ПЕРСПЕКТИВНІ НАПРЯМИ ПІДНЕСЕННЯ ЯКОСТІ ШКІЛЬНОЇ МАТЕМАТИЧНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • M. LUTFULLIN
  • V. LUTFULLIN
  • L. MATIASH

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2022.80.278177

Ключові слова:

якість математичної освіти, усунення неуспішності навчання, нормоване навчання, внутрішня диференціація навчання, випереджувальний розвиток пізнавальних інтересів учнів

Анотація

Представлено фактичний матеріал про суттєві недоліки у стані шкільної математичної освіти в Україні, Болгарії, Біларусі, Латвії, Польщі та Угорщині: зниження рівня навчальних досягнень учнів, утрату бажання вивчати математику, падіння престижу математичної освіти і математичних професій у суспільній свідомості та ін. Констатовано зниження уваги українських науковців до проблем попередження і усунення неуспішності навчання школярів, завуальованої вживанням терміна “початковий рівень навчальних досягнень”. Розкрито несумісність аномальної перевантаженості навчальних програм і підручників із принципом доступності навчання та наслідки цієї аномалії: втрату учнями бажання навчатись, неуспішність навчання, підміна свідомого засвоєння навчального матеріалу його заучуванням, загрозливо високий рівень захворюваності учнів. Проаналізовано унікальний досвід викладачів математики минулих поколінь (П. Долгушин, П. Ларичев, Г. Гусарська) і сьогодення (С. Логачевська, О. Плисюк) щодо практичної реалізації нормованого навчання, звільненого від перевантажень учнів. Встановлено високу освітню і розвивальну ефективність внутрішньої (в одному класі) диференціації навчання учнів з високим, середнім і низьким рівнем навчальних досягнень та її обумовленість глибоким опрацюванням навчального матеріалу з метою адаптації до будь-якого рівня навчальних досягнень учнів. Обґрунтовано висновок про те, що упровадження в масову шкільну практику внутрішньої диференціації навчання уможливлює реалізацію перспективних напрямів піднесення якості математичної освіти: звільнення учнів від навчальних перевантажень, усунення прогалин у знаннях і уміннях, засвоєння умінь і навичок самостійної роботи, розвиток мислення та інтересу до вивчення математики, підвищення рівня навчальних досягнень.

Посилання

Actualni problemy teorii i metodyky navchannia matematyki [Actual problems of the theory and methodology of teaching mathematics]: mizhnarodna naukovo-praktychna konferenciia. (2017). National Pedagogical University named after M. P. Drahomanova. Kyiv. Retrieved from http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/24757/Tezykonf17%20matem.pdf?sequence=1 [in Ukrainian].

Andronov, I. K. (1967). Polvieka razvitia shkolnogo matematicheskogo obrazovania v SSSR [Half a century of development of school mathematical education in the USSR]. Moscow: Education [in Russian].

Bespalko,V. P. (1988). Teoria uchebnika: dydaktychnyi aspekt [Textbook theory: didactic aspect]. Moscow: Pedagogika [in Russian].

Bibyk, N. M. (1998). Formuvannia piznavalnykh interesiv molodshykh shkoliariv [Formation of cognitive interests of younger schoolchildren]. (Extended abstract of D diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Bogolyubov, A. N., & Urbansky, V. M. (1987). Nikolai Mitrofanovich Krylov [Nikolai Mitrofanovich Krylov]. Kiev: Naukova Dumka [in Russian].

Comenius, Ya. A. (1982). Izbrannyie pedagogicheskie sochinieniia [Selected pedagogical works] (Vol. 1). Moscow: Pedagogy [in Russian].

Dolgushin, P. A. (1923). Matematyka dlya Rabfakov, Tekhikumov, otchasti Trudovykh shkol [Mathematics for Rabfakov, Technical schools, partly Labor schools]. Kiev [in Russian].

Dudina, O. O., & Tereshchenko, L. V. (2014). Sytuatsiinyi analiz stanu zdorovia dytiachogo naselennia [Situational analysis of the state of health of children]. Visnyk sotsialnoi hihiieny ta orhanizatsii okhorony zdorovia Ukrainy [Herald of social hygiene and health care organization of Ukraine], 2, 49-57 [in Ukrainian].

Kalashnikovа, E. I. (2017). Shliakhy vdoskonalennia matematychnoi pidhotovky shkoliara [Ways to improve a student's mathematical training]. In Aktualni problemy teorii y metodyky navchannia matematyky: materialy mizhnar. nauk.-prakt. konf. [Actual problems of the theory and methodology of teaching mathematics: materials of the international scientific and practical conference] (pp. 47-48). Kyiv. Retrieved from http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/24757/Tezykonf17%20matem.pdf?sequence=1 [in Ukrainian].

Karpińska, А., & Remża, P. (2019). Niepowodzenia szkolne z matematyki pedagogicznym wyzwaniem dla edukacji [School failures in mathematics as a pedagogical challenge for education]. Scientific Journals of the Humanitas University. Pedagogy, 20, 121-132. Retrieved from https: //www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/ZN%20Pedagogika/ZN%20Pedagogika%2020%202019/Pedagogika_20_2019_crop-compressed-121-132.pdf [in Poland].

Kawiak, E. (2019). Heurystyczna metoda G. Polya a umiejętność rozwiązywania matematycznych zadań problemowych przez uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. Katowice 2019. Retrieved from http://www.sbc.org.pl /Content/361902/doktorat_Ewelina_Kawiak.pdf [in Poland].

Kondratenko, L. O. (2017). Psykholohiia pervynnoi shkilnoi neuspishnosti: mongrafiia [Psychology of primary school failure: monograph]. Chernihiv: Desna Polygraph. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/709374/1/kondratenko_kniga_488str.pdf [in Ukrainian].

Lutfullin, M. V. (2019). Rezervy pidnesennia yakosti shkilnoi matematychnoi osvity [Reserves for raising the quality of school mathematics education]. Zbirnyk naukovykh prats PNPU im. V. H. Korolenka. Pedahohichni nauky [Collection of scientific works of PNPU named after V.G. Korolenko. Pedagogical Sciences], 73, 11-17 [in Ukrainian].

Lutfullin, V. S. (2011). Teoretyko-metodychni zasady usunennia navchalnykh perevantazhen uchniv [Theoretical and methodological principles of eliminating educational overload of schoolchildren]. Poltava: R. V. Shevchenko Publisher [in Ukrainian].

Matematyka. Rezultaty ZNO 2021 roku [Mathematics. Results of the External Independent Evaluation of 2021]. Retrieved from https://osvita.ua/test/rez_zno/82828/ [in Ukrainian].

Nevskiy, I. A. (1981). Trudnyiy uspeh [Difficult success]. Moscow: Prosveshchenie [in Russian].

Oleksa, K. (2017). Jak mi się nie chce… Jak zmotywować ucznia do nauki?. Psychology at school, 25. Retrieved from https://www.zycieszkoly.com.pl /artykul/jak-mi-sie-nie-chce [in Poland].

Plysiuk, O. R. (2019). Dyferentsiiovane navchannia matematyky uchniv starshoi shkoly v protsesi zminy tempu zasvoiennia znan: teoretychni zasady ta dosvid zastosuvannia [Differentiated mathematics education of high school students in the process of changing the pace of knowledge acquisition: theoretical principles and application experience]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Pedahohichni nauky [Herald of Cherkasy University. Pedagogical Sciences], 2, 40-46 [in Ukrainian].

Problemy matematychnoi osvity: mizhnar. nauk.-metod. konf. [Problems of mathematical education: international scientific and methodical conference] (2013). Matematyka v suchasnii shkoli [Mathematics in modern school], 6, 2-4 [in Ukrainian].

Semenenko, A. (2010). Monitorynh yakosti matematychnoi osvity uchniv 9-kh klasiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv m. Kyieva [Monitoring the quality of mathematics education of 9th-grade students of general educational institutions in Kyiv]. Matematyka v shkoli [Mathematics at school], 4, 33-36 [in Ukrainian].

Shparyk, O. M. (2015). Problema dyferentsiatsii navchannia v doslidzhenniakh ukrainskykh uchenykh ta naukovtsiv blyzkoho zarubizhzhia [The problem of differentiation of education in the research of Ukrainian scientists and scientists from near abroad]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian Pedagogical Journal], 4, 152-164 [in Ukrainian].

Stepanenko, M., & Lutfullin, V. (2018). Normy y anomalii navchalnoi diialnosti shkoliariv [Norms and anomalies of educational activity of schoolchildren]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [Origins of pedagogical skills], 21, 5-9 [in Ukrainian].

Stoliar, V. (2015). Rozvytok piznavalnoho interesu molodshykh shkoliariv u protsesi vyvchennia matematyky [Development of cognitive interest of younger schoolchildren in the process of learning mathematics]. Molod i rynok [Youth and the market], 7 (126), 71-76 [in Ukrainian].

Suhomlinskiy, V. A. (1975). O vospitanii [About education]. Moscow: Politizdat [in Russian].

Tkhorzhevskyi, D. O. (1999). Derzhavnyi standart zahalnoi serednoi osvity i dyferentsiatsiia zmistu navchannia [The state standard of general secondary education and the differentiation of the content of education]. Pedahohika i psykholohiia [Pedagogy and psychology], 4, 47-51. [In Ukrainian].

Ushinskiy, K. D. (1974). Izbrannyie pedagogicheskie sochineniya [Selected pedagogical works] (Vol. 1). Moscow: Pedagogy [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-29

Як цитувати

LUTFULLIN, M., LUTFULLIN, V., & MATIASH, L. (2022). ПЕРСПЕКТИВНІ НАПРЯМИ ПІДНЕСЕННЯ ЯКОСТІ ШКІЛЬНОЇ МАТЕМАТИЧНОЇ ОСВІТИ. Педагогічні науки, (80), 15–23. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2022.80.278177

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ