ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ПРОЄКТНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ГАЛУЗІ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2474.2021.78.249847Ключові слова:
компетентність, професійна компетентність, проєктна діяльність, проєкт, проєктування, проєктна компетентністьАнотація
У статті визначено педагогічну сутність і зміст проєктної компетентності майбутніх фахівців галузі фізичної культури і спорту. Доведено, що що проєктна діяльність становить сукупність дій щодо складання й розроблення проєкту, планування певної роботи й послідовного її виконання, тобто проєктна діяльність – це конструктивна й продуктивна діяльність особистості, спрямована на розв’язання життєво значущої проблеми, досягнення кінцевого результату в процесі цілевизначення, планування і здійснення проекту.
Встановлено, що проєктна компетентність майбутніх фахівців галузі фізичної культури та спорту може бути представлена в динамічній єдності таких компонентів: мотиваційно-ціннісного, когнітивного, діяльнісного та рефлексивно-оціночного. Зміст функціональних компонентів зазнає змін в умовах формування проєктної компетентності майбутніх фахівців галузі фізичної культури і спорту, що наочно показує виділена нами сукупність функцій проєктної компетентності: світоглядна, дослідницька, евристична, інтегруюча, прогностична, рефлексивнооцінювальна, конструктивно-управлінська. Формування проєктної компетентності у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців галузі фізичної культури і спорту передбачає розвиток специфічних проєктних умінь: проблематизації, умінь проектування, умінь теоретико-практичної свідомої діяльності щодо реалізації проекту, умінь доцільного вибору й застосування комп’ютерних та інших технологій у проектній технології, умінь рефлексійної діяльності.
Посилання
Adolf, V. (1998). Professionalnaia kompetentnost sovremennogo uchitelia [Professional competence of a modern teacher]. Krasnoiarsk [in Russian].
Bredneva N. A. (2017). Formirovanie proektnoi kompetentnosti studentov v obrazovatelnom protcesse vuza [Formation of project competence of students in the educational process of the university]. Philological sciences. Questions of theory and practice, 5, 166-169 [in Russian].
Dovmantovych, N. H. (2017). Proektna diialnist yak zasib formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti [Project activity as a means of forming self-educational competence]. Scientific Bulletin of the Uzhhorod University. Series: «Pedagogy. Social Work, 1, 92-95 [in Ukrainian].
Ivanova, L. V. (2014). Model razvitiia proektnoi kompetentnosti uchitelia [Model of development of project competence of a teacher]. Perspektivy Nauki i Obrazovania, 3 (9), 167-170 [in Russian].
Kovalchuk, V. I. (2011). Kontseptsiia formuvannia proektnoi kompetentnosti uchniv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [The concept of formation of project competence of students of secondary schools.]. Bulletin of Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University. Pedagogical sciences, 28, 26-33 [in Ukrainian].
Lozova, V. I. (2002). Formuvannia pedahohichnoi kompetentnosti vykladachiv vyshchykh navchalnykh zakladiv osvity [Formation of pedagogical competence of teachers of higher educational institutions.]. In Pedahohichna pidhotovka vykladachiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Pedagogical training of teachers of higher educational institutions] : Proceeding of the International Scientific Conference (pp. 164). Kharkiv: OVS [in Ukrainian].
Novikov, A. M. (2007). Razvitie didakticheskoi bazy: metody i sredstva [Development of a didactic base: methods and means]. Shkolnye tekhnologii [School technology], 5, 40-50 [in Russian].
Radionova, O. (2016). Sutnist problemy pidhotovky maibutnikh vchyteliv fizychnoi kultury do formuvannia zdorov’iazberezhuvalnoi kompetentnosti uchnivskoi molodi [The essence of the problem of preparing future physical education teachers for the formation of health-preserving competence of student youth]. Scientific notes [Kirovohrad State Pedagogical University named after Volodymyr Vynnychenko, 9 (3). 58-61 [in Russian].
Sarnavska, N. I. (2019). Proektna diialnist yak motyvuiuchyi faktor u formuvanni inshomovnoi komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv [Project activity as a motivating factor in the formation of foreign language communicative competence of future professionals]. ΛΟHOΣ. The art of scientific thought, 2, 37-39 [in Ukrainian].
Sysoieva, S. O., & Batechko, N. H. (2011). Vyshcha osvita Ukrainy : realii suchasnoho rozvytku [Higher education in Ukraine: the realities of modern development]. Kyiv [in Ukrainian].
Yermakov, I. H. (2008). Proektna diialnist [Project activity]. In V. H. Kremenia (Ed.), Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education] (pp. 717-718). Kyiv [in Ukrainian].
Zimniaia, I. (2006). Kompetentnostnyi podkhod: kakovo ego mesto v sisteme sovremennykh podkhodov k problemam obrazovaniia. (teoretiko-metodologicheskii aspekt) [Competence-based approach: What is its place in the system of modern approaches to educational problems. (Theoretical and methodological aspect)]. Higher education today, 8, 20-26 [in Russian].
Zymivets, N. V. (2015). Formuvannia proektnoi kompetentnosti osobystosti v osvitnomu seredovyshchi shliakhom realizatsii sotsialnykh initsiatyv [Formation of project competence of the individual in the educational environment through the implementation of social initiatives]. Retrived from http://distance.dnu.dp.ua/ukr/conference/2015/osvitniy_dosvid_v_Ukraini/Zimovets.pdf [in Ukrainian].