ПРОФІЛАКТИКА ТА МЕТОДИ ПОДОЛАННЯ ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ У ВИХОВАТЕЛІВ ЗДО
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2474.2021.78.249802Ключові слова:
професійне вигорання, заклади дошкільної освіти, творчий потенціал, перевтома, тестові методики, супервізія, інтервізіяАнотація
У статті розкрито поняття «професійне вигорання», схарактеризовано способи саморегуляції емоційних станів вихователів сучасних закладів дошкільної освіти. Зʼясовано методи підвищення професійної компетентності і самооцінки педагогів. Означено, як знаходити баланс і гармонію у професійній діяльності, щоб уникнути перевантаження і запобігти професійному вигоранню.
Зміни, які сьогодні відбуваються у дошкільній освіті, висувають нові вимоги до професійної підготовки педагогів. Щоб оптимізувати діяльність вихователів, слід збалансувати режим роботи і відпочинку. Приділяючи цьому питанню належну увагу, можна уникнути достатньо роповсюдженого сьогодні явища – професійного вигорання.
Ставлення до своїх колег, дітей, батьків має грунтуватися на основних принципах педагогіки партнерства: повага до особистості, позитивне ставлення та доброзичливість, розподілене лідерство. За таких умов вихователі ЗДО зможуть досягти максимального успіху у своїй діяльності, створити ефективне освітньо-ігрове середовище, яке уможливить сформувати всебічно розвинену особистість і допоможе педагогу зберегти ентузіазм на довгі роки.
У статті акцентовано увагу на тому, що фахівці повинні вміти запобігати впливу несприятливих зовнішніх факторів, які виникають під час професійної діяльності. Основним вектором життєвої позиції вихователя повинен бути оптимізм, самоефективність, використання продуктивних стратегій володіти власним емоційним станом, зберігати спокій у будь-якій ситуації. Варто навчитися підтимувати душевну рівновагу, внутрішні і зовнішні ресурси, творчий потенціал.
Посилання
Ivaniuk, I. (2018, № 10). Superviziia ta interviziia v shkoli. Diievi zasoby vid profesiinoho vyhorannia vchyteliv [Supervision and intervision at school. Effective remedies against professional burnout of teachers]. Suchasna shkola Ukrainy [Modern school of Ukraine], p. 40-44 [in Ukrainian].
Kaloshyn, V. (2019). Pidvyshchuiemo emotsiinu stiikist [Increase emotional stability]. Vykhovna robota v shkoli [Educational work at school], 2, 28-32 [in Ukrainian].
Kaloshyn, V. (2020). Yak ne zghority na roboti [How not to burn at work]. Istoriia ta pravoznavstvo [History and legalscience], 10/12, 84-87 [in Ukrainian].
Kyrylyshyn, V. (2018). 11 vydiv profesiinykh deformatsii pedahoha ta upravlintsia [11 types of professional deformations of the teacher and manager]. Upravlinnia osvitoiu [Education management], 7, 56-65 [in Ukrainian].
Kotliar, N. (2017). Zberezhennia psykholohichnoho zdorovia pedahohiv [Preservation of psychological health of teachers]. Klasnomu kerivnyku. Use dlia roboty [To the class teacher. Everything for work], 10, 49-55 [in Ukrainian].
Maslova, V. (2017). Syndrom “Profesiinoho vyhoriannia” yak rezultat khronichnoho stresu [Occupational burnout syndrome as a result of chronic stress]. Fizychne vykhovannia v shkolakh Ukrainy [Physical education in schools of Ukraine], 10, 34-39 [in Ukrainian].
Roiz, S. (2018). Resursozberezhennia i resursonakopychennia [Resource conservation and resource accumulation]. Anhliiska mova v pochatkovii shkoli [English in primary school], 1, 12-15 [in Ukrainian].
Bubniak, N. (2017, May). Ne dai sobi “zghority”. Treninh dlia pedahohiv [Don’t let yourself get burned. Training for teachers]. Pozashkillia [Extracurricular activities], p. 69-73 [in Ukrainian].