ОРГАНІЗАЦІЯ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ДО ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2474.2021.78.249849Ключові слова:
здоров’я, здоровий спосіб життя, учні, вчитель фізичної культури, здоров’язбережувальне освітнє середовище, засоби фізичної культуриАнотація
У статті проаналізовано та обґрунтовано, що здоров’я людини є найвагомішою соціальною цінністю і тісно пов’язане з фундаментальним правом особистості на фізичне, духовне, соціальне благополуччя в умовах максимальної тривалості активного життя. Здоров’я потрактовуємо як комплексно-цілісний, різновекторний динамічний стан, що проявляє поступ у процесі реалізації генетичного потенціалу в контексті конкретного соціального й екологічного середовища і дає змогу людині різною мірою зреалізовувати її важливі біологічні й соціальні функції.
Визначено, здоровий спосіб життя майбутнього вчителя фізичної культури репрезентує систему сформованих теоретичних умінь і практичних навичок щоденної поведінки, функціональним спрямуванням якої є збереження і зміцнення власного здоров’я у різних його проявляннях (фізичне, психічне, моральне, духовно-соціальне, професійне), дотримання важливих провідних настанов щодо здійснення педагогічної діяльності, яка ґрунтується на організації освітнього процесу з урахуванням формування здоров’язберігальних умінь.
Ґрунтовно проаналізовано рівень розробленості питання стосовно підготовки учителів фізичної культури до формування здорового способу життя учнівської молоді в освітній царині. Детально розкрито сутність поняття «здоровий спосіб життя», охарактеризовано особливості його формування в школярів різних вікових категорій.
Визначено структуру готовності вчителя фізичної культури до організації й впровадження здоров’язбережувальної діяльності, провідними компонентами якої, на наш погляд, є: мотиваційний, когнітивний, діяльнісний, оздоровчий, рефлексивний. Схарактеризовано основні рівні сформованості готовності вчителя фізичної культури до організації здоров’язбережувальної діяльності – високий, достатній, базовий, елементарний.
Встановлено, що готовність вчителя фізичної культури до організації здоров’язбережувальної діяльності є результатом комплексної підготовки до професійного виконання ролі педагога, організатора, модератора здоров’язбережувального, фізкультурно-оздоровчого, спортивно-масового процесу в закладі освіти. Вчитель повинен креативити здоров’язберігальну культуру та здоровий спосіб життя учнів і активно долучатися до створення здоров’язбережувального освітнього середовища.
Посилання
Belova, L. V. (2011). Podgotovka budushchikh spetcialistov po fizicheskoi kulture k osushchestvleniiu zdorovesberegaiushchei pedagogicheskoi deiatelnosti [Preparation of future singingists in physical culture for the implementation of healthpreserving pedagogical activity]. (Ph.D. diss.). Stavropol [in Russian].
Naumenko, Iu. V. (2008). Zdoroveformiruiushchaia funktciia obrazovatelnogo protcessa v shkole: monografiia [Healthforming function of the educational process at school: monograph]. Volgograd [in Russian].
Pro Natsionalnu stratehiiu z ozdorovchoi rukhovoi aktyvnosti v Ukraini na period do 2025 roku «Rukhova aktyvnist – zdorovyi sposib zhyttia – zdorova natsiia» [On the National Strategy for Physical Activity in Ukraine until 2025
Physical activity a healthy lifestyle a healthy nation]. № 42/2016. (2016). Retrived from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/42/2016/print1465286153060829#Text [in Ukrainian].