ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ПОГЛИБЛЕННЯ УЯВЛЕНЬ ДОШКІЛЬНИКІВ ПРО ПРОФЕСІЙНУ ДІЯЛЬНІСТЬ ДОРОСЛИХ

Автор(и)

  • Yu. DUBOVYK

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2021.78.249804

Ключові слова:

ознайомлення дітей з професіями, педагогічні умови поглиблення уявлень про професійну діяльність, рання профорієнтація, діти дошкільного віку

Анотація

У статті презентовано результати пілотажного дослідження обізнаності дітей старшого дошкільного віку з професійною діяльністю дорослих. З’ясовано, що старші дошкільники мають недостатню обізнаність з спортивними, мистецькими, робітничими, військовими, медичними професіями. Виявлено наявність у дітей гендерних стереотипів у вияві вподобань до певної професії. Проведене дослідження слугувало підґрунтям для розробки педагогічних умов поглиблення уявлень у дошкільників про професії: оновлення змісту ознайомлення дітей дошкільного віку з працею дорослих, підбір ефективних засобів і методів формування уявлень дітей про професійну діяльність; застосування принципу гендерної рівності в цьому процесі; налагодження конструктивної партнерської батьківсько-виховательської взаємодії. Встановлено, що система педагогічних умов створює основу для появи у дітей інтересу до світу професій, бажання до пізнання нової інформації про професійну діяльність, прагнення до застосування отриманих знань в практичній діяльності. Виділено методи поглиблення уявлень дошкільників про професії: дидактичні ігри, комп’ютерні дидактичні ігри, читання дитячої літератури, перегляд мультфільмів та мультсеріалів, сюжетно-рольові ігри. Означено, важливість застосування гендерно-чуттєвого підходу в процесі формування у дітей уявлень про професійну діяльність різних представників професій. Запропоновано форми (спостереження, екскурсії та ін.), методи (дидактичні та сюжетно-рольові ігри, зустрічі з представниками різних професій, читання художньої літератури, розгляд картин, перегляд мультфільмів та ін.), які доцільно застосовувати для формування у дітей уявлень про розподіл праці. Визначено форми партнерської взаємодії вихователя з батьківським колективом: традиційні (семінари, бесіди, спільні екскурсії, виставки дитячих робіт, виготовлених разом з батьками та ін.), інноваційні (круглий стіл, семінар-практикум, майстер-клас та ін.). Виділено завдання для батьків з метою їх профорієнтаційної роботи з дітьми дошкільного віку.

Посилання

Bazovyi komponent doshkilnoi osvity [The basic component of preschool education]. (2021). Retrived from https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf [in Ukrainian].

Dubovyk, Yu. O. (2021). Kaleidoskop profesii. Vykorystannia komp’iuternykh ihor u protsesi oznaiomlennia doshkilnykiv z profesiiamy [Kaleidoscope of Professions. Using computer games in the process of introducing professions to preschool children]. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Hnizdilova, O., & Lukashova, Yu. (2020a). Vykorystannia dydaktychnykh ihor u protsesi proforiientatsii doshkilnykiv [The use of didactic games in the process of the preschoolers’ career guidance]. Pedagogical science, 75/76, 3-7 [in Ukrainian].

Hnizdilova, O., & Lukashova, Yu. (2020b). Vykorystannia multfilmiv u protsesi rannoi proforiientatsii doshkilnykiv [The use of cartoons in the process of early career guidance of preschoolers]. Humanization of the educational process, 1(99), 214–225 [in Ukrainian].

Hnizdilova, O., & Lukashova, Yu. (2020c). Vykhovnyi potentsial suchasnoi dytiachoi literatury u protsesi profesiinoi oriientatsii doshkilnykiv [Educational potential of modern children’s literature for preschoolers’ career guidance]. Scientific Bulletin of the Izmail State University of Humanities: collection of scientific works. Section «Pedagogical sciences», 49, 15-23 [in Ukrainian].

Lukashova, Yu. O. (2019). Realizatsiia pryntsypu hendernoi rivnosti u protsesi formuvannia uiavlen u ditei doshkilnoho viku pro profesii doroslykh [Implementation of the principle of gender equality in the process of shaping pre-school children’s ideas about the professions of adults]. In O. A. Hnizdilova (Ed.), Doshkilna osvita u suchasnomu sotsiokulturnomu prostori [Preschool education in today’s sociocultural space] (Vol. 3, pp. 111-117). Poltava: Tsoma S. P. [in Ukrainian].

Ukrinform. Kruhlyi stil, prysviachenyi pytanniam profesiinoi oriientatsii molodi [UkrInform. Round table dedicated to professional orientation of young people]. (2021). Retrieved from https://www.ukrinform.ua/rubricsociety/2737000-ekspert-44-vipusknikiv-visiv-pracuut-ne-za-fahom.html [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-29

Як цитувати

DUBOVYK, Y. (2021). ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ПОГЛИБЛЕННЯ УЯВЛЕНЬ ДОШКІЛЬНИКІВ ПРО ПРОФЕСІЙНУ ДІЯЛЬНІСТЬ ДОРОСЛИХ. Педагогічні науки, (78), 53–56. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2021.78.249804

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ