ОРГАНІЗАЦІЯ УРОКІВ У ЦЕРКОВНОПАРАФІЯЛЬНИХ ШКОЛАХ ХІХ ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТЬ

Автор(и)

  • V. SHAFRANOVSKIY
  • S. NOVIK

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2020.75-76.226414

Ключові слова:

церковно-парафіяльні школи, освіта, церква, організація освітнього процесу, релігія

Анотація

У статті розглянуто проблеми, що склалися навколо церковно-парафіяльних шкіл у другій половині ХІХ ст. та аналізу їх дальшого розвитку під контролем Святійшого Синоду. Розглянуто процес навчання в церковно-парафіяльних школах на основі Правил 1884 року і Програм 1886 і 1898 рр. Функціонування системи нородної освіти в другій половині XIX ст. було представлено початковим рівнем оволодіння знаннями, який в основному забезпечує церковно-парафіяльні і земські школи. Міністерству народної освіти, було необхідно традиції та новації, викликані потребами суспільства в загальному реформуванні освітньої системи. У цей час в освітній політиці склалася суперечлива ситуація щодо статусу церковно-парафіяльних шкіл: куди їх слід відносити - до Міністерства народної освіти або до Святійшого Синоду. В 1884 р виходять Правила, що регламентують статус церковно-парафіяльних шкіл та шкіл грамоти (їх також закріплюють до Святішого Синоду). Дані навчальні заклади слугували місцем отримання базової освіти для дітей нижчих верств населення, переважно селян. Головними дисциплінами були: Закон Божий, церковнослов’янське читання, церковні співи, церковна історія, арифметика, російська мова, вітчизняна історія, географія, геометричне креслення і малювання, дидактика, основи гігієни, чистописання. Діяльність церковно-парафіяльних (церковно-приходських) шкіл православних монастирів та церкв України, як найбільш поширених духовно-релігійних та освітніх осередків, зробили вагомий внесок у навчання, виховання і просвітництво дітей і народу в цілому. Свого особливого розквіту і значимості у системі освіти духовенство зазнало у ХІХ столітті, що зумовлено початком духовного піднесення в країні, реформуванням духовно-монастирської освіти (видано Статути 1808 р., 1810 р., 1814 р., створено «Нарис правил духовних училищ», 1810 р.), активним розвитком церковно-парафіяльних навчальних закладів, зростанням інтересу до духовності і вивчення богослов’я, появою теоретико-методологічної бази.

Посилання

Davydenko, V. (1903). Tcerkovnoprikhodskaia shkola [Church school]. Kharkov [in Russian].

Novye izdaniia pravil i programm dlia tcerkovno prikhodskikh shkol [New editions of rules and programs for parish schools]. (1895). Russkaia shkola [Russian school], 1, 282-286 [in Russian].

Otchet Chernigovskogo eparkhialnogo uchilishchnogo soveta o sostoianii tcerkovnykh shkol Chernigovskoi eparkhii za 1901 grazhdanskii god. Chernigovskie eparkhialnye izvestiia [Report of the Chernigov diocesan school council on the state of the church schools of the Chernigov diocese for the 1901 civil year]. (1902). Poltavskie eparkhialnye vedomosti. Chast neofitcialnaia [Poltava Diocesan Gazette. Unofficial part], 21, 710 [in Russian].

Otchet o kratkosrochnykh pedagogicheskikh kursakh i kursakh tcerkovnogo peniia dlia uchitelei tcerkovno-prikhodskikh shkol i shkol gramoty Lubenskogo uezda v g. Lubnakh pri Bratskoi uchitelskoi shkole s 1-go po 25 avgusta 1894 goda, Poltavskie eparkhialnye vedomosti [Report on short-term pedagogical courses and courses in church singing for teachers of parish schools and schools of literacy in the Lubensky district in the city of Lubny at the Bratsk teacher’s school from August 1 to 25, 1894]. (1894). Poltavskie eparkhialnye vedomosti. Chast neofitcialnaia [Poltava Diocesan Gazette. Unofficial part], 21, 895-906 [in Russian].

Otchet o sostoianii tcerkovnykh shkol Poltavskoi eparkhii za 1914-1915 uchebnyi god, Poltavskie eparkhialnye vedomosti [Report on the state of church schools of the Poltava diocese for the 1914-1915 academic year]. (1916). Poltavskie eparkhialnye vedomosti. Chast neofitcialnaia [Poltava Diocesan Gazette. Unofficial part, 7, 513 [in Russian].

Petrenko, I. M. (2008). Tserkovnoparafiialni shkoly Livoberezhnoi Ukrainy v systemi osvitnoi polityky uriadu Rosiiskoi imperii (1884–1917 rr.) [Churchparish schools of the Left Bank of Ukraine in the system of educational policy of the government of the Russian Empire (1884–1917)]. Poltava: RVV PUSKU [in Ukrainian].

Po povodu programmy dlia prepodavaniia Zakona Bozhego v tcerkovno- prikhodskikh shkolakh [Regarding the program for teaching the Law of God in parish schools]. (1889, August). Tcerkovnoprikhodskaia shkola [Church school], p. 10 [in Russian].

Prugavin, A. S. (1904). Zakony i spravochnye svedeniia po nachalnomu narodnomu obrazovaniiu [Laws and References on Primary Public Education]. Sankt-Peterburg [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-12

Як цитувати

SHAFRANOVSKIY, V., & NOVIK, S. (2020). ОРГАНІЗАЦІЯ УРОКІВ У ЦЕРКОВНОПАРАФІЯЛЬНИХ ШКОЛАХ ХІХ ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТЬ. Педагогічні науки, (75-76), 135–138. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2020.75-76.226414

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕОРІЇ ТА ОСВІТНЬОЇ ПРАКТИКИ