M. [in Ukrainian].

Blahova, T. O. (2021). Rozvytok khoreohrafichnoi osvity v Ukraini (XX – pochatok XXI st.) [Development of choreographic education in Ukraine (XX – beginning of XXI century)]. (PhD diss.). Poltava [in Ukrainian].

Blahova, T. O. (2012). Istoryko-pedahohichnyi aspekt khoreohrafichnoho vykhovannia shkoliariv [Historical and pedagogical aspect of choreographic education of schoolchildren]. In. O. A. Dubaseniuk, N. H. Sydorchuk (Eds.), Estetychne vykhovannia ditei ta molodi: teoriia, praktyka, perspektyvy rozvytku [Aesthetic education of children and youth: theory, practice, development prospects] (pp. 180-188). Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka [in Ukrainian].

Burtseva, M. (1929). Massovyye plyaski khorovodnyye dlya klubnikh vecherov. ekskursiy. progulok [Mass round dances for club evenings, excursions, walks]. Kharkov: Vestnik fizicheskoy kultury [in Russian].

Kasianova,. E. V. (1987). Puti razvitiya sovetskoy balnoy khoreografii (istoricheskiy analiz perioda 1917–1941 gg.) [Ways of development of Soviet ballroom choreography (historical analysis of the period 1917–1941)]. (Extended abstract of PhD diss.). Moskva [in Russian].

Kodeks zakonov o narodnom prosveshchenii v USSR [Code of Laws on Public Education in the Ukrainian SSR]. (1922). Kharkov: Izd-vo Narodnogo komissariata prosveshcheniya USSR [in Russian].

Kryzhanovskyi, I. (Ed.). (1918). Poradnyk diiacham pozashkilnoi osvity i doshkilnoho vykhovannia [Advisor to activists of out-of-school education and preschool education] (Vol. 1). Kyiv [in Ukrainian].

Malaya. E.. & Kostyuk. V. (129). Tantsevalnyye shagi i gimnasticheskiye tantsy [Dance steps and gymnastic dances]: metod. ruk-vo dlya rabotnikov shkoly i kluba. Kharkov [in Russian].

Poradnyk po sotsiialnomu vykhovanniu ditei [Counselor on social upbringing of children]. (1921). (Vol. 1). Kharkiv: KhDV [in Ukrainian].

Sokolskaya. A. (2000). Plastika i tanets v samodeyatelnom tvorchestve [Plastic and dance in amateur art]. In L. Solntsev (Ed.), Samodeyatelnoye khudozhestvennoye tvorchestvo v SSSR [Amateur artistic creativity in the USSR] (Vol. 1(2), pp. 356-399). Sankt-Peterburg: Dmitriy Bulanin [in Russian].

Struktura Narkomosu URSR ta Polozhennia pro yoho sektory. Lystuvannia z teatralnymy obiednanniamy, derzhavnymy teatramy, Ukrderzhvydavom pro orhanizatsiiu hastrolei, vydannia muzychnoi literatury, orhanizatsiiu i pryiom uchniv do dram studii i hurtkiv, posylennia kultosvitnoi roboty v selakh sutsilnoi kolektyvizatsii, vyrobnychu praktyku studentiv. Spysok zarakhovanykh v dram studiiu derzhdramteatru «Berezil» [The structure of the People's Commissariat of the Ukrainian SSR and Regulations on its sectors. Correspondence with theater associations, state theaters, Ukrderzhvydav about the organization of tours, the publication of musical literature, the organization and admission of students to drama studios and groups, the strengthening of cultural work in the villages of complete collectivization, the production practice of students. The list of those enrolled in the drama studio of the State Drama Theater «Berezil»], 1931-1932 rr. CDІAK Ukrainy [Central State Historical Archive of Ukraine, Kyiv, Ukraine]. F. 166. Op. 10. Spr. 344. [in Ukrainian].

Tsvirova, T. D. (2004). Rozvytok pozashkilnykh zakladiv riznykh typiv v Ukraini (1920–1941 rr.) [Development of various types of after-school institutions in Ukraine (1920–1941)]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Verkhovynets, V. M. (1925). Vesnianochka [Collection of dancing, musical and rhythmic games «Vesnianochka»]. Kharkiv: DVU [in Ukrainian].

Zelenko, A. (1927). Massovyye narodnyye tantsy: rukovodstvo dlya provedeniya kollektiv. tantsev v kruzhkakh. klubakh. na vecherinkakh. na ekskursiyakh i v shkolakh [Mass folk dances: a guide for conducting a collective. dancing in circles, clubs, at parties, on excursions and in schools]. Moskva: Rabotnik Prosveshcheniya [in Russian].

Zelenko, A. (1929). Massovyye narodne tantsy [Mass folk dances]. Moskva [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-29

Як цитувати

BLAHOVA, T. (2022). ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ ДОПРОФЕСІЙНОЇ ХОРЕОГРАФІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ В УКРАЇНІ У ПЕРІОД 20-х рр. XX СТОЛІТТЯ. Педагогічні науки, (80), 114–120. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2022.80.278231

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕОРІЇ ТА ОСВІТНЬОЇ ПРАКТИКИ