СПЕЦИФІКА ТА ЕФЕКТИВНІСТЬ КОМП’ЮТЕРНОГО КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ ЯК ПРІОРИТЕТНОГО МЕТОДУ ДІАГНОСТИКИ РІВНЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ СТУДЕНТІВ

Автор(и)

  • O. KOLESNYK
  • K. TARANENKO

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2021.78.249834

Ключові слова:

комп’ютерний контроль знань, комп’ютерне тестування, тестові завдання, електронний освітній ресурс, навчальні досягнення студентів, контроль знань студентів

Анотація

Актуалізовано питання дослідження специфіки та ефективності комп’ютерного контролю знань як пріоритетного методу діагностики рівня навчальних досягнень студентів. Розкрито сутність взаємопов’язаних понять: «комп’ютерний контроль знань»; «комп’ютерне тестування»; «тестові завдання». На основі аналізу опрацьованої літератури з’ясовано мету комп’ютерного тестування, підстави отримання об’єктивних підсумків, що досягається за рахунок двох складових: якісно створеного тесту та дієздатної системи програмно-технічних засобів. Водночас, виокремлено основні властивості тесту: валідність, складність, надійність, стійкість, репрезентативність, значущість, достовірність, гіпотеза тестування та дискримінантність тесту. Тест, як правило, складається з двох частин: інформаційної та операційної. Охарактеризовано технологію конструювання тестових завдань, що передбачає дотримання низки правил: кожне тестове завдання має оцінювати досягнення важливої та суттєвої освітньої цілі; перевіряти відповідний рівень засвоєння знань, в тому числі вищі когнітивні рівні та час, виділений на тестове завдання, повинен бути витрачений на пошук відповіді, а не на розуміння умови питання. Разом з тим, проаналізовано ефективність комп’ютерного тестування, що залежить від варіативності та різноманітності створених тестових завдань.
На основі результатів дослідження, маємо підстави стверджувати: як перспективний напрямок сучасного освітнього процесу, комп’ютерне тестування стає однією із складових діагностики знань. Воно розширює можливості контролю та оцінювання рівня навчальних досягнень, є альтернативою традиційним методам перевірки, може проводитись з урахуванням різних видів та форм контролю як інструменту оперативного керування. Комп’ютерне тестування надає можливість перевірки знань одночасно у великої кількості людей за короткий час; випадкового вибору запитань з розділу дисципліни; обробки результатів тестування на персональному комп’ютері з використанням шкали оцінок.

Посилання

Avanesov, V. S. (2002). Poniatiinyi aparat pedagogicheskoi testologii [Conceptual construct of pedagogical testology]. Pedagogicheskaia diagnostika [Pedagogical diagnostic], 2, 34-46 [in Russian].

Bereshchuk, M. Ya., Barkhaiev, Yu. P., & Stadnyk, H. V. (2006). Testovyi kontrol i reitynh v osviti [Test control and educational rating]. Kharkiv [in Ukrainian].

Bershadskii, A. M., Belov, A. A., Vergazov, R. I., & Krevskii, I. G. (2005). Aktualnye problemy kompiuternogo kontrolia znanii [Pressing problems of computer monitoring of knowledge]. Herald of computer and information technologies, 1, 40-48 [in Russian].

Bulakh, I. Ye. (2006). Stvoriuiemo yakisnyi test [Create highquality test]. Kyiv: Maister-klas [in Ukrainian].

Bushchak, H. A. (2011). Test yak instrument vymiriuvannia navchalnykh dosiahnen studentiv [Test as a tool of measurement of students’ academic achievements]. Lviv [in Ukrainian].

Doliner, L. I. (2004). Kompiuternye testy uspevaemosti kak sredstvo optimizatcii uchenogo protcessa [Computer achievement tests as means of optimizing the learning process]. Pedagogical Education, 1, 35-72 [in Russian].

Kukhar, L. O. (2010). Konstruiuvannia testiv [Test Designing]. Lutsk [in Ukrainian].

Lukina, T. O. (2007). Pedahohichna diahnostyka: zavdannia, metody, instrumenty : navchalnometodychni materialy do modulia [Pedagogical diagnostics: tasks, methods, tools. Educational learning materials for module]. Kyiv [in Ukrainian].

Mikhalichev, E. A. (2001). Didakticheskaia testologiia [Didactic testology]. Moskva [in Russian].

Mishchenko, T. H. (2012). Komp’iuterni tekhnolohii testuvannia i kontroliu navchannia studentiv ekonomichnykh VNZ [Computer technologies for testing and monitoring of learning process of Economics students in higher educational establishments]. Financial Space, 3(7), 79-83[in Ukrainian].

Nikolenko, T. G. (2009). Testy po grammatike angliiskogo iazyka [English grammar tests]. Moskva: Airis-press [in Russian].

Taranenko, K. S. (2018). Monitorynh yakosti profesiinoi pid¬hotovky maibutnikh bakalavriv filolohii u protsesi vyvchennia fakhovykh dystsyplin [Monitoring of quality of professional training of the future bachelors of Philology in the process of studying professional disciplines]. (D. dissertation). Zaporizhzhia [in Ukrainian].

Tryhub, H. V., & Khnykina, O. O. (2017). Komp’iuterne testuvannia yak vazhlyvyi zasib otsiniuvannia znan z inozemnoi movy u studentiv nespetsializovanykh fakultetiv [Computer testing as an important tool for assessing foreign language skills in students of non-specialized faculties]. Current Issues Of Foreign Philology, 6, 155-160 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-29

Як цитувати

KOLESNYK, O., & TARANENKO, K. (2021). СПЕЦИФІКА ТА ЕФЕКТИВНІСТЬ КОМП’ЮТЕРНОГО КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ ЯК ПРІОРИТЕТНОГО МЕТОДУ ДІАГНОСТИКИ РІВНЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ СТУДЕНТІВ. Педагогічні науки, (78), 97–103. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2021.78.249834

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ВИЩОЇ ШКОЛИ