ПІДГОТОВКА МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ДО ФОРМУВАННЯ СУБ’ЄКТ-СУБ’ЄКТНИХ ВИХОВУЮЧИХ ВІДНОСИН З УЧНЯМИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2474.2021.78.249855Ключові слова:
процес підготовки, майбутній учитель, учень, формування, суб’єкт-суб’єктні виховуючі відносиниАнотація
У статті на основі методолого-теоретичного аналізу наукових праць розкрито сутність і специфіку професійної підготовки майбутнього вчителя до формування суб’єкт-суб’єктних виховуючих відносин з учнями.
З’ясовано, що основною тенденцією вивчення готовності майбутнього вчителя до формування суб’єкт-суб’єктних відносин є визначення його підготовки як цілісного складного багаторівневого особистісного новоутворення. Установлено, що цілісність професійної підготовки майбутнього вчителя до формування виховуючих відносин доцільно розглядати в єдності взаємозумовлених і взаємозалежних компонентів: науково-теоретичного, методичного і практично-діяльнісного.
Визначено і систематизовано критерії й показники готовності майбутнього вчителя до формування суб’єкт-суб’єктних відносин з учнями: критичний тип мислення (особистісна флексібельність, знання специфіки гуманної взаємодії, виховна позиція у відносинах з учнем); творчо-професійна активність (знання технологій гуманного виховання, демонстрація власної педагогічної майстерності, використання системи методів педагогічно-психотерапевтичного впливу); сформованість практичних умінь і навичок (рефлексивно-перцептивні уміння, діагностичні уміння, уміння створювати виховуючі ситуації, навички діалогічно-гуманного спілкування).
Посилання
Bekh, I. D. (2014). Vykhovnyi protses v osiahnutykh hlybynakh [Educational process in the comprehended depths]. Shkilnyi svit [School world], 5 (685), 4-41 [in Ukrainian].
Boiko, A. M. (2012). Fenomen «sub’iekt-sub’iektni vidnosyny» – stratehiia podalshoho rozvytku pedahohichnoi teorii i praktyky [The phenomenon of subject-«subject relations» – a strategy for further development of pedagogical theory and practice]. In Humanizatsiia navalnovykhovnoho protsesu [Humanization of the educational process] (Spetsvypusk 8, ch. I, pp. 5-16). Slov’iansk: SDPU [in Ukrainian].
Boiko, A. M. (2016). Pedahoh yak spivavtor dukhovno-moralnoho zmistu poniattia «sub’iekt-sub’iektni vidnosyny u zahalnoosvitnii i vyshchii shkoli» [Teacher as a co-author of the spiritual and moral content of the concept of «subject-subject relations in secondary and higher education»]. Pedagogical Science, 65, 5-16 [in Ukrainian].
Bondarevskaia, E. V. (2012). Gumanitarnaia metodologiia nauki o vospitanii [Humanitarian methodology of the science of education]. Pedagogy, 7, 3-14 [in Russian].
Dubaseniuk, O. A. (2015). Akmeolohichnyi pidkhid yak stratehichnyi oriientyr osobystisno-oriientovanoi pedahohichnoi osvity [Acmeological approach as a strategic landmark of personality-oriented pedagogical education]. In O. V. Vozniuk, O. Ye. Antonova, O. S. Bereziuk, S. S. Vitvytska, O. M. Vlasenko, O. A. Dubaseniuk, … & S. L. Yatsenko. Problemy osvity [Problems of education] (Vol. 84, pp. 25-30). Zhytomyr; Kyiv [in Ukrainian].
Kyrychuka, O. V., & Romentsia, V. A. (Eds.). (1999). Osnovy psykholohii [Fundamentals of psychology]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Matviienko, O. V. (2017). Vzaiemodiia sub’iektiv navchalno-vykhovnoho seredovyshcha shkoly yak skladova sotsialno-pedahohichnoi systemy [Interaction of the participants of educational environment of school as a component of social and pedagogical system]. In S. I. Drobyazko (Ed.), Topical issues of social pedagogy (pp. 100-123). Barbados [in Ukrainian].
Mykytiuk, H. Yu. (2003). Vzaiemyny vykladachiv zi studentamy yak chynnyk stanovlennia osobystosti maibutnoho vchytelia [The relationship of teachers with students as a factor in the formation of the future teacher’s personality]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Rohova, T. V. (2015). Sub’iektna pozytsiia maibutnoho fakhivtsia: teoretykometodychnyi aspect [Subjective position of the future specialist: theoretical and methodological aspect]. Kharkiv: Shchedra sadyba plius [in Ukrainian].
Sadova, I. I. (2013). Pedahohichnyi vplyv u strukturi sub’iekt-sub’iektnykh vidnosyn uchytelia i uchniv [Pedagogical influence of the structure of subject-subject relations of teachers and students]. Pedagogical Education: Theory and Practice, 15, 268-273 [in Ukrainian].