ПІДСУМКИ ЕДУКАЦІЙНИХ ІНІЦІАТИВ ПРИДВОРНИХ РЕНЕСАНСНИХ МИСЛИТЕЛІВ У КОНЕКСТІ ПРОБЛЕМИ ВИХОВАННЯ «ІДЕАЛЬНОГО ПРАВИТЕЛЯ»
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2474.2021.78.249867Ключові слова:
виховання, гуманізм, «ідеальний правитель», особистість, педагогічна ініціатива, педагогічний досвід, РенесансАнотація
Стаття присвячена висвітленню результатів педагогічних ініціатив ренесансних мислителів у контексті проблеми виховання «ідеального правителя».
Окрім теоретичної розробки образу «ідеального правителя» та ідей щодо його виховання гуманісти мали змогу безпосередньо долучитися до виховання дітей вельмож в період XIV – XVI століть. Так, у статті проаналізовано передовий досвід елітарної освіти доби Пізнього Середньовіччя за авторськими методиками придворних гуманістів. Важливим аспектом моніторингу ефективності та реальності проведених гуманістами заходів щодо формування особистості керманича є характеристика тих історичних персоналій та їхнього життєпису, з якими вони перебували у стосунках «вихователь – вихованець». У статті простежено підсумки виховних впливів філософів-педагогів Ренесансу через дослідження подальшої долі владних осіб Європи, зокрема завдяки просопографічному та архонтологічному спеціально-історичних методах наукового пізнання. Імагологічний підхід дав можливість стверджувати, що набутий педагогами-гуманістами досвід «плекання державців з пелюшок» мав як свої здобутки (наприклад, Філіп IV Красивий та Сиґізмунд Август), так і поразки (наприклад, Фердінанд Арагонський та Марія Тюдор). Ідеї виховання правителя з їх практичним ренесансним втіленням у конкретному продукті – сформованій особі державного діяча, є важливою складовою обґрунтування необхідності виховання лідерів сучасності.
Посилання
Aleshin, P. A. (2015). Semia d’Este – pokroviteli iskusstva i kollektcionery [The d’Este family – art patrons and collectors]. Moscow university bulletin. Series 8: History, 2, 111-118 [in Russian].
Egidii, Rimskii. (1994). O pravlenii gosudarei [On the rule of sovereigns]. In G. Bezrogova, & O. I. Variash (Eds.), Antologiia pedagogicheskoi mysli khristianskogo Srednevekovia [Anthology of Pedagogical Thought of the Christian Middle Ages] (Vol. 2, pp. 148-170). Moskva [in Russsian].
Hod, B. V., & Perebyinis, K. V. (2005). Renesansni idei vykhovannia pravytelia y suchasni problemy vdoskonalennia diialnosti derzhavnoi sluzhby v Ukraini [Renaissance ideas of education of the ruler and modern problems of improvement of activity of public service in Ukraine]. Poltava: PODA [in Ukrainian].
Kolpakov, M. Iu. (2013). Istoriia i vlast vo Frantcii v epokhu Filippa IV Krasivogo [History and power in France during the era of Philip IV the Krasivogo]. Metamorfozy istorii [Metamorphoses of history], 4, 182-200 [in Russian].
Lazzarini Isabella. (2006). Ludovico III Gonzaga, marchese di Mantova. Dizionario Biografico degli Italiani, 66. URL: https://www.treccani.it/enciclopedia/ludovico-iii-gonzaga-marchese-di-mantova_(Dizionario-Biografico)/Lytvynov, V. (2000). Renesansnyi humanizm v Ukraini (Idei humanizmu epokhy Vidrodzhennia v ukrainskii filosofii XV pochatku XVII st.) [Renaissance humanism in Ukraine (Ideas of Renaissance humanism in Ukrainian philosophy of the XV early XVII centuries.)]. Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].
Mitrofanov, P. P. (1910). Istoriia Avstrii: s drevneishikh vremen do 1792 g [History of Austria: from ancient times to 1792] (Vol. 1). Sankt-Peterburg: Izdanie Brokgauz-Efron [in Russsian].
Orikhovskyi, S. (1995). Napuchennia polskomu korolevi Syhizmundu Avhustu [Instruction to the Polish King Sigismund Augustus]. In V. D. Lytvynov (Comp.), Ukrainski humanisty epokhy Vidrodzhennia [Ukrainian humanists of the Renaissance] (Vol. 1, 23-60). Kyiv: Nauk. dumka [in Ukrainian].
Pikkolomini, Eneo Silvio. (1973). Pismo Vladislavu, koroliu Bogemskomu i Vengerskomu [Letter to Vladislav, King of Bohemian and Vengerskomu]. In V. P. Shestakov (Ed.), Idei esteticheskogo vospitaniia [Ideas of aesthetic education] (Vol. 1 : Antichnost, Srednie veka, Vozrozhdenie [Antiquity, Middle Ages, Renaissance], 337-344). Moskva: Iskusstvo [in Russsian].
Podolskii, V. A. (2020). Filosofiia sotcialnoi politiki v Evrope XVI veka na primere trudov ispanskogo myslitelia Khuana Luisa Vivesa [Philosophy of Social Policy in 16th Century Europe on the Example of the Works of the Spanish Thinker Juan Luis Vives]. Filosofskaia mysl [Philosophical thought], 9, 28-44 [in Russsian].
Pontano, Dzh. (1985). Gosudar [Sovereign]. In L. M. Bragina (Ed.), Sochineniia italianskikh gumanistov epokhi Vozrozhdeniia (XV vek) [Writings of the Italian Renaissance Humanists (15th century)] (pp. 290-308). Moskva: MGU [in Russsian].
Reviakina, N. V. (1994). Italianskii gumanizm XV veka i esteticheskoe vospitanie (Shkola Guarino da Verona) [Italian humanism of the 15th century and aesthetic education (School of Guarino da Verona)]. In Vozrozhdenie: gumanizm, obrazovanie, iskusstvo [Renaissance: humanism, education, art] (pp. 47-51). Ivanovo: IvGU [in Russsian].
Reviakina, N. V. (2005). Idei soglasiia i mira v italianskom gumanizme (Guarino da Verona) [Ideas of harmony and peace in Italian humanism (Guarino da Verona)]. Proslogion, 5, 314-319 [in Russsian].
Reviakina, N. V. (2015). Italianskii gumanist i pedagog Vittorino de Feltre v svidetelstvakh uchenikov i sovremennikov [Italian humanist and teacher Vittorino de Feltre in the testimonies of students and contemporaries]. Moskva; Berlin: Direkt-Media [in Russsian].
Verdzherio, Petro Paolo. (1973). O blagorodnykh nravakh i svobodnykh naukakh [About noble morals and free sciences]. In V. P. Shestakov (Ed.), Idei esteticheskogo vospitaniia [Ideas of aesthetic education] (Vol. 1 : Antichnost, Srednie veka, Vozrozhdenie [Antiquity, Middle Ages, Renaissance], pp. 321-328). Moskva: Iskusstvo [in Russian].